בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

העתיד ללא טייסים: מל"ט-תובלה ומל"ט שטס שבוע

תעופה / לא מאוישת

תגובות

התעשייה האווירית (תע"א) בוחנת בניית מטוס ללא טייס (מל"ט) להובלת מטענים, ומל"ט שיטוס שבוע ברציפות. שני המטוסים מיועדים לשימוש למטרות צבאיות, אך גם למטרות אזרחיות.

שלמה צח, מהנדס התכנון הראשי של מפעל ההנדסה של התע"א, ומי שאחראי היום לפיתוח כלי טיס לא מאוישים, מסביר שתחום המטוסים ללא טייס הוא המוביל בענף התעופה בעולם. ההערכה בענף התעופה הצבאית היא שמטוס הקרב האמריקאי F-35, שייכנס לשירות מבצעי בתחילת העשור הבא, יהיה מטוס הקרב המאויש האחרון. משום כך נרשמה בשנים האחרונות עלייה גדולה בייצור מל"טים, וההשקעה בפיתוחם בעולם גדלה פי ארבעה. לפי חישובי התעשייה האווירית, בעתיד השקעה זו תגדל עוד פי שבעה.

בשעה שצבא ארה"ב בודק אפשרות להסב מטוס תובלה צבאי רגיל למטוס תובלה לא מאויש, שוקדים בישראל על תכנון מראש של מל"ט-מטען (קרגו). נקודת המוצא היא שהמטוס יוכל לשאת מטען של 10 טונות, במכולה שתיתלה מתחתיו. על פי התכנון יהיו למל"ט שני מנועים, מוטת כנפיו תהיה 25 מטרים ומשקלו בהמראה יהיה 30 טונות.

אין צורך בהתקנת מערכות אוויוניות, שנועדו להקל על טייס במטוס רגיל. המעבר לייצור מל"ט-רובוט שפועל באופן אוטונומי, יאפשר בנייה של מערכות כדאיות יותר מבחינה כלכלית. צח לא נקב במועד לבניית המל"ט, אך ציין שבארה"ב ובאירופה מעריכים שלפלטפורמה כזו יימצא פתרון ב-2020.

המל"ט לשהייה של שבוע באוויר נבחן בשנה האחרונה במשותף עם מינהלת פיתוח אמצעי לחימה ותשתיות (מפא"ת) במשרד הביטחון. במסגרת זו, נבדקת הנעה של המטוס באמצעות תאי דלק, שתאפשר שהייה רצופה של שבעה ימים בגובה 50 אלף רגל (כ-15 אלף מטר). המל"ט המתוכנן, שישקול טונה אחת, יהיה מסוגל לשאת מטען ייעודי של מצלמות ותקשורת במשקל 200 ק"ג. לדברי צח, תעשיית המל"טים תיעזר בעתיד הלא רחוק במנועים העתידיים שיותקנו בכלי רכב ושיתבססו על תאי דלק. מנועים אלה יופעלו באמצעות מימן וחמצן שייצרו אנרגיה חשמלית.

צח טוען שהתע"א נחשבת לגוף המוביל בעולם בפיתוח מל"טים. שני מל"טים שפותחו בישראל כבר נמצאים בשירות מבצעי בצבא ארה"ב ובחיל הים האמריקאי. באירופה מובילה התע"א מחקר בתחום המל"טים, בשיתוף 40 גופים ממדינות האיחוד.

צח מתגאה בכך שנקודות הציון העיקריות בהיסטוריה של המל"טים בעולם, מבוססות על כלי הטיס הבלתי מאויישים שפיתחה תע"א. במלחמת שלום הגליל החלה מהפיכת המל"טים בעולם, כאשר המל"ט הישראלי "זהבן" (סרצ'ר), גילה סוללות טילי קרקע אוויר סוריות, שהושמדו על ידי חיל האוויר.

בעקבות ההצלחה החליט חיל הים האמריקאי לפתח, בשיתוף התע"א, את "הפיוניר", שהיה לסיפור הצלחה במלחמת המפרץ הראשונה ב-1991. בשנות ה-90 הזמין הצבא האמריקאי מל"ט מתקדם יותר, "הנטר", שפיתחו התע"א ו-"TRW" האמריקאית. "הנטר" היה סיפור הצלחה במלחמה בקוסובו ובמלחמה בעיראק בשנה שעברה.

כעת מנסה חברת "נורתרופ גרמן", שרכשה את TRW, להעניק להנטר יכולות של מל"ט תוקף שנושא טילים.

מפעל ההנדסה של התע"א חוזה התפתחות עתידית בשני כיוונים מקבילים: מל"טים זעירים ומל"טים כבדים. צח אומר שבמסגרת הניסויים בחברה, שוגר באחרונה בהצלחה מל"ט-מיקרו במשקל של 300 גרם. הוא נשא מצלמה במשקל 20 גרם, המריא לגובה של 300-100 מטרים ושהה באוויר 35 דקות. בתע"א סבורים כי מל"טי-מיקרו יוכלו לשמש כוחות יבשה, שיפעלו בלוחמה בשטח בנוי.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו