שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מאת ענת ג'ורג'י
מאת ענת ג'ורג'י

עובדי מע"צ החריפו אתמול את העיצומים שאותם הם נוקטים בשבועות האחרונים: הם נסעו בשיירות באזור נצרת, באזור חיפה ובאזור צומת בית קמה בדרום - והקשו על תנועת מכוניות בצירים מרכזיים. בנוסף, הבעירו צמיגים וחסמו צמתים באזורים אלה. היום ימשיכו העובדים בפעילותם לשיבוש התנועה: באזור ירושלים ינועו בשעות הבוקר שיירות מהכניסה לעיר לכיוון שער הגיא, ובאזור תל אביב ינועו שיירות מרחוב הרצל לכיוון צומת מסובים. במקביל, ממשיכים העובדים בשיבוש פעילות החברה.

הצעדים הנוכחיים הם חלק מהמאבק שבו פתחו 715 עובדי מע"צ לפני כשלושה שבועות, כשהתברר להם כי בתוך פחות מארבעה חודשים הם עלולים למצוא עצמם ללא עבודה. החלטת ממשלה מספטמבר קבעה כי מע"צ, במתכונת הנוכחית, תיסגר עד ינואר 2004 וכל עובדיה יפוטרו. במקומה, נקבע, תוקם חברה ממשלתית שתפעל בעיקר באמצעות מיקור-חוץ (Outsourcing).

"כל שינוי בחברה צריך להיעשות במסגרת הקיימת ותוך הידברות אתנו", טענו עובדי מע"צ עם קבלת ההודעה על הפיטורים. רוב העובדים - כלכלנים, מתכננים, מהנדסים ועובדי שטח - הם קבועים וותיקים.

במשרדי הממשלה אמרו שלשום כי אף על פי שהחלטת הממשלה קשה לעובדים, אין ברירה אחרת: "מע"צ, כפי שהיא היום, אינה מאפשרת פיתוח מודרני ואיכותי של הכבישים". לדבריהם, מדובר בגוף מסורבל שתלוי באישור ממשלה כמעט בכל החלטה, מה שמסבך ומאט הליכים. עוד הם טוענים, כי מע"צ היא גוף מיושן ושמרני מבחינת תקינה, רמות סלילה, ואיכות החומרים.

לטענת המקורות, חברה ממשלתית עצמאית - שתכלול לא יותר מ-100 עובדים ותתנהל כיחידת מטה - שתפעיל מתכננים, קבלנים ומנהלי פרויקטים, תהיה יעילה ומהירה יותר בקבלת ההחלטות ומימושן. לדבריהם, היא תוכל לקבוע את מספר העובדים ואת התמחותם, את סדרי העדיפויות לפרויקטים על בסיס ענייני ולנהל את תקציבה באופן מבוקר ויעיל. מעבר לכך, אומרים המקורות, יאפשר המבנה החדש מענה לבעיות הניהול במע"צ.

כך למשל, הם מוסיפים, חלוקת התקציב במע"צ מתבצעת תוך הצורך לאזן בין כל המחוזות - גם אם היקף הפרויקטים בכל מחוז אינו זהה. לטענתם, כל מחוז מפעיל לחץ לקבלת תקציבים בראייה מקומית. המערכת החדשה, שלא תתבסס על חלוקה למחוזות, תוכל להקצות תקציבים לפי חשיבות הפרויקטים.

אחת הטענות העיקריות נגד מע"צ היא משך הזמן הנדרש לסלילת כבישים - לעתים, שנים רבות. מקורות בענף התחבורה טענו כי מע"צ גם מפרסמת מכרזים רבים מדי, לא תמיד עם כיסוי תקציבי. לטענתם, ההסכמה בין משרדי הממשלה שלפיה יש לסיים כל פרויקט תחבורתי שהוחל בביצועו, היא שאיפשרה זאת.

ביסוס לטענות נמצא בתקציב הפיתוח של מע"צ ל-2003. התקציב כולל הקצאת 183 מיליון שקל לסלילת כבישים שביצועם החל לפני 1996. מדובר ב-10 כבישים בין-עירוניים שהשלמתם נמשכת שבע שנים ויותר; העבודות בשלושה נמשכות יותר מעשור. במבנה הנוכחי, אומרים המקורות, התקציב ייקבע מראש ויותנה בהתקדמות בפרויקטים.

טענה נוספת שהעלו המקורות היתה נגד העובדה שהמדינה נאלצת לתת למע"צ מדי שנה תוספת של מיליוני שקלים, בשל שינוי באומדני עלויות. לדוגמה, כשאושרה התוכנית לסלילת כביש עוקף ב"ש ב-2000 הציגה מע"צ ניתוח שלפיו עלות הקמתו נאמדת ב-70 מיליון שקל. כשנה מאוחר יותר, בתקציב 2001, גדלה עלותו ל-85 מיליון שקל. בהצעת התקציב ל-2002 העלות גדלה ל-91 מיליון. השינוי מהאומדן המקורי הסתכם בכ-30%, מבלי שתוכנית הכביש השתנתה.

בנוסף, בשנה האחרונה נקלעה מע"צ לגירעונות ואף הפסיקה לשלם לקבלנים בעבור עבודות שהושלמו. לנוכח המחסור בתקציבים אף הופסקו פרויקטים, בחלק מהמקרים לאחר שהוחל בביצועם. מקורות באוצר אמרו שמע"צ קיבלה עליה התחייבויות רבות מדי ללא כיסוי. מנגד, טענו במע"צ, כי הגירעונות נובעים מכך שהאוצר הפסיק להעביר כסף.

לדברי המקורות במשרדי הממשלה, הבעייתיות נעוצה בעובדה שהמדינה לא יכולה להמשיך לנהל את הבנייה והסלילה, וחייבת להקים חברות שינהלו את העבודה בעצמן ובראייה עסקית.

עובדי מע"צ: הסגירה פסולה מוסרית

מע"צ היא יחידת סמך במשרד התחבורה וממונה על סלילת כבישים בין-עירוניים. תקציבה ל-2003 הוא שני מיליארד שקל, ואורך הכבישים שבאחזקתה הוא 6,600 ק"מ (כולל כבישים באזור יהודה ושומרון).

עובדי מע"צ טוענים כי היקף הכבישים הנסללים ומתוחזקים בפיקוח מע"צ מחייבים מערך עובדים כגון זה שבחברה.

מסיבה זו, לטענתם, אין להשוות אותם לחברות "נתיבי איילון" ו"חוצה ישראל", האחראיות על כבישים באורך קטן בהרבה.

לטענתם, בחמש השנים האחרונות עברה מע"צ תהליך התייעלות מקיף שבמסגרתו פוטרו כ-500 עובדים.

העובדים טוענים כי סגירת החברה פסולה מבחינה מוסרית, שכן מרבית העובדים הם בני 50-40.

לדבריהם, הם בחרו לעבוד במע"צ ולא בחברות פרטיות, ובכך לוותר על שכר גבוה יותר, בגלל שהובטחה להם קביעות.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ