בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

איילון דרום יעבור שינויים ב-700 מיליון שקל כדי לאפשר מעבר רכבת לראשון לציון

כאשר נסלל הכביש, לפני עשור, לא תיכננו תוואי רכבת לצדו

תגובות

הנחה של מסילת רכבת מתל אביב למערב ראשון לציון, דרך חולון ובת ים, תחייב עריכת שינויים בכביש איילון דרום העובר בתוואי. עלות השינויים נאמדת ב-700 מיליון שקל.

העלות הגבוהה נובעת, בין השאר, מכך שבעת סלילת כביש איילון דרום לא נשמרה רצועה מתאימה למסילת רכבת בתוואי. כך, למשל, לצורך מעבר המסילה במחלף קיבוץ גלויות, תיאלץ חברת נתיבי איילון לפנות לטובת הרכבת את אחד הגשרים, המשמשים כיום למעבר כלי רכב בחיבור בין נתיבי איילון מכיוון חולון ובת ים לכביש תל אביב-ירושלים (דרך מספר 1), ולהקים גשר חדש בסמוך.

נתיבי איילון הגישה לוועדה המחוזית תוכנית להסדרת מערך הדרכים בין מחלף קיבוץ גלויות למחלף חולון כתוצאה מהנחת המסילה. הנחת המסילה תחייב בנוסף הסרת 20 עמודי חשמל שהונחו לפני כ-25 שנה לאורך התוואי - מצומת חולון ועד רחוב משה דיין במערב ראשון לציון. עלות הסרת העמודים והעתקתם לשולי התוואי נאמדת ב-14 מיליון שקל.

מקורות ברכבת ישראל אמרו כי לא הוקצתה רצועה עבור הרכבת בתוואי בתחילת העבודות לסלילת איילון דרום ב-93-'92', מאחר שבאותה עת החלופה המועדפת להקמת קו רכבת בין ראשון לציון לתל אביב עברה דרך מקוה ישראל. לדברי המקורות, ההחלטה להניח קו רכבת בתוואי איילון דרום התקבלה רק בשלב מאוחר יותר - לקראת סוף שנות ה-90 - כאשר כבר הוחל בסלילת איילון דרום, ולכן יש לבצע עתה התאמות.

המקורות הוסיפו כי שמירה על תוואי הרכבת במחלף קיבוץ גלויות היתה מחייבת להרוס את האגף הצפוני בבית ספר הולץ הממוקם בסמוך. בעת עבודות התכנון להקמת המחלף, בתחילת שנות ה-90, העריכו במשרדי הממשלה כי קו רכבת יוקם במקום רק לאחר 10 שנים, ולכן

כדי לא להרוס בינתיים את האגף, החליטו במשרד התחבורה לסלול את הכביש בתוואי שהיה מיועד לרכבת.

מקורות במשרד האוצר אישרו כי היקף השינויים בתוואי נאמד ב-700 מיליון שקל, אך הוסיפו כי סכום זה כולל גם פינוי מפגעים והקמת קירות תומכים. המקורות הוסיפו כי התקציב לביצוע השינויים יינתן בשנים הקרובות לרכבת ולנתיבי איילון, בהתאם לחלוקת העבודה ביניהם.

תוואי קו הרכבת ת"א-ראשל"צ, שעלות הקמתו נאמדת ב-793 מיליון שקל (בנוסף ל-700 מיליון עבור התאמת התוואי), עובר דרך צומת הולץ, מחלף חולון, מחלף וולפסון, וממשיך דרומה דרך חולון ובת ים. בשבוע שעבר אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה של מחוז ת"א את התוכנית שהגישה רכבת ישראל להקמת המסילה. סיום התכנון צפוי לקראת 2004. לדברי המקורות באוצר, הקמת המסילה תיעשה, ככל הנראה, בשיטת PFI.

המסילה החדשה מהווה חוליה ברשת הארצית, ומחברת את הציר המרכזי של הרשת בתוואי איילון למסילת החוף הדרומית, שתמשיך דרומה דרך מערב לראשון לציון לכיוון יבנה, אשדוד ואשקלון. מסילת הרכבת תהיה בחלקה מוגבהת מעל תוואי הכביש, ובחלקה משוקעת. בין מחלף קיבוץ גלויות למחלף חולון, המסילה תהיה במפלס דומה לזה של נתיבי איילון.

בין מחלף חולון לתחנת וולפסון, תרד המסילה, ותעבור בין תחנת וולפסון לתחנת יוספטל בתוואי משוקע - הן ביחס לפני הקרקע והן ביחס לנתיבי איילון. מדובר בשיקוע של יותר מ-10 מטרים ביחס לפני הקרקע. דרומית לתחנת יוספטל תעבור הרכבת במפלס הנמוך ממפלס הכביש המהיר בכ-2 מטרים.

התחנות המתוכננות לאורך תוואי המסילה הן: תחנת שער חולון (מחלף חולון), תחנת וולפסון בסמוך לבית החולים, תחנת יוספטל ותחנת הקוממיות בסמוך לבית העלמין. במשרד התחבורה אמרו בתגובה כי אומדן עלויות פינוי התוואי לרכבת נמצא עדיין בבחינה, וכי המשרד פועל לפינוי התוואי כדי לאפשר שדרוג נתיבי איילון דרום מצד אחד ומעבר מסילת רכבת בתוואי מצד שני.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו