אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"לקרוא ולשרוף": האחים כהן מכים שנית

לא סביר שתזכרו הרבה מסרטם החדש של האחים כהן, מלבד שצחקתם והרבה, אבל הוא הזוכה מן ההפקר בתואר הקומדיה הטובה ביותר שלהם בשנים האחרונות

תגובות

יש יוצרים שתמיד אפשר לסמוך עליהם שיעשו את המצופה מהם, לטוב ולרע. קולנוענים עם אופי וחותם אישי כה בולט, עד כי הוא מתנוסס מעל יצירתם הנוכחית תהיה אשר תהיה. האחים כהן משתייכים לזן נדיר זה. עידנים שהם עומדים איתן אל מול השבחים של הוליווד ומסרבים להשתתף בחגיגה לכבודם. אחרי עוד מאסטרפיס בדמות "ארץ קשוחה", שהביא להם אוסקרים ראשונים מאז "פארגו", משחרר צמד הכהנים דווקא קומדיה עתירת כוכבים ודבילית להפליא, "לקרוא ולשרוף" שמה. אך תלונות אין, במיוחד כאשר מדובר בז'אנר שהאחים מעולם לא התעללו בו כראוי, עד עתה, כמו פארודיות הריגול.

איש הביון הוא אוסבורן קוקס (ג'ון מלקוביץ') שמפוטר מעבודתו ב-CIA כבר בסצינה הבכורה. את תקופת הבטלה שנכפתה עליו מחליט קוקס לבלות בכתיבת זיכרונותיו, אך מכיוון שהיה פקיד אפרפר הוא משפץ אותם כהוגן. אשתו (טילדה סווינטון) אדישה לעניין, אולי משום שבראש מענייה ניצב הרומן שלה עם גבר נשוי בשם הארי (ג'ורג' קלוני). קבציו הסודיים-לכאורה של קוקס מתגלגלים לידיהם של שני עובדים במכון כושר, לינדה (פרנסס מקדורמנד) וצ'אד (בראד פיט בהופעה פולחנית). השניים מכריעים, משום מה, שהכי כדאי לסחוט את הסוכן החשאי, כל אחד מסיבותיו. ללינדה אין מצפון אבל יש מחסור במזומנים למימון סדרת ניתוחים פלסטיים בהם היא חושקת. לצ'אד, אין שום דבר בין האוזניים שימנע ממנו לעשות אחרת. במקביל, לינדה מתחילה לנהל אף היא מערכת יחסים עם הארי והפלונטר מתהדק, עד שייפרם בעזרת כלי העבודה שהאחים כהן נוהגים להתיר עימו את סרטיהם – אקדחים.

לקרוא ולשרוף. האחים כהן מכים שנית

שוב, זהו סרט קלאסי של איתן וג'ואל, מכותרות הפתיחה עד כותרות הסיום. המלחין הקבוע קרטר בורוול חוזר לרצות את חוש השמיעה של הקהל, אחרי שהושתק בסרטם הקודם מטעמי מתח. העובדה שהצלם התמידי רוג'ר דיקנס, שלא היה פנוי, הוחלף בידי עמנואל לוביצקי האולטרה-מוכשר כלל לא משנה את התמונה, תרתי משמע. הרי ממילא הצוות בסרטים של הכהנים מתנהג שלא כהרגלו, אלא כהרגלם.

כך גם השחקנים, שמתנערים מן המניירות הרגילות ומאמצים בחיבה התנהגות של דמויות בסרט כהני, או עם להיות ישיר - פשוט משתטים. הגדיל לעשות קלוני, ש"התלונן" בתקשורת על כך ששלושת הסרטים מבית כהן בכיכובו נקראים בפיהם "טרילוגיית האידיוטים" (שחלקיה הראשונים הם "אחי, איפה אתה?" ו-"אכזריות בלתי נסבלת").

אז "לקרוא ולשרוף" אכן נשען על כסילותן של דמויותיו, אבל מצדיק את הטיפשיות שלו בשני אופנים. ראשית, הוא מצחיק בטירוף לכל אורכו ובעיקר בחציו השני. מלבד זאת, יש לו צמד במאים שיודעים קולנוע על בוריו וכל-כך מצטיינים בעבודתם, עד כי החלקלקות והזרימה שלו לא מאפשרים לצופה חשיבת יתר במישורים לא רצויים כמו רמת וסגנון ההומור. את התסריט הם טענו שכתבו תוך כדי העבודה על "ארץ קשוחה", אבל נדמה שבעצם עשו זאת במהלך נמנום צהריים. אולם, אל 96 דקות של סרט הם דחקו כל-כך הרבה התרחשויות, פיתולים, הפתעות ושנינויות עד כי לא נותר אלא לקנא כי זוהי התפוקה שלהם מתוך שינה.

הכהנים שבים אל הטכניקה המוכרת שלהם - מודיעים לצופה כי הוא מאוגף מכל הכיוונים, מתגנבים אך ברעש מימין ומשמאל, מלפנים ומאחור ואז, מפתיעים דווקא ממעלה ומלטה במכה עלילתית חדה אל רקותיו של הצופה. אז נכון, אותו צופה לא יזכור הרבה מהסרט בצאתו מן האולם, רק שבילה בנעימים. וסרט קאלט הוא וודאי לא יהיה. אבל אם מסתכלים לאחור על "אכזריות בלתי נסבלת" ו-"לחסל את הליידי", אין ברירה אלא להכתיר את "לקרוא ולשרוף" כקומדיה המוצלחת של האחים כהן בעשור הנוכחי.

*#