שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

בסרט "המטפלת" אין אפילו רגע אחד של תובנה אנושית שחורג מהצפוי

בסרט "המטפלת" מבקש הבמאי הישראלי־הונגרי יאנוש אדלני להבליט את כישורי המשחק של בריאן קוקס. אבל המסגרת העלילתית לוקה בנוסחתיות והדמויות שטחיות

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
בריאן קוקס וקוקו קניג בסרט "המטפלת"
בריאן קוקס וקוקו קניג בסרט "המטפלת"צילום: באדיבות סרטי נחשון
אורי קליין
אורי קליין

בריאן קוקס הוא אחד משחקני התיאטרון, הקולנוע והטלוויזיה המוערכים ביותר בבריטניה. אבל אף שהופיע בסרטים רבים, חלקם להיטים גדולים, כגון "לב אמיץ" ו"טרויה", לרוב בתפקידי משנה, פניו של השחקן, בן 71, מוכרים לרוב הציבור, ודאי מחוץ לבריטניה, יותר מאשר שמו. בסרט "המטפלת", המוקרן בישראל, מנסה הבמאי הישראלי־הונגרי יאנוש אדלני לתקן עוול זה בכך שהוא מעמיס סרט שלם על כתפיו הרחבות של קוקס. הוא מעניק לו תפקיד שאמור להבליט את כל כישוריו כשחקן. הצרה היא שזהו תפקיד קל לשחקן בעל ותק וכישרון כמו קוקס, שכבר גילם על הבמה את "המלך ליר". זהו בעיקרו מופע ראווה, מיומן ומרשים, אבל אינו מציב אתגר ממשי לכישרונו.

גם התסריט, שאדלני כתב עם גילברט אדייר וטום קינינמונט, אינו מספק לקוקס את המסגרת הנאותה להפגנת כישרונו הניכר. הוא לוקה בבנאליות, מהלכיו צפויים ודמויותיו מעוצבות באופן שטחי. תסריט זה סיפק לקוקס תפקיד ששחקנים אמורים לכאורה להתרפק עליו בהנאה, ונדמה שהוא מתנפל עליו בכל כוחו ומתמרן בו במיומנות בין כל הרגשות שגילומו של התפקיד תובע, מחוסר סבלנות וזעם ועד לעדינות והשלמה.

קוקס מגלם בסרט את סר מייקל גיפורד, שחקן שייקספירי מהולל שנאלץ לפרוש ממשחק מכיוון שהוא לקה בסוג מסוים של מחלת פרקינסון, ונאלץ להתנהל בכיסא גלגלים. הוא גר באחוזה כפרית רחבת ידיים, מוקפת בגנים, שמנהלת מילי (אנה צ'נסלור) שעמה היה לו ניהל רומן בעבר. היא עדיין אוהבת אותו ומקנאה בכל אשה שנכנסת לחייו. גיפורד הוא קשיש נרגן במלוא המובן של המושג, תוקפני ופוגעני. לפיכך אין זה פלא שכל מטפלת שבתו, סופיה (אמיליה פוקס), שוכרת לו נמלטת ממנו בחירוף נפשה. המצב משתנה כאשר סופיה מחליטה להביא לאביה מטפלת מסוג חדש: דורוטיאה (קוקו קניג) צעירה חביבת מראה, אבל חסרת ניסיון של ממש בטיפול בקשישים נרגנים וחולים. אולי במקום שבו מטפלות מקצועיות אינן מסוגלות לבצע את תפקידן בנוכחותו של גיפורד חובבנית דווקא תצליח.

דורוטיאה היגרה לאנגליה מהונגריה. היא שואפת להיות שחקנית ולכן רואה בטיפולה בגיפורד כבוד גדול ואף מצפה ללמוד ממנו תוך כדי כך. היא דוברת אנגלית מושלמת ויודעת קטעים שלמים מ"המלט" בעל פה, דבר המחבר בינה לבין גיפורד, אחרי שהוא עושה כמה ניסיונות להיפטר גם ממנה. כן, בסרט הזה כבר היינו. אין כמעט דבר חדש, מקורי או מפתיע בתיאור הקשר שמתפתח בין גיפורד לדורטיאה, הכולל כמה מהמורות, לא רק בכל הנוגע לקשר בין הקשיש הנרגן למטפלת הסבלנית, שמלמדת אותו פרק או שניים בהתנהגות אנושית שאינה מקוממת, אלא גם בינה לבין למילי.

העלילה מובילה אל שיאו של הסרט: טקס בלונדון שבו גיפורד אמור לקבל פרס על מפעל חייו, אבל סופיה ומילי מתעקשים שגיפורד אינו יכול להיות נוכח בו בגלל מצבו הבריאותי. איני צריך לרמוז לצופי קולנוע למודי ניסיון כיצד קונפליקט זה ייפתר בעזרתה של דורוטיאה. ואגב, האם אמנם מתקיימים באנגליה טקסים כה אקסקלוסיביים שבהם מתכנסת כל אצולת החברה והתרבות הבריטית, שמוקדשים אך ורק לחלוקת פרס לאדם אחד, והם אף משודרים ישירות בטלוויזיה? הרי טקס שכזה יימשך דקות ספורות בעיקר כשאורח הכבוד נעדר ממנו, כפי שהכל מצפים מגיפורד.

יש בסרט כמה סצינות טובות וכמה דיאלוגים שנונים. כל השחקנים, גם אם קוקס משתלט עליהם, עושים עבודה מיומנת ומדויקת, אבל אין ביכולתם להיחלץ מהעובדה שהמסגרת העלילתית לוקה בנוסחתיות. היא קלושה ואין בה אפילו רגע אחד של תובנה אנושית שחורג מהצפוי בסרטים מהסוג הזה. בגלל מעלותיו אפשר לצפות בסרט בהנאה מסוימת. אבל חולשותיו מגבילות הנאה זו והיא אינה מצליחה לכפר עליהם.

בריאן קוקס וקוקו קניג ב"המטפלת"
בריאן קוקס וקוקו קניג ב"המטפלת"צילום: באדיבות סרטי נחשון

אפשר כמובן להתרפק על הופעתו של קוקס, כפי שהוא עצמו מתרפק על תפקידו. הוא אף כולל נאום חוצב להבות בזכות החיים שהיו לו והאהבה שהיתה לו ועדיין יש לו לאמנות התיאטרון. הנאום שנושא את המסר שבכל הנוגע לשאלה "להיות או לא להיות" התשובה היא להיות (נאום שקוקס כתב את עיקרו בעצמו). אף שהמעקב אחר הופעתו מניב הנאה, כדרכן של הופעות ראוותניות של שחקנים מוכשרים, אין די בכך כדי להפוך את הסרט ליצירה שתיחרת בזיכרון ליותר מזמן קצר בלבד.

"המטפלת ". במאי: יאנוש אדלני; תסריט: יאנוש אדלני, גילברט אדייר, טום קינינמונט; צילום: טיבור מאת; מוזיקה: אטי פקסאי; שחקנים: בריאן קוקס, קוקו קניג, אנה צ'נסלור, אמיליה פוקס, קרל ג'ונסון

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ