אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אלוהים, גרסת השיתוף

הבמאי נתי אדלר החליט ליצור סרט על אלוהים כפי שאנשים שונים רואים אותו וחושבים עליו. הגולשים, שהוזמנו לשלוח סרטונים, תורמים חלק חשוב מהחומר

תגובות

"תראה, כשחשבתי שאקבל פסק דין מוות, לא חשבתי אפילו רגע להתפלל. אמרתי לעצמי, אם אתה פונה לשמים, אתה אדם חלש", כך מספר פרופ' מיכאל הרסגור, היושב קצת מכונס בעצמו לצד מסך מחשב כבוי ופונה באי נוחות למראיין הבלתי נראה, נתי אדלר. "לי קשה מאוד להבין אותך. אתה זקוק לזקן הזה שמתעופף בשמים מעליך?" שואל הרסגור. "אני רוצה לחשוב שיש משהו נשגב יותר מהחיים פה", משיב אדלר. "מה זה נשגב? אין דבר כזה. אתה בן אדם, תישאר בגבולות המין האנושי", פוסק ההיסטוריון.

אבל זה בדיוק מה שאדלר, במאי הסרט "אלוהים ואני", מבקש לגלות: את האלוהים של כל אחד ואחד מאתנו - מה אנחנו מרגישים כלפיו, האם הרגשנו את נוכחותו בחיינו, והאם אנחנו מנהלים אתו דיאלוג יום-יומי. היצירה, שעדיין אינה גמורה, מופקת בשיתוף ערוץ 8 ופליקס של האתר תפוז, והיא אמורה להיות "הסרט השיתופי הראשון בישראל", כהגדרת אדלר. בינתיים אפשר לראות את החומרים שכבר נוצרו באתר הסרט בפליקס, ואפשר גם להשתתף ביצירה ולשלוח לאדלר סרטון קצר על אלוהים הפרטי שלכם.

"אלוהים זה בעצם כמו ציור רורשאך, כל אחד רואה בו משהו אחר. בגלל זה רציתי לעשות את הסרט בצורה כזאת", מספר אדלר, בן 38, בראיון אתו. "הסרט הוא גם ניסיון להבין מה אני עצמי חושב ומרגיש על אלוהים דרך החוויה הקולקטיווית של הרבה קולות אחרים. כבר בתהליך עצמו מאוד השתנתה לי הפרספקטיווה כמה וכמה פעמים בעקבות דברים שאנשים אמרו".

והם אמרו הרבה. החל ב"אלוהים הוא לא ישות. הוא קבוצה בפייסבוק, כמו הקבוצות האלה של לשחרר את רון ארד. אנשים אשכרה מאמינים שאם הם יתאגדו יחד עם איזה רצון טוב אחד, באמת משהו יקרה". אחר השווה את אלוהים לבנק, "שקיים בזכות המאמינים בו, בזכות הלקוחות. ואם הלקוחות יפסיקו להאמין בו הוא יפסיק להתקיים".

סיפורים אחרים כללו אב מדהריה שאיבד את בנו בשל מחלה, ואחר שיצא למסע חיפושים רוחני וסיפר שהגילויים המשמעותיים ביותר שלו הגיעו בעקבות עישון גראס. בנוסף מראיינים אדלר והתחקירן קובי דווידיאן שורה של אנשי רוח וחוקרים, למשל פרופ' בועז הוס מאוניברסיטת בן גוריון בנגב, המספר על תפישת המיניות של אלוהים בקבלה.

אדלר: "בסרט האחרון שעשיתי לטלוויזיה, ‘קולולוש', התקציב היה 500 אלף דולר. זה אומר לנהל מערכת שעובדת שלוש שנים. אחרי כל זה אהבתי את הקלילות של האינטרנט" (תצלום: תומר אפלבאום)

אדלר, שהתראיין ב"לונדון וקירשנבאום" בפתיחת הפרויקט, סיפר כי ההחלטה לשתף את הגולשים ביצירה התגבשה אצלו בעקבות החשיפה לבלוגוספירה ולרעיונות של קוד פתוח. "נדלקתי על החוויה של תקשורת עם אנשים שאני לא מכיר", הוא אומר. "התחושה שלי היתה קצת מיסטית. אם בבודהיזם אלוהים זה חיבור של כל התודעות שלנו בעולם, אז הווב 2.0 יכול לתת לנו אפשרות לעשות את זה, כמו ויקיפדיה. בקולנוע יש הרבה יצירתיות, אבל הפורמט הבסיסי לא השתנה כבר המון זמן. אחרי כמה זמן אתה מגלה שמאוד קשה לצאת מהשטנץ. אני הרגשתי סוג של קיבעון גם בגלל המערכת. בסרט האחרון שעשיתי לטלוויזיה, ‘קולולוש', סרט של שעה וחצי, התקציב היה 500 אלף דולר. זה אומר לנהל מערכת שעובדת שלוש שנים. אחרי כל זה אהבתי את הקלילות של האינטרנט".

אבל העבודה על "אלוהים ואני" לימדה את אדלר שגם לרשת יש מגבלות. "בהתחלה היתה לי תחושה אוטופית, שזה יהיה סרט שכמעט קורה מעצמו, משהו מאוד דמוקרטי ובלי יותר מדי התערבות של הבמאי. אבל כרגע זה במקום יותר ריאלי ואני מבין שחייבים שזה יהיה הסרט שאני עושה באמצעות האינטרנט ולא סרט שהאינטרנט עושה".

מחקרים מגלים שגם בווב 2.0 שיעור ההשתתפות עומד על אחוזים ספורים מתוך הגולשים. זה נכון גם בסרט של אדלר: את רוב הקטעים העלו אדלר, התחקירן דווידיאן ומשתמשת אחת שנכנסה לעניין ברצינות. למרות אלפי הגולשים שראו את הסרטים, פחות מ-30 העלו סרטים משלהם. "המבחן הוא לא רק כמה העלו", מסביר אדלר, "אלא התהליך הפתוח שבו נוצר הסרט, מעין סיעור מוחות אחד ארוך עם הרבה אנשים. אם מישהו שלח קטע של 10 שניות, אני עשוי להעמיק אתו". זה לא מונע ממנו לרצות לתרגם את הרעיון לשפות נוספות כדי לקבל פרספקטיווה מכל העולם.

עכשיו, הוא מספר, נשארה בעיה אחת: איך מכניסים לסרט גיבור שיניע את הגלגלים. "חגי דגן, סופר ומרצה למחשבת ישראל, אמר לי: ‘תראה, אפשר לעשות סרט על אלוהים, רק קח בחשבון שזה גיבור שאתה לא יכול לצלם'".

*#