אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מלחמת הכוכבים: אחרוני הג'דיי: מורד במסורת שלו ממש כמו גיבוריו

כוכבים ישנים לצד חדשים, סצנות אקשן מהטובות בסדרה וגם דילמות לא פשוטות - הסרט השני בטרילוגיה עושה את העבודה ועשוי ללא רבב

תגובות
Sony Pictures

לרגל חגיגות ה-40 למותג הקולנועי המשפיע ביותר בתרבות הפופ, ״מלחמת הכוכבים״, מגיע סרט חדש של הרפתקאות משפחת סקייווקר המיתולוגית. כמובן שאצל בעלי הזכויות, תאגיד העל של דיסני, הכל תוכנן מראש - החל משיגור טרילוגיה חדשה לפני שנתיים עם ״הכח מתעורר״, וכלה במילוי הרווחים בסרטים נוספים כמו ״רוג אחת״. בקרוב יגיע גם ״סולו״ שאינם חלק מהטרילוגיה המרכזית, אלא אמור להעשיר את היקום הקולנועי. אבל כפי שהוכיח הסרט הקודם, ״הכח מתעורר״, זהות הבמאי מאחורי היצירה חשובה גם בתוך מכונה ענקית ומטילת אימה כמו מגה תאגיד דיסני. לפני שנתיים, ג׳יי ג׳יי אברהמס עשה את העבודה, אבל לא מעבר לכך. אם הסרט שלו ניסה להידמות ל״תקווה חדשה״, הסרט הראשון של ״מלחמת הכוכבים״, הציפיות מן התוספת החדשה ששמה ״מלחמת הכוכבים: אחרוני הג׳דיי״ הן להיות מה ש״האימפריה מכה שנית״ היה לטרילוגיה המקורית - המצטיין שבה, שיכין את המעריצים לגרנד פינאלה של פרק שלוש.

» מלחמת הכוכבים: אחרוני הג'דיי - לכל הפרטים ומועדי ההקרנה
» סרט המוזיאון הוא סיור מודרך בישראליות
» פיקסאר חוזרת לדרך המלך עם הסרט קוקו
» ליגת הצדק: בין חוזק לרישול

לאחר הכתוביות המפורסמות המחליקות במעלה המסך, על רקע הנעימה המפורסמת שהלחין ג׳ון וויליאמס, מתחיל הפרק השמיני בגלקסיה רחוקה רחוקה בסצנת אקשן ממריצת דופק. בסיס המורדים בהנהגת המפקדת ליאה (קארי פישר) נחשף ומותקף בידי כוחות המסדר הראשון, בראשות הגנרל הוקס (דונל גליסון). המורדים יבלו את המשך הסרט במנוסה, בזמן שהסאגה של משפחת סקייווקר נמשכת על כוכב מרוחק בו מתבודד לוק סקייווקר (מארק האמיל) המזקן. גיבורת הסרט הקודם, ריי (דייזי רידלי), מבקשת שיראה לה את דרכי הג׳דיי ההולכות ונכחדות ויצטרף למרד, בזמן שהיא מפותה בידי הצד האפל בו שולטים קיילו רן (אדם דרייבר) והמנהיג העליון סנוק (אנדי סרקיס). יתר גיבורי הסרט הקודם, פין (ג׳ון בויגה) העריק שמצא את מקומו בצד של הטובים, ופו דמרון (אוסקר אייזק) הטייס חם המזג, מחפשים דרכים יצירתיות לסכל את התוכניות ללכידת המורדים.

צפו בטריילר של "מלחמת הכוכבים: אחרוני הג'דיי":

כמובן שיש עוד לא מעט קווים והתרחשויות עלילתיות שחבל לפרט ולקלקל, וגם דמויות חדשות לצד שובן של דמויות ותיקות - החל מפאזמה (גוונדלין כריסטי) אצל הרעים וצ'ובאקה (פיטר מייהו) אצל הטובים, והמשך בכמה ספוילרים שתצטרכו לגלות לבד. אבל העיקר בסרט הוא האפשרות שחלק מאותם טובים ורעים יחליפו צדדים, או לפחות יעשו מעשים שאינם עולים בקנה אחד עם האפיונים שלהם. כלומר, אם ״הכח מתעורר״ היה סרט על ספק ופקפוק עצמי, ״אחרוני הג׳דיי״ מבקש להיות סרט על איזון. כמו אותו כח מסתורי המכונה ה״פורס״ - המשמש את שני הצדדים במלחמה הבין גלקטית אלה נגד אלה, אך שואף לאיזון. הדילמות של הדמויות כפי שעוצבו בסרט הקודם ממשיכות להיות קלות מדי - ריי מחפשת דמות של הורה ומדריך, בעוד קיילו מבקש להרוג ולהשמיד את כל אלה שמנסים להיות כאלה עבורו. הדילמה המעניינת האמיתית של הסרט קשורה ליוצר שלו, שכאילו קרוע בינו לבין עצמו ממש כאילו היה דמות בסאגת מלחמת הכוכבים - האם להגשים את עצמו או להיכנע למערכת שהוא חלק ממנה?

מי שחתום הפעם לבדו על הכתיבה והבימוי הוא הכשרון הצעיר ראיין ג׳ונסון, שכבר הוכיח את יכולותיו בז׳אנר המדע הבדיוני בסרטו הקודם, ״לופר״. ג׳ונסון אמור היה להיות התקווה החדשה להמראה אל גבהים שהמותג טרם ידע אחרי השיגור המוצלח אך חסר ההשראה בסרט הקודם של אברהמס. זה מתחיל היטב כשנדמה שהסצנות הראשונות נועדו לרמוס או ללעוג לרוב מה שניסו לבנות בסרט הקודם, תוך כדי שינוי כיוון הציפיות מצד הקהל אך מבלי לוותר על רמה גבוהה של אקשן והומור. שני הקצוות הבידוריים הללו בהחלט ניכרים במהלך כשעתיים וחצי של סרט שיש בו הכל מהכל, והוא עשוי ללא רבב. כולל כמה מרגעי הפעולה והקרבות הגדולים בתולדות הסדרה, לצד מספר בדיחות והתחנפויות לקהל רוכשי הצעצועים שהן סוג של שפל עבור המותג, אפילו שהוא מראש מכוון לפופולריות. הוא מחזר אחר קהל צעיר, ומחניף למבוגרים באופן שהופך אותם לסוג ילדים מדוגדגים בעצמם. לכן, הסרט אולי מורד ממש כמו גיבוריו במסורת שלו עצמו, אבל בסופו של דבר נדמה שהקו המנצח הוא זה שהתווה הסרט הקודם, או שמא יש לומר האימפריה האמיתית שמאחורי ההפקה - דיסני.

קשה לא להתייחס לכך שבדיוק עם הגיעו לאקרנים של ״אחרוני הג׳דיי״, משלים תאגיד העל של דיסני רכישה בסכום דמיוני של רוב הקניין הרוחני של אולפני פוקס. קשה לדמיין איך במאי כמו ג׳ונסון יכול בכלל להתבטא באופן ייחודי בתוך אימפריה שלא נופלת בעוצמתה מזו החולשת על הגלקסיה של ״מלחמת הכוכבים״. מאידך, דיסני היו כל-כך מרוצים מהעבודה של ג׳ונסון על ״אחרוני הג׳דיי״, שעוד לפני בדיקת תגובת הקהל אליו, הם מיהרו להחתימו על חוזה לשלושה סרטים נוספים שיתמקדו בדמויות חדשות ולא יהוו חלק מקורות משפחת סקייווקר. המשמעות היא שג׳ונסון כנראה לא ישוב לכתוב ולביים חומרים מקוריים משלו בעתיד הנראה לעין, אלא אם וריד בהנהלת דיסני יתנפח וגורלו של הבמאי יהיה דומה לזה של המפוטרים משני הפרקים הבאים בסדרה. עד שכל זה יתבהר, שווה לזכור שמי שייקח פיקוד על הפרק הנועל של הטרילוגיה הנוכחית הוא שוב ג׳יי ג׳יי אברהמס. לא בטוח שכדאי לסמוך על שיקול הדעת של הבכירים בדיסני המכוונים להצלחות קלות ורווחים בטוחים ולא ברור מתי והאם יקחו שוב סיכון כלשהו בסדרת סרטים שהיכולות האמיתיות שלה הן עדיין בגדר תעלומה בשלב זה.

כתבות שאולי פספסתם

*#