שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
ניר חסון
ניר חסון
הדמיית תוואי הרכבת הקלה ברחוב עמק רפאים
הדמיית תוואי הרכבת הקלה ברחוב עמק רפאים
ניר חסון
ניר חסון

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים אישרה אתמול (שלישי) את העברת הקו הכחול של הרכבת הקלה בעיר ברחוב עמק רפאים. ההחלטה התקבלה אחרי מסכת דחיות ולחצים על הוועדה ולמורת רוחם של רבים מתושבי שכונת המושבה הגרמנית שחוששים לגורל הרחוב ההיסטורי. התושבים, שמנהלים זה שנתיים מאבק מתוקשר נגד תוואי הקו, טוענים שהוא יפגע בעצים עתיקים ובאלמנטים היסטוריים אחרים ברחוב, ייצור עומסי תנועה ברחובות הסמוכים ויגרום נזקים בלתי הפיכים לעסקים. אף שהטענות מוצדקות, נראה שזוהי בשורה טובה לירושלים: תושבי המושבה יידרשו לשלם את המחיר כדי שבשנים הבאות תהיה בה תחבורה ציבורית הראויה לעיר מערבית בת מיליון תושבים.

החלופות שהעלו מתנגדי העברת הרכבת במושבה היו ביטול הקו והעברת הרכבת בדרך חברון, מה שיאריך מאוד את הדרך לעשרות אלפי ירושלמים. אפשרות אחרת היתה העברת הרכבת בפארק המסילה, או החלופה המועדפת על המתנגדים - העברתה במנהרה שתיחצב מתחת לפארק. הוועדה, שדנה בחלופות ופסלה אותן מסיבות שונות, הבהירה שתחבורה ציבורית מתקדמת אינה עונש ושלצד הבעיות והקשיים היא מביאה אתה ברכה לרחוב ולעיר. הבעיה היא שיחלפו שנים רבות עד שניתן יהיה להוכיח שרחוב עמק רפאים, הסובל כיום מפקקים ומזיהום, אכן הרוויח מהרכבת. בשנות העבודה יישמעו רק הדחפורים ותלונות התושבים.

תוואי הרכבת הקלה

בינתיים, אפשר לקחת כדוגמה רחוב היסטורי אחר בירושלים, יפו, למרות ההבדלים בין השניים, במיוחד ברוחב שבין גדותיהם. גם לפני סלילת הרכבת ביפו נשמעו טענות על הפגיעה ברחוב ובסוחרים, ואלה אכן סבלו משנות העבודה הארוכות. אבל היום, כמעט שבע שנים לאחר שהרכבת הקלה החלה לפעול, רחוב יפו הוא הצלחה אורבנית: הרחוב המזוהם ביותר בישראל הפך עמוס בהולכי רגל, בתי הקפה מוציאים שולחנות החוצה והפידיונות בקופות הולכים ועולים. במרכז רחוב יפו הישן, בכיכר ציון, צמח אקליפטוס ענק היסטורי שנכרת לצורך הקמת הפסים. אבל במקום האקליפטוס, שמלבדו שרדו ברחוב רק עצים ספורים, גדלים בו היום מאות עצים.

גם כעת, המאבק של תושבי המושבה הגרמנית רחוק מלהסתיים. "אנו מתקוממים ומצטערים על ההחלטה השגויה שהתקבלה מתוך קפריזה", אמר אתמול פרופ' אריאל הירשפלד, "אבל אנו מתייחסים אליה כעוד אבן נגף בדרך ומבטיחים לאלפי תומכינו כי המאבק לא הסתיים אלא רק מתחיל. נמשיך וניאבק בכל הדרכים החוקיות עד לניצחוננו המלא. ברור לנו מעל לכל ספק שהרכבת לא תעבור בעמק רפאים ולא בפארק המסילה, אלא רק במנהרה".

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ