מת המחזאי ושחקן הקולנוע האמריקאי סם שפרד - תיאטרון - הארץ

מת המחזאי ושחקן הקולנוע האמריקאי סם שפרד

שפרד, שכתב 44 מחזות, יצא נגד הדרמה הפסיכולוגית המשפחתית. בקולנוע הופיע בין השאר ב"ימים ברקיע", "פריז טקסס", "תיק שקנאי" וב"פרנסס" לצד מי שהפכה לאשתו, ג'סיקה לאנג

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
סם שפרד. "אתה מרטיב במיטה משום שכך וכך קרה בילדותך? למי אכפת?"
סם שפרד. "אתה מרטיב במיטה משום שכך וכך קרה בילדותך? למי אכפת?"צילום: Charles Sykes/אי־פי

המחזאי והשחקן האמריקאי סם שפרד מת אתמול (ראשון) ממחלת ניוון שרירים בגיל 73. שפרד, זוכה פרס הפוליצר שכתב 44 מחזות, מת בחיק משפחתו בביתו שבקנטאקי. הוא הותיר שלושה ילדים.

שפרד נולד במדינת אילינוי והחל את דרכו כמחזאי באוף־אוף ברודווי במחצית הראשונה של שנות ה–60. אחד ממחזותיו הראשונים בתקופה ההיא, "אמו של איקרוס" מ–1965, הוצג ב–1973 בחוג לתיאטרון באוניברסיטת ת"א בבימויה של נטע פלוצקי. בשנות ה–60 חיבר בין השאר את המחזות "היד הנעלמה" ו"שיקגו". כתיבתו הדרמטית המוקדמת נודעה באוונגרדיות שלה, במרכיביה הסוריאליסטיים, בהומור שחור ובעיסוק בדמויות שבשולי החברה האמריקאית.

בהמשך התפתח שפרד לכיוונים ריאליסטיים יותר, בין היתר במחזהו "קבורת תינוק" (שתורגם לעברית גם כ"תינוק קבור") שזיכה אותו בפרס הפוליצר ב–1979. מחזה זה התמקד במשפחה אמריקאית בשנות ה–70, המתגוררת בכפר ומתמודדת עם ההאטה הכלכלית ועם התפוררות ערכית. לצד הזכייה בפוליצר הפך שפרד בשלב זה ממחזאי פרינג' לכותב דומיננטי בתיאטרון האמריקאי. "נראה שהרבה כותבים אמריקאים בנו קריירה מכתיבת מחזות, אבל אני בכלל לא רואה בכך קריירה", הוא אמר בראיון ל"ניו יורק טיימס" בינואר 2016.

באותו ראיון סיפר שפרד כי אחד המחזות הראשונים שראה והותירו עליו רושם עצום היה "מסע של יום ארוך לתוך הלילה" מאת יוג'ין אוניל. "זה המחזה הטוב ביותר שנכתב באמריקה מאז ומעולם, אבל אני רציתי להרוס את כל רעיון הדרמה האמריקאית המשפחתית, שהיא יותר מדי פסיכולוגיסטית", אמר, "אתה מרטיב במיטה משום שכך וכך קרה בילדותך? למי אכפת?".

רבים ממחזותיו של שפרד תורגמו במשך השנים לעברית והוצגו בעיקר בבתי ספר למשחק. בין היתר תורגם "La turista" והוצגו "קללת מעמד המורעבים", "המערב האמיתי" בבימוי ג'ק מסינג'ר בתיאטרון הספרייה ב–1990, "סימפטיקו" בתיאטרון חיפה וכן "שקר בנפשנו" בבימוי דב רייזר בבית צבי ב-2014. מחזהו "התאבדות בסי במול" הוצג בתיאטרון קרוב ב–2005 בבימוי עודד סמו ואשתקד הוצג בהבימה "מוטרפים מאהבה" בבימויו של נועם שמואל. מחזה זה הוצג לפני כמה שנים גם ב"אקטורז סטודיו" בבימוי עודד קוטלר. 

שפרד ניהל גם קריירה מצליחה בקולנוע, בעיקר כשחקן אבל גם ככותב ובמאי. הוא היה שותף לכתיבת התסריט של "נקודת זבריצקי" (1970), סרטו של מיכלאנג'לו אנטוניוני על תרבות הנגד האמריקאית, ואת הופעתו הראשונה על המסך רשם ב–1978 בסרטו של טרנס מאליק "ימים ברקיע", שבו כיכב לצדם של ריצ'רד גיר וברוק אדאמס. לאחר מכן הופיע ב"התחייה מחדש" (1980) לצדה של אלן בורסטין, תפקיד שזיכה אותו לראשונה בהכרה רחבה אצל חובבי קולנוע, ושנתיים לאחר מכן כיכב בסרט "פרנסס" לצד מי שנהפכה בהמשך לאשתו, השחקנית ג'סיקה לאנג. הכרה רשמית ביכולת המשחק שלו קיבל ב–1983, כאשר האקדמיה האמריקאי לקולנוע זיכתה אותו במועמדות לאוסקר לשחקן משנה על הופעתו ב"הצוות המובחר".

לאורך השנים כיכב שפרד בשורה ארוכה של סרטים, וביניהם סרטו האמריקאי של וים ונדרס, "פריז, טקסס" (1984) — שזכה בדקל הזהב בפסטיבל קאן וששפרד היה שותף לכתיבת התסריט שלו — "פשעים שבלב" (1986) לצדה של דיאן קיטון, "מגנוליות מפלדה" (1989), "תיק שקנאי" (1993) לצדה של ג'וליה רוברטס, וסרט המלחמה שביים רידלי סקוט "בלאק הוק דאון" (2001).

ב–2007 הופיע שפרד ב"ההתנקשות בג'סי ג'יימס על ידי הפחדן רוברט פורד" לצדם של בראד פיט וקייסי אפלק, וב–2013 היה חלק מנבחרת השחקנים שהובילה את הסרט "אוגוסט: מחוז אוסייג'" וכיכב ה"הסיפור של מאד" שהשתתף בתחרות הרשמית של פסטיבל קאן.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ