בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קומברס רוכשת את אודיגו לפי שווי של 20 מיליון דולר

לאחר כמעט שנתיים מחדשת קומברס את מסע הרכישות; החברה תשלם 17 מיליון דולר תמורת יתרת המניות של הסטארט-אפ אודיגו, שבו השקיעה בעבר

תגובות

כמעט שנתיים עברו מאז שהודיעה קומברס הישראלית על ביצוע רכישה, עד שאתמול נשבר הקרח. קומברס הודיעה כי היא רוכשת את חברת הסטארט-אפ הישראלית אודיגו, תמורת 17 מיליון דולר במזומן, לפי שווי של 20 מיליון דולר.

אודיגו עוסקת בפיתוח שירותי הודעות מיידיות ופתרונות ניהול נוכחות עבור מפעילים סלולריים וספקי שירות אחרים בעולם. זה יותר משנה וחצי שקומברס ואודיגו פועלות יחד לפיתוח מוצרים ושירותים בתחום התקשורת המיידית. השתיים כבר השיקו מוצר משותף בשם Next2Me.

שיתוף הפעולה בין החברות נשא גם אופי אסטרטגי, וקומברס השתתפה בסבב הגיוס השני של אודיגו שהתקיים בתחילת 2001. קומברס השקיעה באודיגו 3 מיליון דולר וקיבלה 12.4% מהמניות.

"הרכישה היא התפתחות טבעית של השותפות בין החברות", אומר סגן נשיא קומברס לשיווק, גידי בארי. "הגענו למצב שבו המוצר נעשה חלק מהליבה העסקית שלנו, ולכן כדאי שהוא יהיה אצלנו".

בארי אומר כי עד כה מכרה קומברס את המוצר Next2Me לכמה מפעילות סלולר אירופיות, והוא צופה כי השירות יוצע למנויים בחודשים הקרובים. "אנו צופים שמוצר כזה יביא להכנסות של מאות מיליוני דולרים בשנים הקרובות".

המוצר שפיתחו קומברס ואודיגו יכול לקבל את התיאור ICQ לטלפון סלולרי, על שם תוכנת המסרים המיידיים שפיתחה החברה הישראלית מיראביליס. מדובר בתוכנת מסרים מיידיים הפועלת בטלפונים סלולריים, ומספקת למנוי אפשרות לקבל מידע על הזמינות של חברים ברשת, לשלוח ולקבל מסרים מיידיים ולנהל עמם שיחות.

בארי אומר כי המוצר עתיד לענות על צרכים שונים מאלה של מנויים המשתמשים בטלפונים סלולריים לצורך שיחות, או לשליחת SMS (מסרים כתובים קצרים). הוא יכול לעבוד גם ברשתות סלולריות מדור שני, אך ברשתות דור 2.5 ו-3 יהיה קל יותר למנוי לתפעל את המוצר, וייפתחו בפניו אפשרויות רבות יותר.

המחיר שתגבה קומברס מלקוחותיה בתמורה למוצר יהיה מבוסס על תשלום ראשוני עבור הפלטפורמה, ותשלום נוסף שיהיה מבוסס על קיבולת המנויים או על כמות המסרים שיועברו. בארי אומר כי ייתכן שייעשה שימוש במודל של שיתוף בהכנסות בין המפעיל הסלולרי לבין קומברס.

קומברס עוסקת באספקה של מערכות שירותי ערך מוסף לחברות טלפוניה קווית וסלולרית. בשנה האחרונה נקלעה קומברס למשבר, שהתבטא בירידה של ההכנסות המתקבלות ממוצרי הטריילוג - מערכות התאים הקוליים - אשר תרמו את רוב הכנסותיה בשנים האחרונות. המוצרים החדשים - ובראשם מערכות לאיחוד מסרים ומערכות אינטרנט סלולרי - לא הצליחו לכסות על ירידה זו באופן מספק.

מערכות Next2Me עשויות לאפשר לחברות הסלולר להגדיל את הכנסותיהן למנוי. החברות יוכלו לגבות מהמנויים לשירות תשלום שיהיה מבוסס על גבייה לפי כמות הודעות, או לפי זמן אוויר.

עם זאת, האכזבה מהקליטה האיטית של כמה מהמוצרים החדשים של קומברס בשוק מובילה גם לספקנות כלפי התחזיות האופטימיות שמביעה החברה לגבי Next2Me. בארי מסביר כי הוא מבסס תחזיות אלה על שיחות עם הלקוחות. "הלקוחות בחנו את המוצרים האלה היטב, והם חושבים שיש כאן פוטנציאל משמעותי. מעבר לכך, קיימים סקרי שוק המצביעים על נכונות של המנויים לשלם עבור השירותים האלה".

מבחינתה של אודיגו, נראה כי באווירה הנוכחית בשוקי ההיי-טק, בעלי המניות שלה עשו עסק סביר. עד כה גייסה החברה מעט יותר מ-21 מיליון דולר בשני סבבי גיוס. לפיכך, השווי שלפיו נרכשת החברה אמנם לא משקף תשואה חיובית על ההשקעה, אך גם אינו מייצג הפסד ומחיקה מלאה של השקעה, כפי שהתרחש בחברות רבות אחרות.

התשלום במזומן ברוח הזמן

הפעם האחרונה שבה הודיעה קומברס הישראלית על ביצוע רכישה היה ביולי 2000. קומברס השלימה אז את רכישת הסטארט-אפ הישראלי אקסלינק, תמורת כמעט 500 מיליון דולר בעסקת חילופי מניות. באותה שנה רכשה החברה גם את גאיה הישראלית ואת לורוניקס האמריקאית.

פסק הזמן שנטלה החברה מרכישות אינו עניין של מה בכך. בניגוד לחברות אחרות שנבנו מצמיחה פנימית (כמו צ'ק פוינט), האסטרטגיה המוצהרת של קומברס במשך שנים ארוכות היתה צמיחה באמצעות רכישות.

יו"ר קומברס ב-97', קובי אלכסנדר, הוביל את מהלך הרכישה הגדול מכולם, כאשר מיזג בעסקת ענק את קומברס ובוסטון טכנולוג'י - שתי חברות בעלות סדר גודל דומה.

המשבר העמוק שאליו נקלע עולם הטלקום ב-2001 טירפד את המשך תוכניות ההתרחבות של קומברס. תוכניות הצמיחה של החברה, כמו גם תוכניות לרכישה של חברות נוספות, הוקפאו עד שהערפל יתפזר או עד שהמחירים יירדו.

לכל אלה ניתן להוסיף את הרכישה הלא מוצלחת של אקסלינק הישראלית, שנעשתה בשיאו של הטירוף בוול סטריט, וכאשר מרבית החברות היו נתונות בלחץ אימתני להגיע לשוק ומהר. הטכנולוגיה של אקסלינק, שהיתה מבוססת על שער כניסה לאינטרנט עבור טלפונים סלולריים בטכנולוגיית וואפ, לא הוכיחה את עצמה. החברה תרמה מעט מאוד מכירות לקומברס.

האם הכישלון של עסקת אקסלינק השפיע על קבלת ההחלטות בקומברס? בארי מנפק רק מעט מעבר לתגובה הרגילה של החברה: "אין אנו נוהגים להגיב על מדיניות הרכישות שלנו. כיום נוצר מצב שבו אנו יכולים לנצל את ההון הפיננסי שלנו לטובת הזדמנויות בשוק".

שני מאפיינים נוספים של הרכישה הנוכחית לעומת רכישות העבר הן המחיר הצנוע יחסית והשימוש במזומן. סביר להניח כי לו היתה אודיגו נרכשת בשיא של 2000, שוויה לצורך הרכישה היה גבוה פי חמש ויותר.

סביר גם להניח כי קומברס היתה עושה אז שימוש במניות - ולא במזומן. אבל מניית קומברס מבקרת באחרונה ברמות שפל, ולחברה יש יותר ממיליארד דולר במזומן (בניכוי ההתחייבויות). בתקופה של שערי ריבית נמוכים ומחיר מניה אפסי, קומברס מוכנה להוציא 17 מיליון דולר במזומן, ועל ידי כך להימנע מדילול של בעלי מניותיה, ובהזדמנות זו גם לתת לשוק להבין מה היא חושבת על מחיר מנייתה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו