אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האביר על הסוס השחור

* כריסטופר נולאן כמעט לא שינה את גישתו ליצירת סרטים מאז "ממנטו". הבמאי ששיקם את המותג "באטמן" מדבר באתר הצילומים על הופעתו המדהימה של הית לדג'ר בסרט החדש בסדרה

תגובות

שעת אחר צהריים מאוחרת באזור משרדים בשיקגו. ערפל עולה מאגם מישיגן. מפיקים ושחקנים חסרי מעש מצטופפים תחת סוכך דק. כמה קומות מעליהם, כפיל לבוש בחליפה שחורה מורם על ידי מנוף, ומוטח היישר לתוך חלון בניין שתיכנן מיס ואן דר רוהה, שמוצג בסרט כבית עיריית גותהאם. סביב צווארו של הכפיל כרוכה לולאה, ובלבו נעוצה סכין. המשמעות ברורה: באטמן, או לפחות הכפיל שלו, מת.

כריסטופר נולאן, במאי "האביר האפל" - סרט ההמשך בסדרת סרטי באטמן שהתחילה ב-2005 ב"באטמן מתחיל" - אינו מודאג מהגשם, אבל פרט קטן אחר מטריד אותו. "היי, חבר!", הוא צועק אל הכפיל, "תוכל לזוז קצת שמאלה?"

במובנים רבים, זה לא מה שמצפים לו מהפקה הוליוודית בסך 180 מיליוני דולרים של סרט המשך על גיבור קומיקס, שכוללת אלפי שחקנים ואתרי צילומים משיקגו ועד הונג קונג. כל במאי אחר היה מצלם באולפן, משתמש באפקטים מיוחדים או מחכה ליום בהיר, אבל נולאן בוחר במזג האוויר ההפכפך מתוך אמונה שאי אפשר לחקות את חוסר הסדר שמאפיין את המציאות.

במאי אחר היה מטיל על במאי משנה לצלם סצינה כזאת, אבל נולאן לא מינה אדם כזה. הוא ביים הכל והצלם שעמו הוא עובד שנים רבות, וולי פיסטר, צילם הכל. כוכבי סרטים אחרים היו נמלטים לקרוואן כדי לחכות בנחת עד שיקראו להם לצילומים, אבל גארי אולדמן עומד בגשם, רועד מקור לצד השחקנים האחרים, ומספר בדיחות כדי להתחמם.

מנצח על תזמורת

נולאן, בן 37, כמעט לא שינה את גישתו ליצירת סרטים מאז הסרט העצמאי "ממנטו" שביים וכתב בשנת 2000 ונהפך ללהיט. הוא עדיין משרבט דיאלוגים חדשים באתר הצילומים, מאלתר את תנועת המצלמה, נותן לשחקנים להחליט מתי להמשיך הלאה, ומצלם בקצב קדחתני כאילו כספו עומד להיגמר. הצוות שלו תפח בינתיים לכדי תזמורת שלמה.

סוג כזה של מנצח על תזמורת הוא בדיוק מה שאולפני וורנר חיפשו לפני חמש שנים כששכרו את נולאן לשקם את המותג "באטמן", שנהפך למטרה ללעג מאז סרטו של ג'ואל שומכר, "באטמן ורובין" מ-1997 - סרט הזכור בעיקר בגלל החליפה ההדוקה ומבליטת הפטמות שלבש ג'ורג' קלוני.

למרות הסיכונים שבהפקדת מותג כה חזק, בעל היסטוריה ארוכה ופוטנציאל אדיר בידי במאי שלא יצר עדיין שובר קופות, הצורך בשיקום הכריע את הכף. "אם האנשים שעושים את הסרט לא מתייחסים אליו ברצינות", אמר נולאן וסיכם בכך את ביקורת המעריצים על הסרט מ-1997, "למה שהצופים יתייחסו אליו ברצינות?".

השאלה היא אם חזונו של נולאן בנוגע לבאטמן ירחיב את הקהל של הסרט וימשוך גם צופים של סרטי קיץ, מה גם שמותו של הית לדג'ר, שגילם בסרט את הג'וקר, הוסיף עוד קדרות לסרט האפל מיסודו.

אבל גם אם נולאן חש לחץ באתר הצילומים בשיקגו בשנה שעברה, מזגו הנוח הסתיר זאת. הוא לבוש, כתמיד, בלייזר כהה ואפודה. בידו הוא מחזיק בתרמוס מלא תה וסביב צווארו יש מוניטור אלחוטי. שלא כבמאים רבים שצופים בבדידות במסכי טלוויזיה, הוא עומד תמיד ליד המצלמה או כורע ברך ולוחש משהו באוזנו של שחקן. "משחק הוא עניין רגיש מאוד, אתה לא רוצה שיגידו לך שעשית טעות ליד כל הצוות", אומר ארון אקהרט, שמגלם את הארווי דנט, התובע המחוזי.

ב-1998 צילם נולאן במצלמת 16 מ"מ ובהשקעה של 6,000 דולר את סרטו הראשון, "מעקבים". אחרי "ממנטו" הוא ביים לראשונה בהוליווד - "אינסומניה", עם אל פצ'ינו והילארי סוואנק, שיצא ב-2002 בתקציב של 50 מיליון דולר.

באותה שנה שיכנע נולאן את אולפני וורנר לתת לו הזדמנות לברוא את סדרת סרטי באטמן מראשיתה. "באטמן מתחיל", שהופק בתקציב של 150 מיליון דולר, הפך אותו לאחד הבמאים המבוקשים בהוליווד. הסרט היה שובר קופות בסדר גודל בינוני - הוא הכניס 205 מיליון דולר בארצות הברית - אבל בזכותו גדל הקהל של סרטי באטמן. כך יצרו אולפני וורנר גיבור-על שעומד בשורה אחת עם ספיידרמן של סוני ואקס-מן של פוקס.

הלוחם במסיכה ב"באטמן לנצח", כריסטיאן בייל (שגם כיכב בסרט "יוקרה" שביים נולאן בין שני סרטי באטמן), נזכר ש"אנשים ממש צחקו" כששמעו שהוא ונולאן מתייחסים ברצינות לבאטמן. אבל כשאותם אנשים ראו את הסרט הם אמרו "איזו הפתעה".

עייפות ניכרת

"האביר האפל", שייצא בארצות הברית ב-18 ביולי, מתחיל בנקודה שבה הסתיים "באטמן מתחיל", כשקצין המשטרה בגילומו של אולדמן, ג'ים גורדון, מזהיר שנוכחותו של באטמן עשויה למשוך לעיר פושעים. ואכן במהרה צץ נבל חדש ומסוכן, הג'וקר.

בימוי סרטי המשך הוא תמיד עניין מסובך, וכעת על נולאן להתמודד עם עניין נוסף - מותו של לדג'ר, שמגלם את הג'וקר, ב-22 בינואר. זה קרה כשהסרט כבר היה בשלבי עריכה, ואחרי שהאולפנים השתמשו בדמות הג'וקר בקדימונים. התעוררה השאלה, האם תפקידו האחרון של השחקן יהיה דמות גרוטסקית מעולם הקומיקס? גרוע מכך, אף שלדג'ר סיים את העבודה על הסרט באוקטובר וכבר היה באמצע צילומי סרט אחר, נפוצו שמועות שלפיהן בין התרופות שהרגו אותו נכללו כדורי שינה שנטל בתקופה שבה גילם את התפקיד האינטנסיווי של הג'וקר בסגנון מלקולם מקדואל ב"התפוז המכני".

לדג'ר כינה את התפקיד "הכיפי ביותר שהיה לי ושכפי הנראה יהיה לי אי פעם". אבל עייפותו היתה ברורה, אומר מייקל קיין, שעבד לצדו. "הוא היה מותש, ממש עייף. אמרתי לו, ‘אני זקן מדי בשביל לגלם תפקיד כזה'. גם בגילו לא היתה לי אנרגיה כזאת".

האם יאפיל מותו על הסרט החדש שהתפניות הטראגיות בעלילתו כבר הופכות אותו לקודר בהרבה מ"באטמן מתחיל"? נולאן אומר כי חש "אחריות עצומה" להציג את הופעתו "המצמררת, המדהימה" של לדג'ר. "זה מהמם, איקוני ממש. אנשים יהיו בהלם מוחלט".

כתבות שאולי פספסתם

*#