שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

"כאן קול המוזיקה" הפר את החרם על וגנר

בתחנת הרדיו שודרה אתמול מערכה שלמה מתוך אופרה שכתב המלחין הגרמני, המוחרם בארץ מאז 1938. מ"כאן" נמסר בתגובה: זו היתה החלטה שגויה

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה

תחנת "כאן קול המוזיקה" של תאגיד השידור שידרה אתמול (שישי) מערכה שלמה מתוך האופרה "דמדומי האלים" של ריכרד וגנר. היצירה (המערכה השלישית מתוך האופרה), בהקלטה מפסטיבל ביירוית 1991 בניצוח דניאל בארנבוים, שודרה אחר הצהריים בתוכנית "כבקשתך" בעריכת אורי מרקוס, לאחר יצירות מאת דביסי ומאת מוצרט.

ריכרד ואגנר
ריכרד וגנרצילום: dpa/picture-alliance/dpa/AP Images

אבישי פלחי, מגיש התוכנית, הציג את היצירה ואמר "בשנת 1849 בעודו נמלט מגרמניה לעיר ציריך שבשווייץ, עקב פעילות פוליטית אנרכיסטית החל ריכרד וגנר לנסח את רעיונותיו המהפכניים בנוגע לאופרות שהולידו צורה אמנותית חדשה הממזגת את שאר האומנויות: שירה, דרמה, תפאורה ומשחק שבאות יחד לכדי אחדות שלמה... מה שיצא תחת ידיו היא 'טבעת הניבלונג'.. מתוך יצירת הענקים של וגנר נאזין לחלק המסיים מהמערכה האחרונה בשם 'דמדומי האלים'".

אלא שכמה דקות לאחר מכן נקטעה היצירה ללא הודעה מוקדמת. שקט מוחלט השתרר ברדיו למשך כ–40 שניות. אחר כך אמר פלחי את שמות הנגנים והזמרים באופרה ובהם דניאל בארנבוים, שניצח על התזמורת. אחר כך הוא המשיך לנגן את היצירה עד סופה.

ממידע שהגיע ל"הארץ" עולה כי בתחנה התקבלו כמה תלונות על שידור היצירה. המוזיקה של וגנר (1813–1883) אינה משודרת ברדיו ובטלוויזיה בישראל בגלל דעותיו האנטישמיות החריפות ובעיקר בגלל הקשרים של משפחתו לאחר מותו עם המפלגה הנאצית. היטלר עצמו היה חובב של יצירותיו של וגנר, שנוגנו לעתים תכופות בכנסים של המפלגה הנאצית.

החרם התחיל עוד לפני קום המדינה. ב–1938 ניגנה התזמורת הסימפונית הארץ־ישראלית את הפתיחה של "אמני השירה מנירנברג" ובהמשך אותה שנה תיכננה לנגן את הפתיחה ל"מייסטרזינגר מנירנברג", אולם ביצוע היצירה בוטל בעקבות הידיעות על אירועי ליל הבדולח בגרמניה.

מאז נעשו מפעם לפעם ניסיונות להפר את החרם, אבל הם סוכלו מיד בתגובה ציבורית וממסדית, אוטומטית וזועמת. התזמורת הפילהרמונית הישראלית ניסתה לנגן יצירות של וגנר ב–1981, אבל נתקלה בהתנגדות מצד הציבור הרחב. ב–2001 ניגן בארנבוים יצירה של ונגר בקונצרט שנעל את פסטיבל ישראל, בניגוד להחלטת הנהלת הפסטיבל. בעקבות זאת אמרה ועדת החינוך של הכנסת שהוא "אישיות לא רצויה" בישראל. ב–2004 ביטלה זכיינית ערוץ 2 קשת ברגע האחרון שידור קונצרט מיצירותיו של וגנר.

במועצת רשות השידור התקבלה בעבר החלטה לא להשמיע יצירות של וגנר. קטעים מתוך יצירותיו הושמעו מפעם לפעם רק כשהוצגו כחלק מפסקולים לסרטים כמו "אפוקליפסה עכשיו" של פרנסיס פורד קופולה ו"מלנכוליה" של לארס פון טרייר, או בתוכניות בעלות אופי סיפורי, אבל לא ברצועות שידור שמוקדשות ליצירות מוזיקה שלמות, לבדן. 

יונתן לבני, יו"ר עמותת וגנר בישראל, אמר: "אני מברך על ההשמעה הראשונה שלא בהיחבא של המוזיקה של וגנר. כפי שהסביר יפה העורך אורי מרקוס מדובר על מלחין ששינה לחלוטין את צורת ההשמעה המוזיקלית לרעיון של מוסיקה טוטאלית. אנחנו לא משמיעים את דעות המלחין אלא את המוזיקה הנהדרת שהוא יצר. אבי המנוח היה ניצול שואה וממנו למדתי להכיר את וגנר: 'הוא היה אדם מגעיל שכתב מוזיקה שמימית' היו דבריו. מי שאינו רוצה לשמוע את המוזיקה יכול תמיד לכבות את המכשיר כפי שעושים גם עם מוזיקה שלא אוהבים. אבל אסור למנוע מהמאזינים את הבחירה על ידי 'הוראה מגבוה' שהיא בעצם צנזורה".

מ"כאן" נמסר: "ההנחיות בתאגיד השידור הישראלי נותרו כפי שהיו לאורך השנים — יצירתו של וגנר לא תושמע ב'כאן קול המוזיקה'. זאת מתוך הבנת הכאב שהשמעה כזו תעורר בקרב ניצולי השואה שבין מאזינינו. טעה העורך בבחירה לשדר את היצירה והיתה זו החלטה ציבורית שגויה. הדבר הובהר לנוגעים בדבר. אנחנו מתנצלים על כך בפני מאזינינו. תאגיד השידור הציבורי יקיים דיון ערכי, מקצועי וענייני בקרב הגורמים המקצועיים שבתוכו סביב הנושא ומזמין את הציבור להביע את עמדותיו. במהלך שידור היצירה, אולי ביד גורל, אירעה תקלה טכנית שהביאה להפסקתה ולשקט בשידור. נושא זה בבירור וגם על כך התנצלותינו. כל טענה קונספירטיבית שלפיה גורם כלשהו התערב בנושא, משוללת יסוד".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ