בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

התשובה האלקטרונית לסוף שבוע רגוע

"קול הקמפוס", תחנת הרדיו של המכללה למינהל, שהיתה אמורה להיות פרויקט חינוכי שולי, זוכה לפופולריות לא צפויה בזכות מוסיקה אלקטרונית ברצף והעדר פרסומות

תגובות

לגיא איטינגון יש הפרעה משונה: בכל פעם שהוא נכנס לבית קפה או לפיצוציה הוא משתתק לרגע, מקשיב למוסיקת הרקע ואז, בדרך כלל, נמרח לו חיוך על הפנים. אין מקום לטעויות - גם כאן משמיעים את 106 אף-אם, או בשמה הרשמי "קול הקמפוס - רדיו בית הספר לתקשורת של המכללה למינהל". איטינגון, מנהל התחנה, כבר לא מופתע. הוא רק מחפש את הרמקולים. "משום מה, אם זה קול הקמפוס, אני לא יכול להפסיק להסתכל עליהם", הוא אומר, "כאילו אני יכול לראות מה קורה שם".

כשהוקמה לפני כעשר שנים איש לא שיער ש"קול הקמפוס", המשדרת כחלק מפרויקט הרדיו החינוכי של קול ישראל המיועד לסטודנטים ולתלמידי תיכון, תהפוך לפסקול של חלק נרחב מתל אביב. על הנייר, המתכונת שלה - סטודנטים לתקשורת שמגישים תוכניות - לא נשמעת מבטיחה במיוחד. אבל הנוסחה הפשוטה - בלי פרסומות, בלי חדשות (רק שלוש מהדורות קצרות), בלי לחשושים של מנחים וקו מוסיקלי שנשען בעיקר על מוסיקה אלקטרונית - הוכיחה את עצמה במהירות.

כיום לא נמדדים שיעורי ההאזנה לתחנה, משום שהיא לא משדרת פרסומות וטווח הקליטה שלה מצומצם לחלקים לא גדולים בגוש דן (אף שאפשר להאזין לה גם דרך אתר האינטרנט http://www.106fm.co.il). על מספר המאזינים אפשר ללמוד פשוט מהליכה ברחוב - קול הקמפוס היא חביבת המסעדות ובתי הקפה. בתחרות פרסי "די-ג'יי העיר" לסצינת המוסיקה האלקטרונית בארץ אפילו היו לה שתי נציגות בקטגוריית "תוכנית הרדיו של השנה": "טרנספורמטור", תוכנית טראנס שמגיש איטינגון עם די-ג'יי גידי סנפיר, ו"פאנקהלטר", שזכתה לבסוף במקום הראשון - תוכנית פאנק (פ' רפה) בהגשתו של העורך המוסיקלי של התחנה, אורי בנקהלטר. בנקהלטר ומגישים אחרים בתחנה אף מוזמנים כעת לנגן כדי-ג'ייז במועדונים בתל אביב - בין השאר בדינמו דבש, שאחד מבעליו אילן אליקים מנחה תוכנית פופולרית בתחנה.

את הפיכתה לחביבת הברנז'ה חייבת קול הקמפוס, כנראה, לכך שלא בנתה את עצמה בצלמה ובדמותה של גלגל"צ כפי שעשו תחנות רדיו אזוריות רבות. בעוד העורך הראשי של התחנה הצבאית, אלדד קובלנץ, הרכיב רשימה מוגבלת של שירים אהובי הקהל, שרק מתוכה יכולים העורכים המוסיקליים לבחור, בקול הקמפוס משתדלים שלא להשמיע אותו שיר יותר מדי פעמים. "אנחנו משמיעים יותר שירים מגלגל"צ,

התשובה האלקטרונית לסוף שבוע רגוע

רדיוס ו-102 אף-אם ביחד", אומר איטינגון, "לא תשמע אצלנו את רוב השירים שנמצאים במחשב של גלגל"צ, ולהם אין כמעט כלום ממה שלנו יש".

למרות הרעננות היחסית של התחנה, התפישה של איטינגון, הנמצא בתחילת שנות ה-30 לחייו, מאוד מחושבת. "בעיקרון אנחנו נותנים תוכנית לכל סטודנט שמעוניין בכך", הוא אומר, "בתנאי אחד: שאין תוכנית כזאת בתחנה אחרת. מי שרוצה לשים אריק איינשטיין לא יוכל לעשות את זה אצלנו. את המוסיקה האלקטרונית אנחנו מכתיבים מלמעלה, כי פשוט חיפשנו נישה שלא היתה קיימת ברדיו. ב-1996 היתה לנו תוכנית טראנס, שאנשים היו מתקבצים יחד בדירות בתל אביב כדי לשמוע אותה. פשוט אי אפשר היה לקלוט אותה מכל מקום".

איטינגון הגיע לתחנה עם הקמתה כסטודנט. "הייתי אמור להיות מפיק של מישהו שהיתה לו תוכנית, אבל הוא לא הגיע והחליטו שאני אשדר", הוא מספר. אחרי שסיים את לימודיו נסע לאמסטרדם ושם שידר ב-Amsterdam Free - תחנת רדיו לא חוקית שעוסקת ב"ניסיונות אודיו". בתוכנית אחת שהגה, למשל, המגיש היה מסתובב במשך ארבע שעות בעיר עם טלפון סלולרי ומשדר התרחשויות שונות - הוא היה קונה אספירין בבית מרקחת, מצותת לשיחות בבתי קפה, ומעביר רעשים של מכוניות נוסעות, ללא עריכה. "אם היה משעמם, הייתי עושה פייד אאוט לכמה שניות", אומר איטינגון.

ב-1998, אחרי שחזר לארץ, מונה איטינגון למנהל קול הקמפוס. עד אז נוהלה התחנה על ידי סטודנטים מתחלפים, אבל במכללה למינהל, שמממנת אותה, הבינו שאין ברירה אלא להביא מנהל קבוע, שלצדו יעבדו שני סטודנטים.

את האווירה החופשית מאמסטרדם מנסה איטינגון ליישם גם כעת. "בארץ לא מקבלים תוכניות ביזאריות מדי", הוא אומר, "אבל בעיקרון אנחנו פתוחים לכל רעיון. אנחנו משדרים טרקים ארוכים מאוד של האוס וטראנס, רוק מתקדם ומוסיקת עולם מאפריקה. יורית זיידנשטיין, סטודנטית שעלתה מפרגוואי, למשל, משמיעה אצלנו מוסיקה לטינית אלטרנטיווית. בתחנה אחרת אולי היו עושים לה בעיות בגלל המוסיקה והמבטא, וחבל כי התוכנית שלה מעולה".

בזמן האחרון, אחרי שהתבססו בתחום המוסיקה, מנסים בקול הקמפוס להפיק גם תוכניות הומור וסאטירה, תוכניות ראיונות ותוכניות סקס. הפטפטת, יש לקוות, לא תנגוס בשעות המוסיקה הרבות.

איטינגון לא מוטרד מכך שתחנות רדיו אחרות, המשלמות תמורת זיכיון השידור שלהן, יתלוננו על אובדן מאזינים לטובת הפרויקט החינוכי. "המוסיקה שאנחנו משדרים מיועדת לאנשים שלא שומעים היום רדיו, בלעדינו הם לא היו פותחים אותו. לכן, אנחנו בכלל לא מהווים תחרות - להיפך אנחנו מכשירים את דור העתיד של אנשי הרדיו. בכלל, תחנות קולג' מצליחות זה דבר מאוד מקובל בעולם. אני הייתי שמח מאוד אם היו קמות עוד 100 תחנות כמונו, ככה היינו יכולים להתחפר עוד יותר בנישה שלנו".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו