בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כביש מאיים על עתידו של מוזיאון העצים של ישראל

סביבה / מחלוקת סביב סלילת כביש חדש שאמור לחצות את יער אילנות הסמוך לאבן יהודה

תגובות

יער אילנות הנמצא ממזרח לנתניה, ונחשב לאחד האתרים החשובים ביותר של הקרן הקיימת, יזכה היום להתייחסות מיוחדת. למקום יגיעו נציג בכיר מהמשרד לאיכות הסביבה, מנכ"ל משרד התחבורה, וראשי מע"צ והקרן הקיימת. הם יבדקו את האפשרות לשנות את התוואי של כביש חדש שאמור לעבור בתוך היער.

הכביש המתוכנן - כביש 561 - שסלילתו כבר אושרה, אמור לחבר את כביש תל אביב-חיפה הישן עם כביש החוף. בחלקו המערבי אמור הכביש לעבור דרך יער אילנות. לאחרונה ביקשו ראשי היישוב אבן יהודה, שמדרום לאילנות, לזרז את סלילת הקטע המערבי על מנת לפתור בעיות תחבורה.

עקב עומס רב במערכת הכבישים האזורית, בוחרים נהגים רבים לנסוע דרך אבן יהודה, כדרך עוקפת שתוביל אותם מערבה. ראשי היישוב טוענים שמדי יום עוברים במקום אלפי כלי רכב היוצרים מפגעי רעש, זיהום ובטיחות. כשייסלל הכביש החדש, הוא ימשוך אליו חלק ניכר מכלי הרכב האלה.

קואליציה נרחבת התייצבה להגן על היער מפני פגיעת הכביש, ובה נכללת, מלבד הקרן הקיימת לישראל והמשרד לאיכות הסביבה, גם החברה להגנת הטבע. מטרת הקואליציה אינה להתעמת עם תושבי אבן יהודה, אלא לקדם תוכנית חלופית, שעיקרה להעביר את התוואי של הכביש המתוכנן יותר דרומה, כך שהוא יעקוף את היער.

יער אילנות משתרע על שטח של 800 דונם, ויש לו חשיבות מיוחדת מאחר שהוא מכיל את הארבורטום של ישראל, שהוא האתר הלאומי לקליטה ופיתוח מינים חדשים של עצים. כיום מכיל הארבורטום כ-750 מיני עצים מרחבי העולם, וגם עצי יער מקומיים - ובהם אלון התבור, שנעלם כמעט לחלוטין מאזור החוף, וניטע מחדש ביער אילנות.

העצים שהובאו ליער במשך השנים, הועברו לחלקות איקלום ושם נבדקה הסתגלותם. חלק מהעצים שבארבורטום, בכלל זה גם כמה מינים של אקליפטוסים, ניטעו לאחר מכן ביערות שונים. כיום משמשת פריחת האקליפטוסים כאחד ממקורות המזון העיקריים של דבורים בישראל.

ביער אילנות מצוי גם שפע רב של צמחי בר, וכן יש בו ריכוז של אירוס הארגמן, שהוא צמח הנמצא בסכנת הכחדה. בשנים האחרונות, נפגע היער משריפות, וכן מכמויות גדולות של פסולת שהושלכו בו. הקרן הקיימת כבר החלה בפעולות לניקוי השטח. היא מתכננת להפוך את היער לאתר נופש מרכזי לתושבי האזור וכן למעין מוזיאון בוטאני, שיציג את פעילות הקרן הקיימת. ביער יהיו שבילי אופניים, מתקני ספורט ומרכז מבקרים.

במועצת אבן יהודה מעדיפים את תוואי הכביש שכבר אושר, זאת משום שהקמתו תהיה מהירה יותר, ותאפשר לסגור את הכניסה הצפונית ליישוב, שדרכה עוברים כיום כלי רכב רבים. התוואי שהציעו הארגונים הירוקים מצריך את ביצוען של תוכניות חדשות וקבלת אישורים. ראש מועצת אבן יהודה, גדי כרמלי, כתב לראשי הקק"ל כי התוואי שבו תומכים ביישוב יסב ליער פגיעה מזערית. "אנחנו מצטערים על פגיעה זו", הוא כתב. "אולם יש לאזן בין צרכי הטבע והנוף לבין הצורך למנוע מפגעים תעבורתיים המסכנים חיי אדם".

לדברי עדי נעלי מאגף הייעור של הקק"ל, סלילת התוואי שאושר תהפוך את יער אילנות משטח פתוח ורציף למקבץ של איים מיוערים, שביניהם עוברים כבישים סואנים שמייצרים רעש וזיהום אוויר. "כבר עתה נחצה היער על ידי כביש 4 (תל אביב חיפה הישן - צ"ר), ויש תוכניות להרחיב את הכביש הזה בעתיד. סלילת כביש חדש תגרום נזק רב ליער", הסביר נעלי. "צריך אף לזכור את החשיבות של המקום. יער אילנות הוא אחד היערות הבודדים באזור זה, והוא יכול לשמש לנופש וטיולים גם בשביל תושבי אבן יהודה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו