שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מאת ענת ג'ורג'י
מאת ענת ג'ורג'י

תוכניות להקמת תשתיות בערים תל אביב, הרצליה ורמת השרון, חייבות להביא בחשבון את תוואי הרכבת הקלה שעובר בהן, אף שלפי הערכות מדובר בתוואי לא סופי שרבים הסיכויים שישונה - כך אומרים מקורות בענף התשתית התחבורתית. לדבריהם, תוואי הקו הצהוב עובר בכמה מקומות בתוך כבישים ובסמוך לבנייני מגורים, ולכן הסיכויים שישונה - גדולים. התוואי, המכונה הקו הצהוב, נקבע בתוכנית המתאר הארצית.

לדברי המקורות, אף שסביר כי התוואי ישונה הם נאלצים להתיישר לפיו בכל הכנת תוכנית תחבורתית לאורך התוואי. הקו הצהוב של הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב, שמתחיל בדרך פתח תקוה בתל אביב, ומגיע להרצליה דרך רמת השרון, נמצא כעת בשלב התכנון המוקדם.

הקו הצהוב יתחבר בדרך פתח תקוה לקו הראשון של הרכבת הקלה (הקו האדום). הקו האדום, הנמצא כעת בשלב המכרז למיון המוקדם לבחירת הזכיין שיקימו ויתפעלו, יתחיל בתחנה המרכזית בפתח תקוה, ויעבור בסמוך לבית החולים בילינסון ולאורך רחוב ז'בוטינסקי בבני ברק וברמת גן. בתל אביב יעבור מסלולו בתחנת הרכבת ארלוזורוב, דרך פתח תקוה, מנשיה ושדרות ירושלים ביפו; בסיומו יגיע לדרום בת ים.

מנכ"ל חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע), צבי לשם, אמר כי כל קווי הרכבת, מעצם טיבם, עוברים בתוך שטח עירוני, על כבישים ובסמוך לבתים. עם זאת, לדבריו, אף לא אחד מהקווים יחייב הריסת בתים; לכן אף שנת"ע מוכנה להתגמש באשר לתוואי, כפי שנעשה בכמה מקומות - למשל, ברעננה - לא יוכנסו בו שינויים מהותיים. הוא הוסיף כי כל בעיה תיפתר נקודתית.

דינה רצ'בסקי, ששימשה עד לאחרונה ראש מינהל התכנון במשרד הפנים, אומרת כי תוכנית מתאר ארצית (תמ"א 23 א) שאושרה לפני כחמש שנים נועדה לשמור את כל האופציות לרכבת תחתית ורכבת קלה לתקופה של 10 שנים - ולכן מתפרשת על שטחים רבים.

לדבריה, תוכנית המתאר המחוזית היא זו שתקבע בצורה מפורטת את תוואי הקו הצהוב, כפי שנעשה בקו הראשון (הקו האדום) של הרכבת הקלה. לטענתה, מוקדם מדי לבטל כיום את התוואי לקו הצהוב מאחר שעדיין לא נעשה תכנון מפורט. היא הוסיפה כי תוכנית המתאר הארצית האמורה אינה פוגעת בתוכנית מתאר הקיימת לדרכים (תמ"א 3), ולכן אם יש בעיות הן נקודתיות וניתן לטפל בהן.

אחת הבעיות העיקריות של מעבר רכבת בשטח עירוני היא החובה לפצות בעלי נכסים, בגין ירידת ערך נכסיהם. בימים אלה מגבשים נציגים של משרדי התחבורה והאוצר ונת"ע הסדר, במטרה לסייע לרשויות המקומיות בגוש דן לשלם פיצויים לבעלי הנכסים, לפי סעיף 197 בחוק התכנון והבנייה.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ