שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מאת ג'ונתן, אטס
מאת ג'ונתן, אטס

מאז מלחמת העולם השנייה לא השתנה מעמדו האלוהי של קיסר יפאן. כך לפחות נטען בתצוגה חדשה המוצגת במוזיאון המלחמה הפופולרי ביותר במדינה. שכתוב ההיסטוריה הזה, שנעשה בהשראת דת השינטו במקדש יאסוקוני בטוקיו, דוחה את הקביעה שהקיסר הקודם, הירואיטו, ויתר על מעמדו האלוהי ב-1946, כפי שסבורים רוב האנשים במערב וביפאן.

מקדש יאסוקוני, המוקדש לזכרם של 2.2 מיליון החיילים היפאנים שנפלו במלחמת העולם השנייה, ובכלל זה פושעי מלחמה שהוצאו להורג, הוא ככל הנראה האתר הטעון רגשית והשנוי במחלוקת ביותר במדינה. אל המקום הזה נשואות עיניהם של אנשי הימין הקיצוני, חסידי התנועה להשבת המדינה לימי הזוהר הקיסריים שלה.

עבודות השיפוץ וההרחבה של מוזיאון המקדש, בעלות של כ-33.5 מיליון דולר, שהסתיימו בחודש שעבר, היו בבחינת צעד גדול קדימה בניסיון למחוק את השינויים שנעשו ביפאן תחת שלטון בעלות הברית בתקופה שלאחר המלחמה.

סיור בין המוצגים הוא חוויה מרגשת. מבקרים רבים מזילים דמעה כשהם מתבוננים בתצלומים ובמכתבים של טייסי קמיקאזה. המוזיאון מאדיר את הקורבן שהקריבו טייסים אלה בשמו של הקיסר האלוהי, ומאשים את ארה"ב בהצתת המלחמה. בתצוגה גם נדחית, כאמור, הטענה המקובלת שמעמדו הרוחני של הקיסר השתנה בעקבות תבוסת יפאן במלחמה.

לפי דת השינטו, הקיסר הוא צאצא של אלת השמש אמאטראסו. כוחות הכיבוש של בעלות הברית, בפיקודו של הגנרל דאגלס מקארתור, ניסו לשרש את מסורת הסגידה לקיסר, שהביאה לטענתם לבלימת הדמוקרטיה ולהעצמת המיליטריזם במדינה. הם הפעילו לחץ על הירוהיטו לוותר על מעמדו האלוהי, צעד שהוא נקט לכאורה במסגרת נאום מעורפל למדי שנשא לרגל השנה החדשה ב-1946.

ואולם בתצוגה במוזיאון פרשנות זו נדחית ונטען שמדובר בתעמולה. "כוחות הכיבוש ניסו לנתק את הקשר בין הקיסר לעם היפאני", נכתב שם. "הם הפיצו את הצהרת השנה החדשה והציגו אותה כ'הצהרת האנושיות של הקיסר'; אבל למעשה הקיסר בסך הכל הכריז בנאומו על שיבה לעקרונות המופיעים באמנה שעליה נשבע הקיסר מייג'י מ-1868 (שבין השאר דיברה על זכויות האזרחים ועל פתיחות למערב)".

110 מיליון בני אדם רשומים ביפאן כמאמיני שינטו, שהיא הדת הגדולה במדינה. אבל רק מעטים ביפאן סוגדים לקיסר. למרות זאת טוען דאיסוקה טקהאשי, כהן במקדש יאסוקוני: "מאז המלחמה ההתייחסות לקיסר אמנם השתנתה ביפאן, ואולם בקרב מאמיני השינטו לא השתנה דבר: אבותיו משתייכים לעולם האלים ולכן הוא יצור אלוהי".

דוברי הממשלה סירבו להגיב על התפישה של מעמד הקיסר כפי שהיא מוצגת ביאסוקוני. ואילו טאקשיו אוריקאסה, מלשכת בית המלוכה, אמר כי "תפקידו של הקיסר הוא רק זה שמוגדר בחוקה, לא מעבר לכך".

ואולם העמימות רבה. האבחנה בין האנושי לאלוהי בדת השינטו הרבה פחות חדה מאשר בדת כמו הנצרות, למשל. גם האבחנה בין רחישת כבוד לסגידה הלכה והיטשטשה בידי אנשי לשכת הקיסר, כוהני השינטו ופוליטיקאים שמרנים. ראש הממשלה הקודם, יושירו מורי, דיבר בשם שמרנים רבים כשהכריז לפני שנתיים כי יפאן היא "אומה אלוהית שהקיסר בלבה".

הימין הקיצוני של יפאן, והרעיונות שהוא מקדם, התחזקו בשנים האחרונות. הפרלמנט הכיר בהמנון הלאומי, הקורא לקיסר לחיות 8,000 דורות, והחל בדיונים על הכנסת שינויים בחוקה שהתקבלה לאחר מלחמת העולם, המפרידה בין דת למדינה. בצעד שעורר זעם רב בסין ובדרום קוריאה, הממשלה גם אישרה לעשות שימוש בבתי הספר בספרי היסטוריה, שבדומה למוזיאון יאסוקוני משמיטים כל אזכור למעשי זוועה שביצעה יפאן, כמו הטבח בננקינג.

במשך יותר מעשור ראו ראשי ממשלה ביאסוקוני אתר שנוי מדי במחלוקת מכדי לבקר בו. ואולם ראש הממשלה הנוכחי, ג'ונאיצ'ירו קואיזומי, בחר השנה לכבד את המקדש בביקור.

יאסוהירו אוקודאירה, מרצה בכיר באוניברסיטת טוקיו, אומר שההשפעה הגוברת של מקדש יאסוקוני מפחידה אותו. "זה מעורר סלידה. זה מלמד על כוחן של קבוצות בחברה המנסות לשחוק את השינויים שנעשו במדינה בעידן שאחרי המלחמה. אנחנו מתייחסים לדמוקרטיזציה של יפאן כאל דבר מובן מאליו, אבל סימני השאלה לגביה גדלים והולכים".

רבים ביפאן חוששים כי בהעדרה של אלטרנטיווה ממלכתית, התצוגה במקדש יאסוקוני תהפוך אותו למוזיאון המלחמה הלאומי של המדינה. אוסאמורו קאוואבאטה, בן 82, אחד מוותיקי המלחמה שפקדו את המקדש ב-15 בחודש, יום השנה לכניעתה של יפאן, אמר: "יאסוקוני הוא מקום נהדר לזכור את החברים הוותיקים לנשק, אבל הוא חד צדדי מדי. אין זכר לסבל שעברנו או לזה שהבאנו על אחרים. אני סבור שזה מלמד על הקושי שיש ליפאן להתמודד עם עברה".

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ