בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הפרוטוקולים של עלילות הדם

ד"ר מאיר קוטיק, חוקר עלילות ומשפטים אנטישמיים, 2003-1908

תגובות

מאיר קוטיק נולד בעיירה מארקולשטי שבבסרביה, מקום הולדתו של הרב י.ל מימון (פישמן), שבקרבתה היתה מושבה חקלאית יהודית. הוא למד בגימנסיה, הצטרף עם חברו הטוב לייב קופרשטיין לשומר הצעיר ובעקבותיו יצא לבריסל ללמוד משפטים. בחופשים היו השניים חוזרים למארקולשטי ומארגנים משפטים מבוימים, שבהם שיחקו את תפקידי הסניגור והקטיגור לסירוגין.

ב-1940 יצאו הרומנים מבסרביה, כשהם הורגים בדרכם ביהודים, וב-1941 פלשו הנאצים. קוטיק היה באותה עת בבוקרשט, כך שלא ראה בחורבן עיירתו (אחרי המלחמה, היו המציבות של אביו אלעזר וסבו מאיר, ששניהם שימשו כשו"ב, שוחט ובודק, בין הבודדות שנותרו שלמות). הוא נאסר על ידי מיליציית "משמר הברזל", אך חולץ בעזרת שוחד ערב הוצאתו המתוכננת להורג. הוא הצליח לעלות לארץ וכאן ניסה מזלו בעסקים והרבה בפעילות ציבורית: הוא היה יו"ר האיגוד העולמי של יוצאי בסרביה (עם חברו קופרשטיין כתב את ספר מארקולשטי), היה פעיל בשימור הספרות היידית ואירגן את הענקת פרס פיכמן בתחום זה, אך בעיקר השקיע בחקר המשפטים האנטישמיים ועלילות הדם.

ב-1976 פירסם את ספרו על משפט שלום שוורצבארד, היהודי שירה במנהיג האוקראיני סימון פטליורה ב-1926. הוא גם גילה כי שוורצבארד קבור באביחיל, ללא מציבה ראויה, ופעל לתיקון המעוות ולקריאת רחוב על שמו בנתניה. כן אילץ את האנציקלופדיה בריטניקה לתקן את הערך שבו נאמר כי שוורצבארד פעל בשליחות הקרמלין, לא כדי לנקום את דמם של יהודי אוקראינה. אחר כך באו ספריו על "משפט בייליס" (עלילת הדם בתחילת המאה ה-20 ברוסיה הצארית), פרשת דרייפוס, משפטי פראג, היהודי זיס ועלילת דמשק. הוא כתב גם על פרשה פחות ידועה: משפטו של ליאו פרנק, יהודי שנחשד ברצח נערה שעבדה במפעלו באטלנטה, ב-1913. פרנק נחטף מבית כלאו ונעשה בו לינץ'; לפי קוטיק, הנוכחים קרעו פיסות מחבל התלייה ועד היום משמשות המזכרות הללו באטלנטה כסימני קריאה בתנ"ך. סביב פרשת ליאו פרנק צמח ארגון הקו-קלוקס-קלאן, ואילו היהודים הגיבו בהקמת הליגה נגד השמצה של בני ברית.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו