שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
ניר חסון
ניר חסון
יער ירושלים, ביום ראשון
יער ירושלים, ביום ראשוןצילום: אמיל סלמן
ניר חסון
ניר חסון

רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מקדמת הקמת שכונה חרדית חדשה על חשבון שטחים ביער ירושלים. השכונה מתוכננת כהרחבה לשכונת הר נוף ואמורה לכלול 2,300 יחידות דיור בשטח של 648 דונם. המתנגדים להקמתה אומרים שהיא תביא לפגיעה אדירה ביער ותפצל אותו לשתי חורשות.

התוכנית, הנמצאת בשלבי תכנון ראשוניים, מנוגדת לכמה תוכניות של קק"ל לפיתוח היער. רק לאחרונה סיכמו קק"ל ומשרד התחבורה להנגיש את הדרכים החוצות את היער להולכי רגל ולאופניים, ואף להכין תוכנית לשימור היער ולפיתוחו. גורם הבקיא בתוכניות אמר כי אם היוזמה של רמ"י תאושר, יהיה צורך "להשליך לפח" חלק גדול מהמהלכים לפיתוח היער. הקמת השכונה אמורה להיות מקודמת בהליך מהיר באמצעות הוועדה לתכנון מתחמי דיור (ותמ"ל) שנועדה לקצר הליכי תכנון כדי להיאבק ביוקר הדיור. בעבר התנגדה עיריית ירושלים בתוקף לתוכניות ותמ"ל בשטחה. 

תצלום אווירי של האזור בו צפויה להיבנות השכונה
תצלום אווירי של האזור בו צפויה להיבנות השכונה

לפי מסמך שהפיצה רשות מקרקעי ישראל בשבוע שעבר, המהלך נועד "להגדיל את מלאי יחידות הדיור עבור האוכלוסייה החרדית בירושלים". עוד נכתב בו כי "יתרונה הגדול של התכנית היא העובדה שהגדלת המלאי נעשית בצמידות דופן לשכונה חרדית קיימת – הר-נוף. יתרון משמעותי נוסף הוא סילוק מפגע סביבתי ובטיחותי חמור קיים בשטח, מתקן הדלק פי-גלילות". ואכן, לב השכונה המתוכננת הוא מסוף הדלק של חברת פי גלילות, שעיריית ירושלים ומינהל התכנון מבקשים לפנותו כבר שנים רבות. רוב שטח השכונה יהיה משני צדי נחל רבידה - אחד משני הנחלים החוצים את יער ירושלים. היא מתוכננת להיבנות על המדרון המיוער שמתחת לשכונות בית הכרם ויפה נוף, וכן מתחת למוזיאון "יד ושם". המתכננים כתבו כי היער באזורים אלה "לא התפתח לכדי יחידה נופית בעלת ערך גבוה".

מומחה ייעור שביקש להימנע מזיהוי זעם על ההגדרה הזו: "אלו דברי הסבר מגוחכים, זהו ציר אקולוגי מהחשובים של מערב ירושלים. מה שחשוב הוא החיבור של שטח פתוח למערכת אקולוגית מתפקדת", אמר והוסיף כי "יש שם אורנים, יש שם עצים רחבי עלים, חורש טבעי ומטעי זיתים. מה זה חשוב אם יש שם עצים פחות יפים? זה הציר שמחבר את שני חלקי היער, בלעדיו יער ירושלים הוא שתי חורשות".

בעבר השתרע יער ירושלים על יותר מ-6000 דונם, אך מאז נגסו בשטחו שכונות, מתקני תשתית, בית קברות ואתרים נוספים. כיום נותרו ממנו כ-2000 דונם בלבד. היער כולל שני מתחמים – הטבעת הצפונית, המקיפה את שכונת הר נוף וחוצצת בינה לבין מושב בית זית, והטבעת הדרומית – המקיפה את בית הכרם ואת הר הרצל. הבנייה המתוכננת תנתק את החיבור העיקרי בין שתי הטבעות, ופעילי סביבה אומרים כי תמיט אסון על היער.

בשנים האחרונות ניהלו תושבים וארגוני סביבה מאבקים במטרה למנוע פגיעה ביער. המאבק על כביש 16, שמתוכנן להיסלל בין מוצא תחתית לבין בית החולים שערי צדק, חלקו במנהרות, נכשל והכביש יתחיל להיבנות בקרוב. הכביש יעבור בשטח מהשכונה המתוכננת. מאבק נוסף, נגד העברת מכללות צה"ל למתחם ציפורי שבתוך יער ירושלים, הסתיים בכך שצה"ל החליט להעביר את המכללות לאתר אחר בשולי היער, וגם שם מעורר התנגדות. בשנים האחרונות סבל היער משורת פגיעות, בהן שריפות גדולות שכילו חלקים נרחבים ממנו, סופת שלגים שגרמה לפגיעה משמעותית בעשרות אלפי עצים ב-2013, וחלקים ממנו נגדעו בשל הנחת תשתיות מים וגז.

יער ירושלים, ביום ראשון
יער ירושלים, ביום ראשוןצילום: אמיל סלמן

"יער ירושלים הוא שטח פתוח, איכותי ומטופח שהוא כמעט קדוש בעיני רוב אוכלוסיית ירושלים", אומר אברהם שקד, רכז אזור ירושלים של החברה להגנת הטבע. "זה שריד ליער גדול שהקיף פעם את ירושלים. אסור להזיק לו בתוכנית חסרת שחר של ועדה דורסנית, אנטי-תכנונית, אנטי-דמוקרטית וחסרת ערך מבחינה מקצועית, שכל מטרתה לשרת את טבלאות האקסל של משרד האוצר ושל רמ"י". שקד מסביר שהחברה להגנת הטבע אינה מתנגדת לסילוק מתחם פי גלילות, אך לא לטובת "כל מיני סרסורי נדל"ן" כלשונו. "זו קנוניה שמזמינה מלחמת עולם אזרחית נגד כל מי שתומך בתוכנית הזו", הוא מסכם.

מקק"ל נמסר: "קק"ל הינו הגוף האמון על מקרקעי הייעור במדינת ישראל, ובכלל זה הקמה, פיתוח לצורך קליטת קהל, אחזקה וכן הגנה על האילנות. מדובר ביער ירושלים המהווה ריאה ירוקה עבור תושבי העיר, המחבר בין שכונות ועוטף ירושלים וכן אזור המשמש לפנאי ונופש. היער אינו מיועד להיות שטח לפיתוח, שכן אושר כשטח יער ושטח פתוח בכל רמות התכנון. קק"ל מתנגדת בכל תוקף לתכנית לבניית שכונת מגורים בשטח זה. התכנית עומדת בניגוד מוחלט לתכניות ארציות, מחוזיות ומקומיות וכן סותרת את הרעיון של שטחי יער ושטחים פתוחים הסובבים את ירושלים".

במינהל התכנון לא הגיבו לפניות בנושא, אולם ממסמך שהגיע לידי "הארץ" עולה כי מתכננת המחוז, האדריכלית שירה תלמי, מתנגדת בתוקף לתוכנית ולפגיעה הצפויה ביער. "בהצעה המוצגת בהכרזה מדובר בפגיעה חמורה בשטחי היער העירוני המצומצמים המשרתים באופן מיידי את כל תושבי הבירה. היקף הפגיעה של ההכרזה המבוקשת ביער ירושלים הינה חמורה ועוצמתית, גם מבחינת החלק היחסי של היער שמתבטל וגם מבחינת תפקודו של היער כחלק מהרקמה העירונית", כתבה תלמי בחוות דעת על התוכנית.

מרשות מקרקעי ישראל נמסר: "מדובר בתכנית בת קיימא העושה שימוש בשטח שהוא בחציו מופר ומזוהם מזה תקופה ארוכה. התכנית מתחשבת בכביש 16 המיועד לעבור בצידה הדרומי ומותאמת אליו. התכנית אינה משנה את יעוד היער שימשיך להוות ריאה ירוקה ושטח ציבורי פתוח להנאת הציבור. סילוק פי גלילות מתוכנן מזה כעשור על ידי רשות מקרקעי ישראל ללא התקדמות סטטוטורית נראית לעין. התכנית כוללת 2400 יחידות דיור, הסדרת מערך דרכים, מבני ציבור, ופרוגרמה מתאימה והיא נמצאת בצמידות דופן לבינוי קיים בשכונת הר נוף ומותאמת לבינוי עירוני. יתרון התכנית הוא שהיא מפנה את מיכלי הדלק במסוף פי גלילות שאינו נדרש לשימוש יותר, ומייעדת את השטח לפיתוח למגורים ושטחי ציבור לאחר טיהור הקרקע שיבוצע במקום. חלק מיחידות הדיור ישמשו קרקע משלימה לפרוייקטים של התחדשות עירונית ברחבי העיר על פי הסכם גג שגובש".

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ