אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לאכול את עצמך למוות ולצחוק

אומללות ואלימות מינית גורמים לגיבור המחזה "התרוממותו של בנו כופתא" לאכול את עצמו למוות. לכם זה לא יפריע ליהנות מהצגה מצויינת

תגובות

בין כל המשפחות האומללות של הספרות והדרמה לדורותיה, יישמר מקום של כבוד למשפחתו של בנו, גיבור המחזה "התרוממותו של בנו כופתא בוכתא". בנו (ערן בן צבי) הוא ילד שמן, שאוכל את עצמו למוות. סיבות לא חסרות לו. כמעט כל מה שיכול להשתבש במרקם העדין של יחסי הקרבה המשפחתיים משתבש ונחשף במלוא ריקבונו במהלך השעה וחצי שבהן הוא מספר את סיפורו, הכולל יחסים בעייתיים בין הורים לילדים ובינם לבין עצמם, פדופיליה, אלימות מילולית ופיזית, הפרעות אכילה ושאר הפרעות של הנפש שממלאות את המחזה מתחילתו ועד סופו. אחת אחרי השניה נחשפות הדמויות ההזויות של המשפחה: אמו של בנו (מורן ארביב), אישה מתוסכלת ושתלטנית; אביו (עמית רוזנברג) מהמר לא יוצלח; סבו (דורון בן דוד), שבערוב ימיו משדל את אחת מבנות כיתתו של בנו, והילדה המחוזרת (אפרת מילוא), המגלמת מלאך-שטן המערערת את יסודות הפוליטקלי קורקט.

בנו מספר את הסאגה האומללה הזו לקהל, אך לכל אורך המחזה הוא נוקט עמדה של ריחוק; יושב מעוות על כיסא בחלקה האחורי של הבמה, אוכל את עצמו למוות ונזכר במאורעות חייו הקצרים שנפרשים לפניו כמו בזירת קרב: בקצה אחד צמד ההורים, בקצה השני הסב והילדה בגן המשחקים האסורים. בנו עצמו חוטף מכל הכיוונים. בכל פעם שהוא מותקף הוא מחפש מקלט בציורים, אבל בסופו של דבר חייו מתקיימים מחוץ לבד הציור ושם אין משמעות לכישרונו ולעולמו הפנימי המפותח - רק למימדיו ולמידת היותו חריג.

לכל אורך ההצגה נשמרת מידה של קברטיות ברקע הדברים, לא מעט בזכות פס הקול החי שמספק המלחין והפסנתרן הצעיר יובל שפירא. למרות המראות הקשים והטקסטים הפוצעים, הניכור הופך לצפייה מזועזעת ומשועשעת לחליפין, על אף הקושי הרב להזדהות.

בהרבה מקרים הכותרת "פרינג'" שווה לקופון הנחה על מקצועיותם של העושים במלאכה (מאחר ורוב הפרינג' בארץ מבוצע על ידי יוצרים צעירים יש בכך הגיון מסויים). הפעם דווקא מדובר בעבודת תיאטרון מצויינת, צנועה ומדוייקת מאוד, עם אנסמבל שחקנים מסור וכובש (בעיקר בן צבי).בטח יהיו לא מעט שיעדיפו לחלוק על האמת הקודרת המשתקפת בהצגה ולא פעם גורמת לחוסר נוחות, אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שמדובר בהצגה מרגשת ומצחיקה, קודרת, משעשעת ומעוררת מחשבה. שאפו. * ההצגה תעלה בתיאטרון צוותא בתל אביב ביום חמישי, 30.8 בשעה 20:30.קברט נעים לעיכול - ראיון עם יוצרת ההצגה

*#