שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
הדר חורש
הדר חורש

הצדדים המתכתשים על הרחבת התחרות בשוק השיחות הבינלאומיות לא ספרו את גיא ניסנזון, בן 29, וחברת אקספון (XFONE) שפנו למשרד התקשורת עוד בשלבים המוקדמים של השימוע לקראת הרחבת התחרות. ייתכן שהעניין המוגבל בפנייה קשור בעובדה שניסנזון יוצג בישראל על ידי גיורא שפיגל, שהתפרסם ככדורגלן, מאמן ואיש עסקים שאינו קשור לענף התקשורת.

והאמת היא שאקספון אינה שם ענק בעולם התקשורת. היא רק אחת ממאות חברות הפועלות במערב אירופה ובארצות הברית, בשוקי תקשורת שאינם נשלטים על ידי רגולטורים, הסרים למשמעתם של מונופולים ובעלי חזקה.

אקספון היא חברה בריטית שהוקמה על ידי ניסנזון ושותפו אברהם קינן. ניסנזון - בנו של איש העסקים ומנכ"ל ראדא לשעבר, חיים ניסנזון, ואחיינו של מנכ"ל יבמ, מאיר ניסנזון - יצא ללימודי מינהל עסקים באנגליה, ובתום לימודיו פגש בקינן, ישראלי לשעבר המתגורר שנים רבות באנגליה. החברה שהקימו לפני ארבע שנים נרשמה בנאסד"ק, אך אינה נסחרת עדיין ברשימה הראשית.

בתחילת 2004 גייסה אקספון 4 מיליון דולר בהנפקה ציבורית ופרטית. הגיוס נועד לאפשר לה להשלים את ההליכים לרישום מלא כחברה נסחרת, והוא גם יאפשר לה לעמוד בדרישות ההון שהציב משרד התקשורת כתנאי לפעילות כחברת תקשורת בינלאומית בישראל - 20 מיליון שקל. ההשקעה בהקמת החברה בישראל נאמדת ב-10 עד 20 מיליון שקל.

במקומות בהם שוקי התקשורת פתוחים לתחרות אפשר להקים חברת תקשורת בינלאומית בעלויות נמוכות יחסית. ההשקעה העיקרית היא ברכישה והתקנה של מתג ("מרכזיה") ומרכז שירות. הצלחת העסק נקבעת בעיקר על ידי יכולת החברה לשווק את שירותיה ולהרחיב את ההכנסות תוך שמירה על ההוצאות. מלבד פעילותה העיקרית בתחום השיחות הבינלאומיות עוסקת החברה גם בשירות סלולר כ"מפעילה וירטואלית", כלומר מוכרת טלפונים וזמן אוויר ברשתות של חברות אחרות.

אקספון דיווחה ב-2003 על הכנסות של 12.9 מיליון דולר ורווח נקי של 320 אלף דולר. ניסנזון אומר כי קצב ההכנסות הנוכחי של החברה עומד על 20 מיליון דולר בשנה. לדבריו, הצליחה החברה לצמוח עד כה בקצב שנתי של 80%.

לעובדה שניסנזון ישראלי יש כנראה משקל מכריע בעניין שהוא מגלה בשוק המקומי. "אני מתכוון לחזור בעתיד לישראל, וההשקעה כאן היא חלק מזה", הוא אומר. אבל יש לו גם מניעים עסקיים. "ראיתי את המסמכים שהציגו המפעילים הבינלאומיים, ואת הטענה שלהם שהמחירים כאן הם הכי נמוכים בעולם. זה לא נכון", אומר ניסנזון. "אנחנו מציעים כבר עכשיו באנגליה מחירים יותר נמוכים, ואפשר להוריד מחירים גם ליעדים מבוקשים יחסית כמו ארצות הברית. להערכתי, אפשר יהיה להוריד את המחירים ב-30% נוספים".

בתגובה לטבלאות ההשוואה של ברק, קווי זהב ובזק בינלאומי שלח ניסנזון טבלת מחירים משלו, ובה מציעה אקספון מחירים הנמוכים בעשרות אחוזים ממחירי המפעילים בישראל. שיחה לאוסטרליה עולה באקספון 5 סנטים לדקה, לעומת 27 סנט בברק ו-38 סנט בבזק בינלאומי. שיחה לצרפת מוצעת על ידי אקספון ב-5 סנטים לדקה לעומת 20 סנט בברק ו-27 סנט בבזק בינלאומי. שיחה לארה"ב עולה באקספון 5 סנטים, לעומת 16 סנט בברק ו-20 סנט בבזק בינלאומי.

פעילותה של אקספון בישראל תצטרך להתאים לדרישות הרשיון. באנגליה החברה אינה מפעילה מערכת מודיעין כפי שנדרש בישראל. משרד התקשורת דורש אמנם הקמת מערך מודיעין ושירות לקוחות, אך הוא אינו מציב תקן אחיד לאיכות השירות. "בסופו של דבר הלקוח יבחר ויחליט איזו רמת שירות מספקת אותו", אומר ניסנזון, "שירות המודיעין מיותר כיום, מכיוון שברוב המקרים אפשר להשיג את המספר במהירות וללא תשלום באינטרנט".

אקספון לא תוכל לפעול ישירות בישראל, מפני שעל פי הדרישות צריכים לפחות 26% מבעלי מניותיה להיות ישראלים. ניסנזון אומר כי הוא פועל לגיוס משקיעים מקומיים, וכן למינוי מנהל ידוע בענף התקשורת כמנכ"ל החברה המקומית. הפעילות בישראל תשתלב בפעילות החברה במקומות אחרים בעולם. בנוסף לפעילות באנגליה מנהלת אקספון מגעים לרכישת חברת שיחות בינלאומיות בארה"ב. "הנוכחות הבינלאומית מקנה לנו יתרון על פני החברות הישראליות. כך נוכל להעניק ללקוח שירות גם בחו"ל ולאפשר לו לקבל חשבון תקשורת אחד לשיחות בינלאומיות מביתו ולשיחות שהוא מקיים ממקומות שונים בחו"ל", אומר ניסנזון.

אקספון מחויבת להציע את שירותיה לכל ישראלי, ואולם נראה כי היא תנסה לצמצם ככל האפשר את הוצאות השיווק שלה ולא תעסוק בפרסום מאסיווי כפי שנוהגות החברות הבינלאומיות ברק, בזק בינלאומי וקווי זהב. "אנחנו מצפים להגיע לנתח של 15%-10% מהשוק".

כמו בישראל, גם באנגליה לא הותרה כניסתם של המפעילים הסלולריים לשוק השיחות הבינלאומיות. "אם יוחלט להכניס את החברות הסלולריות התחרות תהיה קשה, אבל זה לא יחסל אותנו", מעריך ניסנזון.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ