שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

עיריית ירושלים מתכננת מגדלי חניה ליד העיר העתיקה: "פתרון קל והרסני"

העירייה הנפיקה היתרים לעשרה מגדלים ליד שער שכם ושער ציון בלי תוכנית בנייה. מתכנני ערים: "גסות רוח אסתטית שתיצור עוד פקקים". לאחרונה הצליחו תושבים לעכב בניית מגדל במרכז העיר

ניר חסון
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
מתקן חניה בירושלים. עשרות מתוכננים ברחבי הבירה
מתקן חניה בירושלים. עשרות מתוכננים ברחבי הבירהצילום: אוליבייה פיטוסי
ניר חסון

עיריית ירושלים מקדמת הקמה של עשרה מתקני חניה מפלדה סמוך לעיר העתיקה. בשבוע שעבר הנפיקה העירייה לחברת "עדן" שבבעלותה היתרי בנייה למגדלים באזור: שישה ליד שער שכם וארבעה סמוך לשער ציון. תושבים, מתכננים ואדריכלים אומרים שהמגדלים יפגעו בנוף החומות ומנוגדים למדיניות להפחתת התחבורה הפרטית במרכז העיר. עשרות מגדלים נוספים מתוכננים ברחבי הבירה.

"עדן" הגישה את הבקשה בהליך מזורז ובלי הכנת תוכנית בנייה - רק על סמך תוכנית כללית לחניה ובקשת היתר בנייה בשימוש חורג. גורם המעורה בנושא העריך כי העירייה תתקשה להקים את מגדלי החניה בשער ציון, שכן האזור הוא חלק מהגן הלאומי סובב חומות ירושלים, ורשות הטבע והגנים צפויה להתנגד לתוכנית. המתקנים באזור שער שכם תוכננו מחוץ לגבולות הגן הלאומי, סמוך לתחנת הרכבת הקלה.

מתקני החניה מתנשאים לגובה 15 עד 17 מטרים, וכל אחד מהם יכול להכיל עד 12 מכוניות. המגדל הראשון בירושלים הוקם לפני כשנתיים, בקרבת שוק מחנה יהודה. לאחרונה הצליחו הורים מבית הספר הניסויי שבמרכז העיר לעכב תוכנית להקמת מגדל חניה נוסף בחניון הצמוד לבית הספר. 

ההפגנה נגד בניית מתקני החניה, בשבוע שעבר
הפגנה נגד בניית מתקני חניה במרכז העיר, באוגוסטצילום: אופיר לנג

אדריכלים, מתכנני ערים ומומחים לשימור מתחו ביקורת חריפה על הצעד המתוכנן. אדריכל השימור גיורא סולר אמר: "זו פשוט גסות רוח. אני עובד בהרבה מאוד ערים היסטוריות בעולם, ואתה לא תמצא דבר כזה בשום אתר היסטורי. אף אחד לא היה מעלה על דעתו דבר כזה. זה בדיוק כמו עם הרכבל לעיר העתיקה, העירייה שלנו לוקה בגסות. היא הולכת רק על הדברים הטכניים, וכל השאר לא משנה".

האדריכל מאיר יגוד הוסיף: "הקמת מגדלי חניה מכוערים, בעיקר בסמיכות לעיר העתיקה, לא רק שפוגמת במרחב הבנוי והאסתטי של האזור, אלא גם פועלת בניגוד למדיניות של הפחתת התלות ברכבים הפרטיים במרכזי הערים. במקום להפחית את מקומות החניה, מגדילים את ההיצע ובכך יוצרים יותר פקקים ופחות מקומות חניה".

"מדובר בפרויקט הנדסי גדול שמתוכנן להישתל בנקודת נוף היסטורית בעלת רגישות עצומה ללא כל בקרה ציבורית", מוסיף האדריכל גיל גורדון, משקיף בוועדת השימור העירונית. "חברת 'עדן', עם מהנדסי מחלקת התנועה, השיגו היתרי בנייה תוך עקיפת ועדות תכנון וועדת השימור, תוך הסתמכות על טענה ש'על שטח ציבורי פתוח מותר להתקין חניה', אלא שכאן נפרצו כל הגבולות. חוסר רגישות זה מתאים ליזמים בעיר שדה ולא לעיר בירה היסטורית. הפתרון חייב להיות חניון תת קרקעי גדול - אך חברת עדן מחפשת פתרונות קלים והרסניים".

הדמיית מתקני החנייה סמוך לבית הספר הניסויי בירושלים
הדמיית מתקני החניה סמוך לבית הספר הניסויי בירושלים. ההורים הצליחו לעכבצילום: אדריכל אריק עבוד

"זה סותר את המדיניות המוצהרת של העירייה - להסתמך פחות על רכב פרטי ולעודד תחבורה ציבורית", מוסיף עו"ד איתמר שחר, מתכנן ערים ופעיל בנושא התכנון בירושלים. "להקים את זה כמה עשרות מטרים מהחומה, בתוך האגן הקדוש, בהליך מהיר של היתר - זה הזוי". שחר גם דוחה את טענת העירייה שמדובר במתקנים זמניים למספר שנים עד לתגבור התחבורה הציבורית, "בשער שכם כבר יש רכבת קלה שעובדת 7 שנים, לא מתוכננים שם קווים חדשים, אז מה בדיוק ישתנה? זה מקרה שבו אין דבר קבוע יותר מהזמני".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "העיר ירושלים מובילה בתחום עידוד השימוש בתחבורה ציבורית והיתה הראשונה בארץ לאמץ תקן חניה נמוך עבור כלל העיר. חברת 'עדן' העירונית מצויה בהליך קבלת היתרי בנייה להצבת מספר מתקני חניה, באזורי ביקוש נבחרים ואסטרטגיים שיהוו פתרון חניה לטווח ביניים של העשור הקרוב ועד לפריסת רשת הרכבות הקלות. בכל אתר מיועד נערך הליך שיתוף ציבור ומתקבלות ההתייחסויות המקצועיות של כלל הגורמים הרלוונטיים. בתוך כך נערכת בחינה בנוגע לחזות המתקנים, ולכל מתקן יוצעו פתרונות חיפוי אסתטיים, אשר יבוצעו בתיאום עם אדריכל העיר ויתכתבו עם הסביבה כפי שנעשה בערים אחרות בעולם".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ