אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"בלדה לאביב הבוכה": אגדה מוזיקלית קסומה

אחרי למעלה מעשור של שתיקה קולנועית, חוזר בני תורתי לעשייה עם מחווה ישראלית מיוחדת ויפה לז'אנר המערבונים, שהיא גם קינה על עולם שהיה ולא יחזור. המוסיקה היפהפיה והעיצוב הסמלי מרוממים את העלילה הפשטנית במכוון

תגובות

עברו כ־11 שנה מאז סרט הביכורים של בני תורתי "כיכר החלומות", וניכר שהבמאי התבגר והתמקצע, אך עם זאת נשאר נאמן לסגנונו הנאיבי־נוסטלגי. בסרטו החדש, בלדה לאביב הבוכה, ניכרת גם טביעת ידו המובחנת של קולנוען שמנסח מזרחיות מקומית חדשה, מזרחיות אלגנטית ופואטית. בדיוק כמו בסרטו הראשון, גם ב"בלדה" תורתי עסוק בפרידה מעולם ישן ובגעגועיו לעבר מתוק יותר. הוא לוקח על עצמו, כמזרחי ישראלי, את תפקיד "שומר המסורת", תפקיד כפול שבו הוא לא רק משמר עולם הולך ונעלם, אלא אף מחזיר עטרה ליושנה. כשהיה ילד, תרבות הוריו - מוזיקה ערבית ויוונית וקולנוע ערבי - היתה מושא ללעג ובושה. כעת תורה של ההגמוניה האשכנזית, שהתקשתה לקבל את השונה והתעקשה להשליט את התרבות שממנה באה, להכות על חטא. תורתי משורר שיר קינה לעולם שהיה, וסרטו מתרכז במוזיקאים של פעם, נגנים אקוסטיים ולא "נגני פלסטיק", שניגנו מוזיקה ערבית לירית המבוצעת על ידי כלי מיתר.» בלדה לאביב הבוכה - כל הפרטיםכדי לספר את סיפורם בחר תורתי בז'אנר המערבון, ולא בכדי. מערבונים, מטבעם, מתאבלים על זמנים עברו, זמנים שבהם גברים היו גברים אמיתיים וערכים כמו מילה, כבוד, או צדק היו בעלי תוקף. תורתי בחר במחווה למערבון "שבעת המופלאים" של ג'ון סטרג'ס (1960), והוא מתכתב איתו לכל אורך הסרט. בולט הדמיון בליהוק הגיבור - השחקן אורי גבריאל, שקרחתו מפוארת כמו זו של יול ברינר, המגלם את גיבור "שבעת המופלאים", כריס. בסרט הקלאסי, הגיבור הוא סמוראי המארגן חבורת אקדוחני עילית כדי להכין כפר קטן למתקפות החוזרות ונשנות של חבורת שודדים מקסיקנית; לשם כך הוא מגייס שישה לוחמים, כל אחד בעל מומחיות שונה. ב"בלדה", יוסף טאווילה (גבריאל) הוא מוזיקאי המכנס שישה נגנים מופלאים, גדולים בתחומם, כדי לנגן יצירה שמעולם לא נוגנה, יצירה שטאווילה כתב במשותף עם חברו הטוב אברהם מופרדי, שכעת שוכב על ערש דווי. הסרט מלווה את ארגון החבורה ואת בחינת כישוריו של כל מוזיקאי.סוג של מערבון כחול-לבן. "בלדה לאביב הבוכה" - הטריילר:מובן שגם בסרט הזה יש אנטגוניסט מרושע, ובמשבצת של המקסיקני המנוול מ"שבעת המופלאים" (אלי וולך) מתמקם יחזקאל צ'יקודה (שמעון מימרן). גם הוא, כביכול, מנהיג ואמרגן של להקה, אולם כזה שאינו יודע לנגן בעצמו אלא מנצל מוזיקאי עיוור ושמו חיים (אמיר שהאסר), שמעביר לצ'יקודה הנוכל את הכסף שנגינתו הקסומה מפיקה.לנגן במקום לדבר העלילה של "בלדה" פשטנית ודמויותיו הן מיתיות, כמו לקוחות מהאגדות, ולא דמויות מורכבות בשר ודם, והסרט מתקדם די בנחת לקראת מאורע הסיום המובטח. ובכל זאת, המוזיקה הערבית, שהולחנה על ידי מארק אליהו ומלווה את הסרט כמעט לכל אורכו, יפהפייה; השימוש של תורתי בסמלים שמאפיינים את ז'אנר המערבונים - מגבעות, שפמים, שטרות כסף גדולים במיוחד, בתי מרזח המלאים זונות ושיכורים, כלי נגינה שנישאים בדומה לכלי נשק; שמות המקומות שהחבורה המתגבשת פוקדת במסעה, כמו "כפר הציפורים" (שם נמצא אדם הקרוי פריד בזכות קעקוע של פריד אל־אטרש שחרוט על זרועו) ו"שערי חיטה"; גיבורי הסרט הקשוחים והשתקנים, שממעטים לדבר ומתבטאים בנגינה ובריקוד; וגם הלוקיישנים היפים שבהם הסרט צולם (עין כרם, יפו, בית ג'מל) - כל אלו הופכים את "בלדה לאביב הבוכה" לסרט ישראלי יפה ומיוחד ששווה צפייה, על אחת כמה וכמה מבחינת חובבי ז'אנר המערבונים.

» בלדה לאביב הבוכה - מועדי הקרנה

*#