שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

הדילמה: איך לנהל בית ספר דמוקרטי ולא אנרכיסטי

בית הספר הדמוקרטי בהדסים נפתח אתמול. התלמידים בוחנים את גבולות החופש; המורים מנסים להציב את המסגרת החינוכית

מאת ראלי סער
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
מאת ראלי סער

אתמול נפתח בית הספר הדמוקרטי החדש בכפר הילדים והנוער "הדסים" שבלב השרון. במשך כל שעות היום שלפניו, יום שבת, עמלו גדודי הורים על צביעת החדרים וניקיונם, כדי ש-120 ילדיהם יתחילו באווירה חגיגית את יום הלימודים הראשון שלהם.

דלתות חדרי השירותים נצבעו בכחול ועוטרו במוטיווים צבעוניים מעולם הים; שטיחים נפרשו בחדרי הכיתות, כדי שיהיה לתלמידים נוח לשבת עד שיגיעו הכסאות; מדפים נתלו על הקיר; ובמרכזי לימוד המדעים והמתמטיקה הוצבו כמה מחשבים.

לעץ האלמוגן שבחצר - שגזעו העבות מעיד כי ניטע לפני עשרות שנים - יועד אתמול מקום מרכזי בטקס היווסדו של בית הספר הדמוקרטי, ה-16 במספר. את הטקס קיימו עמותת ההורים מקימי בית הספר, והמנהלת עירית קינן. בית הספר בהדסים הצטרף אתמול אל 15 מוסדות חינוך שמחנכים את תלמידיהם להיות שותפים פעילים ושווי זכויות בגיבוש חיי בית הספר, לצד המורים וההורים.

עץ האלמוגן כוסה ביריעה תכולה, ואלכס ינובסקי בן ה-6, תלמיד כיתה א' ועולה מחבר המדינות, הסיר את הלוט מעל השלט שעליו נכתב: "בית הספר הדמוקרטי לב השרון. נוסד בהדסים ב-2 בספטמבר 2001". קינן סיפרה שינובסקי גר בפנימייה של הדסים, ויגיע מדי יום ללמוד בבית הספר הדמוקרטי, "כחלק מהשקפת עולמם של מקימי בית הספר, לשלב בו אינטגרציה בחינוך, כביטוי לרוחה הפלורליסטית של החברה הישראלית".

בתום הטקס, שהתקיים ברחבת הדשא הגדולה של בית הספר הדמוקרטי, לא התפזרו ההורים למקומות עבודתם. הם נאספו בחבורות ושוחחו ביניהם במשך שעה ארוכה. בשביל ההורים חברי העמותה, היום הראשון ללימודים סימל את קצם של החודשים הרבים שהקדישו לתכנון בית הספר ולהקמתו; ואת קצו של המאבק המתיש במשרד החינוך על זכותם להקים מוסד בהתאם להשקפת עולמם. הורים רבים נהנו מהפנים הקורנות של ילדיהם בטקס, בעת שהפריחו 120 בלונים אל השמים.

מרים ויינברגר, תושבת נתניה, שלחה את בנותיה - סיוון, תלמידת כיתה ה', ונועה, תלמידת כיתה א' - לבית הספר הדמוקרטי בהדסים, כי לא היתה שבעת רצון ממערכת החינוך הקונוונציונלית. ויינברגר, מנחה סטודנטים לאנגלית באוניברסיטה הפתוחה, עלתה לפני 18 שנה מהולנד. לדבריה, "היה לי קשה להאמין שהחינוך שקיבלתי בהולנד לפני 30 שנה, היה הרבה יותר מתקדם מהחינוך שילדי קיבלו בבית הספר בארץ. בגלל מגבלות תקציב של מערכת החינוך, השיעורים בבתי הספר הממלכתיים הם לרוב פרונטליים, והמורה נאלצת להתמודד עם 30 ילדים, כך שהזמן האישי שהיא מקדישה לכל תלמיד הוא אפסי".

שולה טירם, תושבת מושב ינוב, שלחה את בנה גל, תלמיד כיתה ה', למסגרת חינוך פרטית מתוך שאיפה "לתת לבני את החופש ללמוד את הדברים שהוא אוהב". טירם מקווה שבנה "ילמד בבית הספר הדמוקרטי נושאי לימוד שלא אהב בבית ספרו הקודם, במושב צור משה". לדברי האם, שכר הלימוד השנתי בבית הספר הדמוקרטי, בסך 6,000 שקל, "הוא הרבה מעל ליכולת הכספית שלי, אך ועדת ההנחות התחשבה בי מאוד".

צוות המורים של בית הספר הדמוקרטי בהדסים הקדיש את היום הראשון ללימודים להיכרות עם התלמידים. האווירה החינוכית הייחודית של בתי הספר הדמוקרטיים, המאמינים שעל השיעורים להתנהל בלא ביסוס הירארכיה בין מורה לתלמיד אלא באווירה של שיתוף בין שווים, באה לידי ביטוי בסגנון ניהול השיעור של כל מורה ומורה.

היו מי שהקפידו על אווירת משמעת וקשב מוחלט, כך שבכיתתם התנהל דיון פורה שהלהיב את הילדים. אצל אחרים, השתלטו הילדים על ניהול השיעור. חלק מהתלמידים ישבו במעגל ודיברו בינם לבין עצמם תוך התעלמות מהמורה; ואחרים, שהשתעממו, השתרעו על השולחנות וקראו מתוך ספרים.

קינן אומרת שלא תתיר בבית הספר "אווירה של אנרכיה בשיעורים, ועד לסוף השבוע, כללי ההתנהגות הנאותים יהיו ברורים לכולם - למורים ולתלמידים גם יחד". לדבריה, "בבית הספר הדמוקרטי הילדים חופשיים לבחור את תוכנית הלימודים ואת מקצועות הלימוד הנראים להם, אך אין זה אומר שבעת השיעור מותר לדבר ולהפריע לאחרים, או שאפשר פתאום לשכב לנוח כשהמורה מלמד".

חיים קורנשטיין, מורה למדעי המדינה ולהיסטוריה במסגרת למחוננים בגבעת אולגה, בחר ללמד בבית הספר הדמוקרטי כי לדבריו, "חשוב לי לחנך את הילדים בגובה העיניים בגישה פתוחה". קורנשטיין, שאף משמש מחנך לשכבת הבוגרים של בית הספר, תלמידי כיתות ה', הקדיש את אחד השיעורים אתמול ל"תיאום ציפיות" - ניסוח של כללי המותר והאסור בכיתה.

תלמידיו הכתיבו לו את רשימת ציפיותיהם מבית ספרם ומהמורה שלהם. הם היו רוצים, בין השאר, בית ספר שבו "המורים יהיו נחמדים ושיידעו לתת הרגשה טובה, ושיהיה כיף בלימודים; ובי"ס בלי מבחנים ושיעורי בית".

יפתח ששון מהמושב קדימה, הציע "בית ספר עם אווירה דמוקרטית". קורנשטיין ניצל את ההזדמנות, והבהיר לתלמידיו את ההבדל הדק שבין דמוקרטיה לדיקטטורה של הרוב, ובכך עזר לכיתה לנסח את הכלל "יש להתחשב בזכויות המיעוט".

קורנשטיין ניהל את השיעור שלו באווירת סמכות החלטית, ולא היסס להסות את הערות הביניים מסוף הכיתה. לדבריו, "אין כל סתירה בין התנהגותי בעת השיעור, לבין עקרונות החינוך של בתי הספר הדמוקרטיים". לקורנשטיין חשוב לשמור על הסדר ולהציב גבולות, ולכן ייענה לבקשות תלמידיו רק במידה חלקית: "אולי לא יהיו מבחנים, אך איני חושב שאוותר על מטלות של שיעורי בית".

תלמיד אחד לפחות ייהנה מהאווירה השקדנית שקורנשטיין שואף להשרות. גל בזק, מהמושב צורן, בחר ללמוד בבית הספר הדמוקרטי בהדסים, "כדי להעמיק בחומר הלימודים". בזק עזב את בית ספרו בצורן "כי לא נתנו לי ללמוד הרבה שיעורי חשבון. אני מאוד אוהב את המקצוע, אבל בבית הספר הקודם הסבירו לי שאי אפשר לבחור במה שרוצים. כאן, אני יכול".

פרלמנט בית הספר יצביע על חוקה

בעוד ימים אחדים יצביע פרלמנט בית הספר הדמוקרטי בהדסים על חוקת המוסד החינוכי, שלפיה יתנהלו חיי החברה ופעילויות הלימודים. בפרלמנט, שהוא הגוף המנהל את בית הספר, חברים תלמידים, מורים והורים במספר שווה, ולכל אחד מהם קול שווה בעת ההצבעה.

בין השאר, יתבקש הפרלמנט לאשר את סעיף החוקה, לפיו, בית הספר הדמוקרטי "ייצור קהילה המחויבת לאפשר לפרט עצמאות מחשבתית ורגשית, ריבונות עצמית כאדם שלם בעל משמעת פנימית, אחריות אישית וסקרנות טבעית. קהילה המנהלת אורח חיים המבטיח את זכות האדם לחירות, לכבוד, לצדק, לפרטיות, לשונות ולחופש הביטוי על כל גווניו, ופועלת להטמעת ערכי יסוד אלה ויישומם בחיי היום יום".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ