שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
עמוס שוקן
עמוס שוקן
מפגינים בעצרת המחאה נגד חוק הלאום, הערב
מפגינים בעצרת המחאה נגד חוק הלאום, הערבצילום: תומר אפלבאום
עמוס שוקן
עמוס שוקן

ערב טוב לכולם,

בימים כאלה מעודד לראות שיש כל כך הרבה אנשים שבאים להילחם על הדמוקרטיה.

לפני 70 שנה קמה מדינת ישראל בהכרזה שהגדירה את ישראל כמדינה יהודית, אשר "תהֵא פְּתוּחָה לַעֲלִיָּה יְהוּדִית וּלְקִבּוּץ גָּלֻיּוֹת; תִּשְׁקֹד עַל פִּתּוּחַ הָאָרֶץ לְטוֹבַת כָּל תּוֹשָׁבֶיהָ; תְּהֵא מֻשְׁתָּתָה עַל יְסוֹדוֹת הַחֵרוּת, הַצֶּדֶק וְהַשָּׁלוֹם לְאוֹר חֲזוֹנָם שֶׁל נְבִיאֵי יִשְׂרָאֵל; תְּקַיֵּם שִׁוְיוֹן זְכֻיּוֹת חֶבְרָתִי וּמְדִינִי גָּמוּר לְכָל אֶזְרָחֶיהָ בְּלִי הֶבְדֵּל דָּת, גֶּזַע וּמִין".

הנה ב-38 מילים הוגדרה ישראל, בין השאר, כמדינה ציונית שמהווה בית ומקלט לעם היהודי, אשר חוק השבות מבטיח אותם, ומדינה שבה אזרחים יהודים ולא יהודים שווי זכויות.

הנאום בכיכר רבין

בין האנשים שנמצאים כאן הערב יש לבטח מחלוקות רבות בנושאים חשובים שקשורים לזהותה של ישראל ולדרכה. אבל מול ממשלה מפלגת, ממשלה שמסיתה נגד אזרחי המדינה ועכשיו עגנה בחוק יסוד את האפליה ואת מעמדו הנחות של המיעוט הפלסטיני הישראלי, אנו חייבים להתאחד כדי להבטיח שבדמוקרטיה הישראלית שוויון הזכויות בין אזרחים יהיה הבסיס לכל. לכן אני כאן.

מדינת ישראל, אמר נשיא המדינה, רובי ריבלין, מורכבת מארבעה שבטים: החרדי, החילוני, הדתי והערבי, אשר שניים מהם לא ציונים. כל הארבעה שותפים, בבעלות על המדינה, אמר ריבלין. הנשיא גם הציע דרך חדשה לניהול המדינה שאחד מיסודותיה הוא הוגנות ושוויון.

לפני 26 שנים חוקקה ממשלת ימין את חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. הזכות לשוויון לא עוגנה בו, אלא שבפסיקות בית המשפט פירש אותו ככולל שוויון. הימין הקיצוני שמוביל את המדינה לא השלים עם הפרשנות הזאת. הקרב לחיסול כוחו של חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו יצא לדרך, והשלב הנוכחי, לפני אחרים שעלולים עוד לבוא, הוא חוק הלאום.

חוק הלאום מגדיר את מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ולא מזכיר את המילה שוויון, וכך מתרחק מהגדרת המדינה כיהודית ודמוקרטית (שכבר נקבעה בחוקי היסוד של 1992). זהו שינוי מבשר רעות שנועד להגביר את ההפרדה בין יהודים לערבים, ואת אווירת הלאומנות בשיח הציבורי שראש הממשלה ושרים בה מעודדים. גרועה עוד יותר היא מחיקת ההתחייבות הברורה לשוויון לאזרחים שאינם יהודים. המטרה כאן ברורה לחלוטין: האזרחים הפלסטינים הישראלים יהיו לאזרחים עם פחות זכויות. החוק מכוון לתת בסיס לאפליית אזרחים ערבים בפסיקות עתידיות של בית המשפט, ולגרום לכך שהגדרת ישראל כמדינה ליהודים תגבר על הזכות לשוויון.

בתחום אחד, חשוב במיוחד, האפליה מפורשת בחוק. הכרזת העצמאות קבעה שישראל תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה, אבל בחוק הלאום המדינה רואה רק בפיתוח התיישבות של יהודים ערך לאומי. כבר לא מדינה דמוקרטית שדואגת לצרכי ההתיישבות של כל אזרחיה, אלא חזרה לימי חומה ומגדל של טרום המדינה. מצב היישובים הערביים כבר עתה הרבה יותר גרוע מאלה של היהודים. עכשיו האפליה הזאת מקבלת תוקף חוקתי, ויישובים ערביים יופלו לרעה בהקצאת קרקעות, תשתיות ותקציבים בחסות החוק.

מפגינים בצעדת המחאה נגד חוק הלאום, הערב
מפגינים בצעדת המחאה נגד חוק הלאום, הערבצילום: תומר אפלבאום

המאבק שלנו הוא לא רק מאבק על שוויון זכויות לישראלים שאינם יהודים. זה מאבק על דמוקרטיה בישראל. לכן כל אזרח ישראלי שדבק בשמירה על הדמוקרטיה צריך להצטרף למאבק, ולא לוותר עד שיבוטל החוק.

מה שברור מאמירתו האומללה והמסיתה של ראש הממשלה נתניהו - "המצביעים הערבים נעים בכמויות אדירות לקלפי" - זה שאחת הכוונות בחוק הלאום היא לייאש אתכם, אזרחי ישראל הפלסטינים, מלהשתתף במשחק הפוליטי ומלהצביע בבחירות לכנסת.

אחד האיומים המשמעותיים ביותר על הלאומנות היהודית, כפי שבאה לידי ביטוי בחוק הלאום, הוא ייצוג הולם לציבור הערבי בכנסת, בהתאם לחלקו היחסי באוכלוסייה הישראלית. לכן אני אומר לכם, האזרחים הערבים: אל תיתנו לממשלת הימין הקיצוני פרס של ייאוש והתבדלות. לכם הכוח הפוליטי לעצב מחדש את השיח הציבורי בישראל על ידי השתתפות בבחירות. השתמשו בו.

ולכל אזרחי ישראל, מכל אחד מהשבטים, אני קורא להצטרף למאבק נגד חיסול הדמוקרטיה, לפתח חברה ישראלית, פלורליסטית ומשגשגת עם שיתוף של מיעוטים במשק ובפוליטיקה ולכונן פה שוויון אמיתי.

תודה רבה.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ