שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מאת צבי זרחיה
מאת צבי זרחיה

ועדת הכלכלה אישרה אתמול את התיקון לחוק המפריד את רכבת ישראל מרשות הנמלים והרכבות ומסדיר את הפיכתה לחברה ממשלתית; התיקון לחוק יועלה היום להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במסגרת חוק ההסדרים במשק.

לבקשת הממשלה, הוחלט כי החוק ייכנס לתוקפו 90 ימים ממועד פרסומו, בתנאי שייחתם הסכם קיבוצי המסדיר את העברתם של עובדים מרשות הנמלים והרכבות לחברת הרכבת. בתמיכת יו"ר ההסתדרות ח"כ עמיר פרץ (עם אחד) ומשרד האוצר, קיבלה הוועדה את הצעתו של היו"ר ח"כ אברהם פורז (שינוי), לפיה יבוטל החוק אם לא ייחתם בתוך 6 חודשים ההסכם הקיבוצי עם העובדים. ח"כ נעמי חזן (מרצ) הציעה כי חתימת ההסכם תתאפשר בלא הגבלת זמן, והיום תתבקש המליאה להכריע בין ההצעות.

למרות התנגדות הממשלה, החליטה הוועדה להעביר לרכבת את כל הזכויות בנכסי המקרקעין וכן לאפשר לה לעשות בהם כל שימוש, לרבות העברת הזכות לאחר אם הדבר דרוש לתפעול הרכבת או לפיתוחה.

החשב הכללי באוצר ניר גלעד אמר כי הוועדה יוצרת כאוס כללי בעניין המקרקעין וציין כי מהקמת המדינה הוקצו קרקעות לפי ייעוד מסוים לרשויות סטטוטוריות, ומאז נעשה בהן שימוש לא תקין - ולכן לא ניתן לנהל את המקרקעין בצורה יעילה. גלעד הציע להעביר את כל הנכסים מרשות הנמלים והרכבות למדינה כדי שתחליט על העברתם לרכבת או לאחרים, אך עמדתו לא התקבלה.

חברי הכנסת מיכאל קליינר (חירות) ומיכאל נודלמן (האיחוד הלאומי-ישראל ביתנו) תמכו בהעברת הנכסים לרכבת בתוך שנה מכניסת החוק לתוקף. עוד נקבע כי שר האוצר יוכל לקבוע, בהסכמת שר התחבורה, כי נכסים מסוימים לא יועברו לרשות הרכבת.

הוועדה גם אישרה את הצעת פורז, לפיה יועברו לרכבת מרשות הנמלים והרכבות כל נכסי המטלטלין שמנהל הרכבת יקבע שדרושים לתפעולה ולפיתוחה, אך הרשות לא תהיה זכאית לתמורה בעד הזכויות במקרקעין ובמטלטלין שיועברו לרכבת, אלא אם תקבע הממשלה אחרת.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ