בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ערים תאומות - סיבה לנסיעה

לכחצי מהרשויות המקומיות המקיימות קשרי ערים תאומות אין נוהל נסיעות לחו"ל. חלק מהן מממנות לנוסעים גם הוצאות פרטיות

תגובות

למרות הפופולריות הרבה שזוכות לה בריתות הערים התאומות בקרב רשויות מקומיות בישראל, בדיקת מבקר המדינה העלתה כי התועלת שהשיגו הרשויות המקומיות הודות לפעילות זו היתה מועטה, וכי הן כלל לא טרחו לבדוק אם פעילות זו מועילה לתושביהן.

בשנת 2001 היו ל-89 רשויות מקומיות בישראל (49 ערים ו-40 מועצות מקומיות ואזוריות) קשרי ערים תאומות עם 330 רשויות ב-46 מדינות בעולם. אף שבריתות מסוג זה אמורות לשרת אינטרסים מקומיים לפיתוח הרשות המקומית - גיוס משאבים, פיתוח מסחרי, תיירות, חילופי תרבות וסיוע בהסברה - המבקר מצביע על כך שמרבית המטרות הללו אינן ממומשות.

בדיקת המבקר נערכה בחודשים ינואר-אוגוסט 2001, בגופים הרלוונטיים לפעילות זו: משרדי החוץ, הפנים והחינוך ומרכז השלטון המקומי. כן נערכה בדיקה מקיפה בארבע ערים: תל אביב-יפו, נצרת עילית, קרית מוצקין ועכו; והועברו שאלונים ל-95 רשויות, שבהם נבדקו בין השאר הנהלים לנסיעות לחו"ל. התברר כי לכחצי מהרשויות המקומיות המקיימות קשרי ערים תאומות אין נוהל כללי לנסיעות לחו"ל, וכי בכ-42% מהנסיעות השתתפו ראש הרשות וחברי המועצה או בעלי תפקידים אחרים. מטרתן העיקרית של כ-37% מהנסיעות היתה ביקור גומלין, ואילו בכ-17% מהנסיעות כלל לא צוינה מטרת הנסיעה.

ל-22 ערים בישראל יש ברית ערים תאומות עם יותר מעיר אחת, ולחלקן עם כמה ערים. יש ערים שכרתו בריתות עם עד 23 ערים בעולם. חלק מהעיריות אינן יכולות לעמוד בביצוע כל ההסכמים, בין השאר בשל מגבלות כלכליות, ולעתים מנתקות את הקשרים באופן חד צדדי - צעד העלול לגרום נזק תדמיתי למדינת ישראל. כן מתברר כי בשל העדר פיקוח והנחיה, ראשי רשויות חדשים בחרו לאחר היבחרם לנתק קשרים ותיקים עם ערים תאומות ולכרות בריתות חדשות.

כך לדוגמה העיר עכו חתמה על הסכמי ערים תאומות עם שמונה ערים בעולם, ולאחר חילופי השלטון בעירייה בנובמבר 1988 פסקו הקשרים עם שבע מתוך שמונה הערים. חמש מתוכן פנו אל ראש העיר החדש, אך הוא לא פעל להמשך הקשרים.

המבקר מצביע על כך שלרוב הרשויות המקומיות אין תוכנית עבודה מסודרת ונהלים המסדירים קבלת משלחות מחו"ל, ואין נהלים להוצאת משלחות לחו"ל ולדיווח לפני ביקורים ואחריהם. כתוצאה מכך, קובע המבקר, מתנהלים קשרי הערים התאומות ללא יעדים מוגדרים, באופן המעלה חשש "כי הנסיעות מתבצעות ללא מטרה מוגדרת".

המבקר רואה במשרד החוץ את האחראי להסברת עמדותיה של ישראל ברחבי העולם ולקביעת כללי עבודה בכל הנוגע לניהול קשריהן של הרשויות עם הערים התאומות.

בעיה נוספת היא העדר שקיפות ציבורית בכל הנוגע לפעילות הרשות מול הערים התאומות שלה. המבקר מציין כי דיווחן של המשלחות לרשויות המקומיות הוא חלקי ואינו כולל דיווח מקצועי ומשימתי על תוצאות הביקורים והשגת היעדים. גם הניהול והרישום הכספי לוקים בעמימות לדעת המבקר, וקיים קושי לבקר את ההוצאה הכספית הכוללת ולדעת אם היא מבוצעת על פי כללי מינהל תקין, "עד כי הדבר מעורר לעתים חשש לפגיעה בטוהר המידות".

המבקר מצא כי ביוני 1999 קיבל דובר עיריית נצרת עילית לניהולו "קופה קטנה" בסכום של יותר מ-10,000 שקלים, ששימשו בין השאר לכיסוי הוצאותיהם הפרטיות של חברי המשלחת בחו"ל. בספטמבר 2000 יצאה משלחת נוספת מנצרת עילית לסיור של 17 יום, שמהם הוקדשו שבעה ימים לביקור פרטי בלונדון ובפאריס. נמצא כי העירייה מימנה את הביקור הפרטי בסכום של יותר מ-9,000 שקלים.

במארס 2000 יצאה משלחת בראשות ראש עיריית קרית מוצקין לביקור בעיר התאומה בהונגריה. המבקר מצא כי המשלחת כללה את אשת ראש העיר, שנסיעתה מומנה על ידי העירייה. בעקבות הביקורת, ארבעה חודשים לאחר הסיור, שילם ראש העיר את חלקה של אשתו לחברת הנסיעות. המבקר ראה זאת בחומרה והעלה חשש לפגיעה לכאורה בטוהר המידות.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו