אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"אור ירח": הצצה נדירה לנפש האנושית

עם שמונה מועמדויות לאוסקר יש מהסרט החדש שק ציפיות, אך הוא עומד בכולן בעזרת סיפור התבגרות רגיש, שחקני משנה מעולים ובעיקר נושאים חברתיים עוצמתיים

תגובות
מועמד בכיר לזכייה באוסקר הקרוב. "אור ירח"
יח"צ

באמצע השבוע הוכרזו המועמדים לפרסי האוסקר ה-89. השני ברשימה, אחרי סופת הפרסים ושמה ״לה לה לנד״ עם 14 מועמדויות בכל הקטגוריות, הוא  ״אור ירח״ עם שמונה מועמדויות (בתיקו עם ״המפגש״ המשובח). מי שעוקבים אחר עונת הפרסים הנוכחית ודאי לא הופתעו מנוכחותו הבולטת של ״אור ירח״, שמאז בכורתו הכפולה בפסטיבלים של טורונטו וטלורייד צבר המון אהדה ונוצר סביבו הייפ מפלצתי בגודלו. הייפ שכזה בדרך כלל מזיק לסרטים מסוגו, קרי דרמת התבגרות יפהפיה, פיוטית לפרקים ומחוספסת לרגעים, ממש כמו הגיבור המשתנה תדיר שבמרכזה. אבל הסרט ככל הנראה יעמוד בכל הציפיות, וייצא ודאי מטקס פרסי האוסקר המתקרב עם פסלון מוזהב או יותר.

» אוסקר 2017 - כל מה שצריך לדעת
» רשימת המועמדים המלאה לאוסקר
» "שתיקה": יש אלוהים וקוראים לו סקורסזה
»"תיקון": לסבול כל הדרך אל ההנאה
»" לא פה, לא שם": יש הומור מתחת לחיג'אב
» הבמאי שנשאר אחרון: איך זה שמרטין סקורסזה עדיין יורה?

יש שיגידו שההצלחה של הסרט בגריפת המועמדויות, ואולי בעתיד גם הפרסים, נובעת מרוח השינוי הנושבת באקדמיה כתוצאה ממה שכונה בשנה שעברה ״האוסקר הלבן״. גם אם האמת היא שהאוסקר של השנה שעברה לא היה לבן יותר מבשום שנה אחרת, הדרישה לגיוון ולשינוי בהחלט מובנת. אך כתוצאה מכך עלו לגדולה סרטים מסוג זוועת העולם של דנזל וושינגטון הנקראת ״גדרות״ (שאין לו תאריך הגעה סופי לישראל), או סרט חשוב אך חביב ותו לא כמו ״מאחורי המספרים״ (באקרנים בשבוע הבא). בהשוואה אליהם, ההצלחה של ״אור ירח״ היא בזכות גמורה והיא גם עדות לאיכות קולנועית בראש ובראשונה. עובדה היא שבארי ג׳נקינס, שכתב וביים, הוא הקולנוען שחור-העור הראשון שסרטו מועמד לאוסקר גם בקטגוריה הראשית וגם בבימוי ובתסריט. כי האמת היא שההצלחה של הסרט מגיעה לו גם אם גיבוריו היו בצבע כחול.

סיפור התבגרות בשלושה חלקים. "אור ירח"
יח"צ

באותו עניין, שמו המלא של המחזה (שמעולם לא הופק) ממנו עובד התסריט הוא ״באור הירח, אנשים שחורים נראים כחולים. יחד עם כל המשמעויות הכפולות והמכופלות של הצבע הזה באנגלית ובכלל, שמתנקזות אל הסצנה המרכזית והמשמעותית בסרט. אבל הסיפור של שיירון, מתחיל עוד קודם ומציג לכל אורכו ניסיון למרוד בגורל הצפוי. בפתיחה כשהוא ילדון עדין (בגילומו של אלכס היברט) הוא בורח מן הבריונים של בית הספר, ומוצא מעין משפחה חלופית בדמות סוחר סמים אבהי (מהרשלה עלי) ובת-זוגו (ז׳אנל מונה). בשנות התבגרותו (אשטון סנדרס), הוא בעיקר בורח מאמו הנרקומנית (נעמי האריס), אבל גם מעצמו ומניצניה של התבגרותו המינית. רק בבגרותו (טרבנטה רודס), מתברר ממה הוא באמת בורח כל הסרט. שלושת קווי העלילה מהדהדים היטב זה את זה, בין היתר בזכות מערכת היחסים בין שיירון לדמות משנה החוזרת בכולם, של חברו היחיד משכבת גילו - קווין (ג׳יידן פיינר, ג׳ארל ג׳רום ואנדרה הולנד, בהתאמה).

ג׳נקינס, שפיתח את התסריט יחד עם טארל מקרייני, ביים בעברו אמנם רק פיצ׳ר אחד, אבל לפניו ואחריו יצר שורה של סרטים קצרים. ניתן לראות ב״אור ירח״ מעין קובץ סיפורים קצרים בעל גיבור משותף, בשלוש תקופות שונות של חייו, ששמם מתייחס אליו – ״Little״, ״Chiron״, ו-״Black״. הכותרות חושפת לא רק את הכינוי בו משתמשים כדי אחרים כדי להתייחס אל הגיבור בכל פרק, אלא ממש זהות דרכה הוא מוגדר בידי הסביבה וממנה הוא מנסה לברוח, אך לומד גם לקבל את עצמו: כילד קטן וחלוש בחלק הראשון, כבן של אמו מולידתו בנדבך השני, ולבסוף בתור גבר שחור באמריקה, עם כל הסטיגמות אבל גם עם סט בעיות ייחודי לו. התמה המרכזית של התמודדות וקבלה דרך בריחה ומציאת נתיב אישי, מחלחלת עמוק לשכבות הנסתרות של היצירה ומייפה אותה.

איך זה לגדול כילד שונה בהרבה מובנים באמריקה? "אור ירח" - טריילר:

כדי לאחד את שלושת הסיפורים לסרט שלם היה צורך בליהוק שהוא לא פחות ממושלם. לא נעשה פה טריק נוסח ״התבגרות״ (שצולם במשך שנים וגיבורו התבגר גם במציאות), וזה לא שהשחקנים ממש דומים זה לזה - פשוט קל להאמין שאלה המבוגרים שהם יהפכו להיות, בהתחשב במה שעבר עליהם. למרות זאת, או אולי דווקא בגלל הפיצול של שתי דמויות לשישה משתתפים, את מירב תשומת הלב בעונת הפרסים גורפות דווקא דמויות המשנה. אם האריס ועלי ראויים למועמדויות, כל אחד מהשחקנים שמגלמים של שיירון וקווין ודאי שווים זהב.

אל המשחק והדרכת השחקנים המסייעים ליצור אמון בדמויות המשתנות, יש להוסיף חזרתיות נכונה מבחינה סיפורית. כדי לא לשעמם הבמאי משנה מעט את הסגנון הקולנועי בכל סיפור, אבל באופן שאינו נראה תלוש במעבר בין הפרקים ומגוון במקום לפלג. זאת משום שהוא רק מגביר או מנמיך אלמנטים מסוימים, ממש כמו אופי משתנה של אדם בתהליך התבגרות. עם זאת השינויים בסגנון ובתוכן בהכרח מובילים לניסיון לדרג את שלושת חלקי הסרט או להשוות ביניהם. החלק הפותח הוא כנראה השלם והמאוזן ביותר מבחינת צורה ותוכן, בחלק האמצעי מתרבים הרגעים ספוגי אווירת האימה בשל השפעתה ההרסנית של האם, בעוד השלישי והאחרון מכיל קולנוע ישיר יותר, אולי אפילו מדי. בסיום הסרט לוחץ חזק מדי על דוושת הרגש וזונח את טכניקת ההתגנבות וההפתעה שעבדו לו היטב. אבל זה לא גורע מן האפקט הסופי ש״אור ירח״ מותיר - התחושה של התבוננות מלאת יופי טהור אל תוך נפשו המסוכסכת של אדם.

» "אור ירח" - איפה ומתי לראות?

כתבות שאולי פספסתם

*#