בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עצות של דור חדש

המנכ"ל החדש של בזק, אמנון דיק, תחב לעומק המגירה את דו"ח מקינזי, שעליו עמל קודמו במשך שלוש שנים. בעזרת חברת הייעוץ החדשה ששכר, שלדור, מקווה דיק להתמקד יותר בשיווק ופיתוח עסקי, ופחות בפיטורים וארגון מחדש

תגובות

מנכ"ל בזק, אמנון דיק, החליט לתחוב לעומק המגירה, אם לא להשליך לסל, את המלצות חברת הייעוץ הבינלאומית מקינזי לארגון מחדש של בזק. במשך שנה שלמה ניתחו האנליסטים של מקינזי את מערכות התפעול והשיווק של החברה, והגישו המלצות מפורטות לארגון מחדש וייעול של חברת הענק.

המנכ"ל הקודם, אילן בירן, אימץ את הדו"ח בחום, והקים צוותים שעסקו ביישום מסקנותיו. סמנכ"ל משאבי הניהול של החברה, גדעון קדוסי, התמקד במאמץ העיקרי: ריכוך ועד העובדים לנוכח ההמלצות מרחיקות הלכת של הדו"ח בתחום הפיטורים. יישום התוכנית חייב להאיץ את הקצב של תוכניות הפרישה המוקדמת והפיטורים, הרבה לפני המועד שהוסכם עם הוועד; בהסכם הפרישה מ-2000 הוחלט על פיטורי 1,770 עובדים בתוך 8 שנים.

לוח הזמנים המרווח לא תאם את הצורך של בזק להתייעל במהירות. מאות שעות של דיונים עקרים בתוך ההנהלה ועם ועד העובדים לא הביאו להסכמה. ביולי פרש בירן, כשעל מצחו חותם של כישלון בהשגת היעד המרכזי של ייעול בזק.

גניזת דו"ח מקינזי מלמדת שדיק אינו מתכוון להטיח את ראשו בקיר שבו נתקל בירן. הפנייה לחברת ייעוץ אחרת, שלדור, היא ניסיון חדש ושונה לחולל שינוי בבזק.

שלדור הוקמה לפני 20 שנה על ידי סמי פרידריך. פרידריך, בן 52, היה בעבר אנליסט בסניף של מקינזי בפריס, וכיהן כמנכ"ל משרד הכלכלה בתחילת שנות השמונים. הוא ייסד את שלדור כחברה הראשונה בישראל לייעוץ עסקי ואסטרטגי, ובמשך שנים אחדות נהנה ממונופול בתחום. במשך השנים איבדה שלדור את הבלעדיות, אך לא את מעמדה הבכיר. היא נתנה שירותי ייעוץ לרוב החברות הגדולות במשק, בהן שלוש החברות הסלולריות הגדולות, תדיראן תקשורת, ECI, וקומברס. שלדור אף מעניקה ייעוץ אסטרטגי קבוע לטבע, החברה הישראלית המצליחה ביותר בעולם.

שלדור לא התבקשה להגיש לבזק מפת דרכים בנוסח דו"ח מקינזי. החברה תגיש המלצות, ותלווה את בזק במהלך הביצוע. דרך עבודה זו פוטרת את ההנהלה מהצורך להיצמד לפתרונות מובנים מראש, ומאפשרת גמישות והתאמה תוך כדי התקדמות התהליכים הארגוניים. בנוסף, הדרך הזו מבטיחה לבזק קיצור לוחות זמנים. דיק יודע כי אינו יכול כעת להמתין שנה לדו"ח עב כרס, ושנה נוספת לסיום עבודת המטה לקראת יישום הדו"ח. משרד התקשורת ורשות החברות מדברים על השלמת תהליך ההפרטה, חלוקת רישיונות לתקשורת פנים ארצית, והרחבת התחרות בשוק השיחות הבינלאומיות כבר ב-2004.

אנליסטים יכולים להעריך כי הסבירות להשלמת ההפרטה בשנה הקרובה נמוכה מאד, ופתיחת שוק התקשורת המקומית לתחרות לא תגזול בשנתיים הקרובות נתח משמעותי מעסקיה של בזק, אך השערות אלה אינן יכולות להיות בסיס לתוכנית הפעולה של בזק.

הנחת היסוד של דיק ואנשי שלדור היא שיש לזנוח את תוכנית הארגון מחדש וההתייעלות, ולהתמקד בתחומים שבהם אפשר וכדאי להתקדם; כלומר: היערכות לקראת הרחבת התחרות בשוק התקשורת. ההנחה הרווחת כיום בחברה היא שלא ניתן יהיה להנהיג פיטורים נרחבים בבזק לפני ההפרטה. אפילו אם תצליח ההנהלה להתגבר על התנגדות הוועד, עלולים הפיטורים לפגוע קשות בתדמית החברה, ששמה מזוהה עם "ישראליות" ו"לאומיות".

"אפילו בנק הפועלים, הנשלט בידי משקיעים פרטיים, לא יכול היה לעמוד כיום בפיטורים הנרחבים שערך בסוף 2002, מבלי להיפגע מהרגישות הגבוהה בציבור לפיטורי עובדים", אומר מקור המקורב מאוד לבזק. תהליך ההתייעלות ייושם, אך הוא יהיה הדרגתי ואיטי יותר מניסיונות העבר, וילווה בשלבי הסתגלות ומעבר למבנה החדש.

תהליכי ההפרטה, אם יצליחו, עשויים להיות מקדם חשוב בשינוי הנדרש לבזק במעבר ממונופול ממשלתי לחברה פרטית ותחרותית, אבל הפרטה לא תהיה תרופת פלא.

הניסיון העולמי מלמד כי ההפרטה לא הפכה חברות כמו פראנס טלקום או BT לחברות רווחיות ומצליחות יותר. לאחר ההפרטה הסתבכו ענקי הטלקום האירופי בשורת החלטות שגויות, שגרמו בין היתר להלאמה מחדש של פראנס טלקום. שינוי מהותי בבזק ידרוש הרבה יותר מהעברת השליטה וחוברת הוראות למנהל החדש.

בזק תנחה את שלדור להיערך לקראת פתיחת ענף התקשורת המקומית לתחרות. הנחת היסוד היא שהתחרות תתקיים רק במגזר העסקי, שכן למתחרים החדשים אין עניין בשירות המוני ששיעורי הרווח עליו קטנים, אם בכלל. ההתמקדות במגזר העסקי, מסבירים אנליסטים, תחייב לא רק להגדיל את המשאבים המוקצים למוצרים ושיווק לעסקים - אלא גם לצמצם את המשאבים המוקצים למגזרים הפחות משתלמים, כלומר, למשקי הבית.

לפיכך, אנליסטים אומרים כי בזק תצטרך להשלים עם כך שלא בכל מקום ולא בכל שוק היא תהיה דומיננטית.

בשנתיים האחרונות הקצתה בזק משאבים אדירים לפיתוח ושיווק אינטרנט מהיר למשקי בית. בזק זכתה לניצחון מוחץ על חברות הכבלים, המתבוססות במצוקות פיננסיות. אך ייתכן שבתוך כמה חודשים ירגישו הצרכנים הפרטיים שבזק כבר לא להוטה כל כך להציע להם עסקות אינטרנט מהיר במחירים מפתים, וכי המענה הקולי בשירות הלקוחות נלהב פחות.

התחרות על המגזר העסקי תהיה קשה. טכנולוגיות מתקדמות ומבנים עסקיים משוכללים מאפשרים למתחרים של בזק להציע שירותי תקשורת זולים בטכנולוגיית אינטרנט ("Voice over IP"), ושירותים משולבים המבוססים על רכישה קמעונית של שירותים מבזק.

היכולת לחזות את האפשרויות ולהקדים את המתחרים תהיה מרכיב חשוב בכושר התחרות של בזק. הגופים המפקחים, ובראשם משרד התקשורת, צפויים להכביד על החברה, בעיקר כאשר יתעורר חשש לפגיעה בשירות לצרכנים קטנים לטובת שיפור כושר התחרות במגזר העסקי.

בזק כבר התחילה לנהל מאבק שקט במשרד התקשורת, בשאלת "השירות האוניוורסלי". בזק מחויבת להעניק שירות שווה במחיר שווה לכל צרכן ובכל מקום בישראל. בעבר, החובה הזו התבטאה בעיקר בהכרח לספק שירות טלפוני בכל כפר או חווה מבודדת. אבל כאשר התרבו והשתכללו השירותים, התרחבה גם חובת השירות האוניוורסלי, ובזק התקשתה להציע לכל הצרכנים שירותים שווים.

כעת, ההשקעה הנדרשת כדי למלא אחר ההתחייבות הזו עולה לחברה ביוקר רב. מנגד, נראה כי משרד התקשורת יתקשה לעמוד בביקורת ציבורית אם יתיר לבזק להימנע משירות "שיחה ממתינה מזוהה" ליישובי הנגב המערבי, למשל.

שאלת המותג של בזק תתפוס מטבע הדברים חלק ניכר מהדיונים בתוך החברה ומחוצה לה, אף שיהיה זה אחד הנושאים השוליים בהיערכות החדשה של החברה. הדגש העסקי יחסוך מבזק עיסוק בבניית תת-מותגים כמו מותג האינטרנט המהיר "WOW". השיווק של בזק ימשיך להתבסס על מותג-על, שאופיו ישראלי.

"עוצמת המותג של בזק תושפע מהמצב בישראל ומיחס התושבים למדינה; גם לאחר ההפרטה, תמשיך בזק להיתפש כחברה לאומית. יחס שלילי כלפי המדינה ואכזבה מהמתרחש בה ישפיעו לרעה על יכולתה של בזק להתמודד עם חברות בעלות ניחוח בינלאומי", מעריכים אנליסטים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו