בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אם

תירגמה והעירה עדנה אולמן-מרגלית

תגובות

אם תשמר על קר הרוח כאשר כלם סביבך מאבדים את שלותם ותולים אשם בך, אם תבטח בעצמך אל מול רבים מפקפקים אך גם תבחן בתוכך שמא הם אולי צודקים; אם לחכות תדע בלי להתיאש, ואף אם לשקרים תהיה קרבן חנם - מכל דבר שקר, ואף משנאה, תרחק כמו מאש; אל תראה צדיק מדי, ולא מדי חכם:

אם לחלם תדע אך לא תשגה בחלומות; אם לחשיבה תכשר אך לא תראה בה מטרה; אם נכח פני אסון או נצחון תדע לעמד ולהתיחס לנכלולי שני אלה באותה צורה; אם להבליג תוכל, עת מלותיך יעותו בידי זדים כדי ללכד פתאים; או תחזה כיצד קורסים כל מפעלי חייך - ותרכן, ושוב תבנה, במעט כלים בלויים;

אם את כל אשר צברת תאגד בחבילה ולסכן אותה כלה תוכל במחי אחד, ולהפסיד - ולהתחיל ממש מהתחלה ולא לפלט מלה על שאבד; אם לאמץ תוכל כל שריר וגיד ועצב לבד מן הרצון המצוה "המשך!"

אם לא יגבה לבך כשתתהלך עם מלך ועם שוע, ואם תשמר על מדתך עת תדבר עם המונים, אם לא אויב ולא אוהב יוכלו בך לפגע, אם לכלם כבוד תרחש, אך לא תהדר פנים; אם רק בכל דקה אשר בלי שוב חולפת תדע לדחס ששים שניות עד כלות מרוצתך - לך תבל כלה, על כל שהיא מקפת, ולמעלה אף מזאת: ילדי, אדם הנך!

בתולדות ההגות האנושית ישנם כמה דגמים מופתיים של האדם האידיאלי. לדגמים אלה חשיבות מיוחדת בהגות החינוכית, בשרטטם את דמותו של תוצר החינוך המושלם. כך האידיאל האפלטוני של האדם המעיין (הקונטמפלטיווי), איש המידות האריסטוטלי, האביר הלוחם של ימי הביניים, איש האשכולות של הרנסנס, האדם הטבעי של רוסו או אדם-העל של ניטשה, כמו התלמיד החכם היהודי, הסמוראי היפני או הבהרמין ההודי. ההגות הבריטית הניבה את אידיאל הג'נטלמן-החובבן של ג'ון לוק - ואף את גלגולו בקצין-הג'נטלמן שדמותו גלומה בשיר "אם" של קיפלינג (1910)

השיר "אם" משרטט מודל של אדם מאופק, קר רוח, מספיק-לעצמו, בעל יושרה ומצפוני, אדם שמתמודד עם מכות גורל בחישוק שפתיים, אינו מוותר, אינו נכנע ואינו מתבכיין. זה איש פעולה ואיש מעשה שיודע אמנם לחשוב, אך - בהתרסה כלפי אפלטון - אין העיון תכליתו ("אם לחשיבה תוכשר אך לא תראה בה מטרה"). הוא חי בעצימות (אינטנסיוויות) את החיים במלואם, ועם היותו איש מעלה הוא אינו אמור להתבלט ככזה: "אל תיראה צדיק מדי, גם לא מדי חכם".

לדמות מופת זו של קיפלינג היתה השפעה חינוכית עצומה בבריטניה האימפריאלית ומחוצה לה. היא השפיעה על חברי תנועת הצופים לדורותיהם בעולם ואף בארץ - באדן-פאול, מייסד התנועה, היה ממעריציו של קיפלינג - וכן על מחזורים רבים של מתבגרים ושל צוערי בה"ד 1, שהשיר "אם" היה להם למוטו. השיר גם זכה במשך השנים לתרגומים רבים לעברית. קריאה השוואתית בהם מאלפת מבחינות רבות, הן מצד גלגוליה של העברית והן מצד השתקפותן בתרגומים של התמורות באידיאל האדם בארץ.

קריאתו של השיר "אם" נכרכה מראשיתה בשיר אחר של קיפלינג, "נטל האדם הלבן" ("The White Man's Burden"), שיר מטריד שעניינו צידוק שלטונו הקולוניאלי של האדם הלבן. השיר "אם" כשלעצמו חף מן ההקשר הזה, ועם זאת לעיניים הקוראות את השיר היום יבלוט הפן הגברי שלו. מלותיו האחרונות הן "!you'll be a man, my son" הפנייה כאן היא אל הבן, ומלת המפתח man בונה על דו-המשמעות בין "אדם" ו"גבר": אם ימלא הבן אחר כל תנאי האופי שמציב השיר, יעבור את מבחן הגבריות ויתקבל כחבר במסדר הגברים, הבחירה לתרגם את הסיום במלים "ילדי, אדם הנך!" מאפשרת לחתור כנגד נימה זו, ולעשות את הדמות שמתווה השיר לאידיאל אנושי-כללי. אחרי ככלות הכל, אין סיבה להניח שהדמות האמיצה והלא-מתלוננת של השיר מאצילה על נשים פחות משהיא מאצילה על גברים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו