אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"ההוביט 3": בידור ברמה הגבוהה ביותר

בסרט האחרון בהחלט בטרילוגיה פיטר ג'קסון אינו מחדש דבר, אבל מצליח להצית מחדש את אש התשוקה ולספק למעריצים מסיבת סיום אפית

תגובות

מסע קולנועי מתיש ומרהיב בגודלו, ואולי בעתיד גם בחשיבותו, מגיע כעת אל קיצו. מסע של צופים ושל יוצרים, הנמשך על פני שלושה סרטים בני שמונה שעות בממטבר, התפרשו על פני שלוש שנים שונות. בדצמבר 2012 הגיע אלינו ״ההוביט: מסע בלתי צפוי״, עם הבטחה לשוב להרפתקה קסומה עם הדמויות האהובות של סרטי ״שר הטבעות״ ולטכנולוגיה חדשנית בשם HFR , שמבטיחה תמונה מוחלקת ולכן ריאליסטית מאי פעם. בדיוק שנה לאחר מכן קם לו ממשיך בדמות ״ההוביט: מפלתו של סמאוג״, שבדומה ליותר מדי פרקים מספר שתיים בטרילוגיות למיניהן בעיקר הרגיש כמו העברת זמן מושקעת בדרך לפינאלה. דצמבר שוב איתנו, וזה אומר בהכרח שסופו של המסע קרב ובא, בעזרת הסרט השלישי ששמו ״ההוביט: קרב חמשת הצבאות״. גם הפעם, כמו בכל סרטי הסדרה הנוכחית והקודמת, המבוססים על כתבי ג׳.ר.ר. טולקין האגדי לא פחות מספריו, על כס הבמאי מולך פיטר ג׳קסון הניו-זילנדי. ג׳קסון גם חתום על העיבוד התסריטאי, במשותף עם פראן וולש, פיליפה בויינס, וגיירמו דל טורו (שהיה אמור לביים ונטש). האם הם עשו זאת שוב? בהחלט כן, ולא משנה אם הכוונה בשאלה הייתה ״סיפקו את הסחורה״ או ״הגדישו את הסאה״, או בעצם כל דבר אחר שהם כבר עשו בעבר. לחדש מעולם לא הייתה המטרה של סרטי ״ההוביט״, רק לשחזר את הקסם וההצלחה.

» ההוביט 3 - כל הפרטים ומועדי הקרנה

בפרקים הקודמים התוודענו אל בילבו בגינס (מרטין פרימן הפלאי, שרומם את הסדרה כולה), יצור חביב מסוג הוביט שחי חיים חסרי דאגות בפלך השקט והנעים. דווקא הוא יוצא להרפתקה יחידה מסוגה, בליווי קוסם הפכפך בשם גנדלף (איאן מקלן) ו-13 גמדים לוחמים המונהגים בידי תורין (ריצ׳ארד ארמיטאג׳), נצר לשושלת מלוכה. מטרתם הייתה להגיע להר ארבור המבודד, שם שוכן אוצר זהב שפעם היה שייך לגמדים וכעת שומר עליו דרקון נכלולי בשם סמאוג (בנדיקט קאמברבץ׳). החבורה עוברת מכשולים רבים ופוגשת ידידים ואויבים, ולבסוף מגיעה לעימות עם הדרקון, לאחר שבילבו סחב טבעת רבת עוצמה מיצור העונה לשם גולום (אנדי סרקיס).

הקסם חוזר. "ההוביט: קרב חמשת הצבאות" – טריילר:

תאוות ישנות ונקמות חדשות הפרק החדש נפתח בדיוק היכן שהשארנו את גיבורינו, כלומר כשהדרקון סמאוג יצא לשחרר את האש שבבטנו על עיירת הדייגים דייל, השוכנת סמוך להר הבודד. בעוד מושל העיר (סטיבן פריי) מסתלק עם כל השלל שצוותו יכול לסחוב בשעת מנוסה, מי שמבקש להגן על העיר הוא קשת אמיץ-לב בשם בארד (לוק אוונס), אותו פגשנו בסרט הקודם, כשניסה לעזור לחבורה. בינתיים, השמועות על שינויים מרחיקי לכת הנוגעים להר שזהב בבטנו מתפרשות לכל קצוות תבל, משם מגיעים חמישה צבאות. ביניהם נמנים האלפים, יצורי היער האציליים והבהירים בהנהגת תרנדוויל (לי פייס), גמדים נוספים המבקשים להגן על מלכם, וכוח עזר שוודאי יהיה מצופה בידי מי שראה את הסרטים הקודמים. מולם ניצב צבא אורקים מאיים בגודלו, המורכב למעשה משני גדודים של יצורים נתעבים המגיעים משני מקומות שונים בארץ התיכונה. האחד מובל בידי לוחם בשם בולג (לורנס מקווארי) והשני צועד אחרי אזוג המשחית (מאנו בנט), את שניהם למדנו לשנוא בפרקים שעברו. זהו הרכב הצבאות מכותרת הסרט, וזהו הקרב המהווה את חלקו הארי, כשתאוות נקם ישנות מתערבבות ברצונות סותרים של שלל הדמויות להגן על מה ששייך להן וגם לשמור על היקרים להן.

הסרט בהחלט בנוי היטב ומועמד נכון על בד האקרן,  כסיפור קטן ורזה המתוח עד קצות אצבעות רגליו וידיו. אצל ג׳קסון זה אומר 144 דקות, וזה עוד הסרט הקצר מבין השלושה. אבל אם לבמאי עדיין יש כוח להתעסק באגדות וכשפים קולנועיים ייתכן שההתלהבות עשויה לעבור גם לקהל. הפתיחה המוחצת של הסרט מזכירה מידית בדיוק איפה אנחנו בסיפור ומה אנחנו עושים כאן, עם סיקוונס פעולה ברוח הסדרה כולה - שילוב של חוד החנית של אפקטים ממוחשבים עם הסט המוכר של ניו זילנד בשיא תפארתה. מה שמגיע אחריו הוא קרב חמשת הצבאות המפורסם של טולקין, שהוא למעשה מלחמה כוללת ומתמשכת. זה נכון גם לגבי הרגעים המסעירים של לחימה, מגעישי ומקיזי הדם כאחד, לצד ההפוגות בהם היא נעשית כמעט שגרתית ולגמרי סוחטת ומכלה.

לרכב על הפרא

אי אפשר להתעלם מכמה וכמה צמרמורות של התרגשות שעלולות לתקוף את הצופה, שנשאב פנימה אל ההמולה שעל המסך. חלקן בשל האקשן הפנטסטי, ואחרות בגלל הדרמה האנושית, לא תמיד הצד החזק של ג׳קסון. הפעם הסרט מצליח לגעת ללב ברגעים מסוימים, ובאחרים ממש לא, על אף שהניסיון דווקא קיים. על בימוי הקרבות של פיטר ג׳קסון כבר אין מה להוסיף - מדובר באשף. הדבר נכון גם לגבי אירועים רבי משתתפים, גם לגבי החלפת מהלומות של אחד על אחד, ובעיקר בשילובים ביניהם.

תוספת מאוחרת. אוונג'לין לילי בסרט (צילום: יח"צ)

זוהי גדולתו ותמציתו של ג׳קסון כבמאי של אפוסים קולנועיים - הוא יכול ליצור רגעים נדירים וזעירים במידתם בתוך קרב המוני ועצום, כמו איחוד משפחתי מרגש בשדה המערכה. כך גם ברגע קטנטן של צבא אלפים המסתדר בתיאום מושלם, אפשר להתפעל לא רק מהכוריאוגרפיה אלא אפילו מבחירת הצבעים והעיצובים הייחודיים. ג׳קסון וצוותו אף משכילים לברוא לפחות פעמיים דו-קרב בלתי נשכח, עד כדי כך שיש כאן תחרות אמיתית עם כמה משיאי ״שר הטבעות״, שגם בהם כיכב לגולאס האלף (אורלנדו בלום). התוצאה היא פשוט ולעניין בידור ברמה הגבוהה ביותר, ואחד מהסרטים האלה בהם הכל כל-כך גדול מהחיים עד שכל אקט של קינוח אף או ניקוי מקטרת נראים הרי גורל. רוצים לראות משהו שטרם ראיתם? הייתי אומר שתנסו בסרט אחר, אבל מה לעזאזל יש עכשיו בקולנוע שעונה להגדרה זו? לעומת זאת - רוצים לרכב שוב על גבו של הפרא המאולף והדיגיטלי שכולנו מכירים וחלקנו אוהבים? הביאו את משקפי התלת-מימד שלכם והצטרפו למסיבת הסיום האפית הזו.

להצית את אש התשוקה

במידה ואתם גם ממעריצי הסדרה הקולנועית או טולקין בכלל, הסרט מספק מימד בונוס שלם. זה נכון למי שקרא את הספר (מפתה לכתוב ״הספרים״, שהרי כמה מיתוסים ואירועים מכתבים אחרים של טולקין שורבבו פנימה אל עלילות סרטי ״ההוביט״), וגם למי שזוכר מספיק בבירור את הסרטים הקודמים, כולל ״שר הטבעות״. מצד שני, ידע מוקדם גם נותן סיבה או שתיים להתרעם, שכן במה מועילה הדמות המומצאת של טאוריל וקווי העלילה הרומנטיים אך התפלים שהיא מביאה איתה - את זאת לא אבין. מאידך, ייתכן שצופה אחר ימצא דמות אחרת כמיותרת, וזה היופי ביצירה כה גדושה - שיש בה משהו לכל אחד, בין אם מחפשים מספיק ובין אם פשוט נכנעים לסחף.

בנוסף, כל צופה יכול לבחור את הסרט החביב עליו בסדרה (אצלי זה עדיין הראשון), וזה קורה לא מעט בזכות הגישה הכללית של ג׳קסון. מצד אחד, הוא תמיד מגדיל ומעצים, ומאידך יש משהו צנוע באופן בו הבמאי בוחר לסיים את הסרט והטרילוגיה כולה (אין כאן ספויילר) - הוא חוזר לגיבור שלו, אל בילבו בגינס. זהו אדם, כלומר הוביט, שההרפתקה הגדולה ביותר שיכול היה לדמיין הייתה איחור של שעת התה, ושאותה ודאי הגה מעומק כורסתו הנוחה. דווקא הוא, מכל הדמויות והגיבורים שהיינו רוצים להידמות להם, כנראה המקביל ביותר למצבו של הצופה. דווקא הוא יוצא מן הנוחות אל הסכנה, מקריב בדרך לא מעט אבל גם חוזר עם שלל רב ולומד דבר או שניים על נאמנות, לליבך שלך ולהבטחות שנתת לאחרים.

מסיבת סיום אפית. "ההוביט: קרב חמשת הצבאות" (צילום: יח"צ)

יש משהו מאוד מכבד באופן בו ג׳קסון משיב את הסרט אל המעריצים שוב ושוב, ולא קל לכתוב זאת כשמדובר בטרילוגיה קולנועית שמבוססת על ספר אחד לא ארוך במיוחד, שעשתה בלאגן במקורותיה כדי שתגיע לאורכה הנוכחי. אבל למרות הכל, ״חמשת הצבאות״ עושה מה שסיום אמור לעשות - הוא קושר הכל יפה יחדיו. הוא גם סרט פנטזיה נהדר בפני עצמו, המהווה עוד ניצחון לכוחו של הדמיון, וגם סיום הולם לטרילוגיה אפית נוספת, שמבעיר מחדש את אש התשוקה לצלול פנימה אל העולמות שברא טולקין, בין אם באמצעות כתביו או בסרטי ״שר הטבעות״. או אולי פשוט להניח להוביטים וקוסמים לרגע, ולהתחיל לפנטז על הדבר הבא שיעשה ג׳קסון - כנראה ״טין טין״.

» ההוביט: קרב חמשת הצבאות - מועדי הקרנה

*#