בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בונים מיגון - ולא רק אקוסטי

כבישים / משרד התחבורה נאלץ לעדכן את תוכניות הסלילה בעקבות המצב הביטחוני

תגובות

תוכנית האב הארצית לתחבורה מבוססת על ההנחה שיושג שלום בין ישראל לרשות הפלשתינית. התוכנית, שגובשה לפני כשנתיים, מתייחסת לכבישים בישראל וברשות כרשת אחת, שתנועת כלי הרכב בה תהיה חופשית. ברוח זו הושלמו בשנים האחרונות פרויקטים רבים בגבול הקו הירוק, בהם כביש המנהרות וכביש 443 ממודיעין לירושלים, ולצידם קודמו תוכניות לפרויקטים תחבורתיים - בהיקף של מאות מיליוני שקלים.

מאז ההידרדרות במצב הביטחוני, ירדה במידה ניכרת תנועת כלי הרכב בכבישים שהושלמו, והתוכניות הותאמו לדרישות הביטחוניות: כבישים עוקפים החלו להיסלל, קירות מגן מוקמים לצד הדרך, וחלק מהעבודות מתבצעות תחת אבטחה צבאית.

בחברת כביש חוצה ישראל מבצעים בימים אלה בדיקות ראשוניות לבחינת הצורך במיגון בקטע הכביש הסמוך לקלקיליה ולטול כרם, וכן נבדקים האמצעים האפשריים - סוללה או קיר מגן. באחרונה הושלכו אבנים מקלקיליה ומטול כרם על העובדים בכביש, וצה"ל מבצע בשעות הבוקר פתיחת ציר במקום - מחשש להנחת מטענים. קטע הכביש בין קיבוץ נחשונים לקיבוץ אייל, שאמור להיפתח בפברואר 2002, נסלל באזור קלקיליה במרחק של 150-100 מטר מהקו הירוק, ובאזור טול כרם - 400-300 מטר מהקו הירוק.

בימים אלה מקימה מערכת הביטחון קירות מגן לאורך הגשר שמחבר את שתי המנהרות בכביש המנהרות מגוש עציון לירושלים. היקף התנועה בכביש, שנסלל בהשקעה של כ-130 מיליון שקל, ירד בחודשים האחרונים בעקבות כמה תקריות ירי. לדברי המשנה למנכ"ל מע"צ, יוסי קופ, מיגון הכביש ימנע פגיעה מירי מנשק קל מהיישוב אל-חאדר הסמוך. לדבריו, למרות המצב הביטחוני, עדיין יש תנועה בכביש - בעיקר משום שאין לו חלופה טובה.

לעומת זאת, בכביש מודיעין-ירושלים (כביש 443) נרשמה ירידה משמעותית בנפח התנועה מאז החלו האירועים הביטחוניים.

מבדיקות שנערכו במע"צ עולה כי נפח התנועה בקטע הכביש שנכנס לירושלים מצפון דרך שטח B, ירד בחודשים האחרונים בכ-80% בעקבות ירי פלשתינאים על מכוניות ישראליות.

הכביש, שהרחבתו הושלמה לפני כשנה וחצי, היה אמור להקל על הכניסה לירושלים מכיוון צפון, ולשרת את היישובים בדרך, בהם יישובי מודיעין, ויישובים ערביים כגון טירה, בית חורון, רמאללה וביתוניה. לדברי קופ, הירידה בהיקף השימוש בכביש גרמה לעומסי תנועה בכניסה לירושלים מכיוון צומת שורש. עם זאת, מציין קופ, באחרונה ניכרת עלייה משמעותית במספר כלי הרכב בשעות היום.

סמנכ"ל יבשה במשרד התחבורה, אלכס לנגר, אומר כי המצב הביטחוני גרם להאטה בביצוען של תוכניות תחבורתיות. זאת, לדבריו, כתוצאה ממחסור בכוח אדם מקצועי בעקבות הסגר בשטחים, ולנוכח העובדה שחלק מהעבודות מתבצעות תחת אבטחה צבאית, ודורשות תיאומים מוקדמים עם כוחות הביטחון.

כך למשל, העבודות בכביש 45 בקטע שבין גבעת זאב לשדה התעופה עטרות, מתבצעות תחת אבטחה צבאית ובתיאום יום-יומי עם צה"ל והמשטרה. הכביש, שנועד להזרים את התנועה לירושלים דרך כניסה צפונית, תוכנן במטרה להקל על גודש התנועה בכניסה לעיר. החלק המערבי של הכביש - ממחלף בן שמן עד אזור גבעת זאב - נמצא עדיין בשלבי תכנון; קטע נוסף - מעטרות לשכונת רמות בירושלים - נמצא בתכנון. באחרונה, בשל המצב הביטחוני, הופסקו העבודות בקטע הכביש הסמוך לביר נבאללה.

במשרד התחבורה לא מודאגים מקרבת הכביש ליישובים ערביים, בהם רמאללה. אם לא ישתפר המצב הביטחוני, אומר לנגר, יוקם קיר מגן לאורך הצירים הבעייתיים - כדי להגן על כלי הרכב.

בכל מקרה, מציין לנגר, תוואי הכביש לא ישונה, והעבודות בו יימשכו לפי התכנון. "תכנון וביצוע של פרויקטים תחבורתיים", הוא מוסיף, "נמשכים שנים רבות, ולכן החלטה על שינוי תוכנית או על הפסקת ביצוע לא מתקבלת במהירות". לדבריו, אם יתברר כי הנחת העבודה שעליה מבוססת תוכנית האב, היתה שגויה - יהיה צורך לבצע הערכה מחדש.

עם זאת, גם אם לא מתקבלות החלטות רשמיות על הפסקת פרויקטים תחבורתיים, לעתים הם מוקפאים לנוכח המצב. כך למשל, התוכניות לסלילת כביש 80, שאמור לחבר את מישור אדומים עם ערד דרך מדבר יהודה, מוקפאות זה שנה וחצי. לדברי קופ, התוכניות הוקפאו בין היתר על רקע מדיני - מאחר שחלק מהכביש עובר בשטח B. "לנוכח המצב הביטחוני", הוא אומר, "קטנה עוד יותר ההסתברות לקידום התוכנית".

דוגמה נוספת היא תוכנית רכבת העמק בהשקעה של כ-200 מיליון דולר. על פי התוכנית תונח מסילה מחיפה לגשר חוסיין, שבעתיד תוכל להתחבר אף לסוריה ולעיראק. בחברת דל פיתוח והנדסה אומרים כי ב-97-'94' היתה התקדמות בגיבוש התוכנית, אך מאז הוקפאה. פרויקט אזורי זה, מסביר לנגר, מבוסס על יחסים תקינים במזרח התיכון. לדבריו, כל עוד המצב הביטחוני יישאר בעייתי, אין עניין לקדם את התוכנית.

לדברי לנגר, משרד התחבורה מתמקד כיום בהקטנת עומס התנועה בכניסה לערים הגדולות. לכן, הוא אומר, גם אם יהיה צורך לבצע כמה שינויים בתוכניות בעקבות המצב הביטחוני-מדיני, לא תהיה להם השפעה משמעותית על תוכנית האב לתחבורה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו