בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לא הוכר ולא נזכר

תגובות

בעקבות ההצלחה בהעברת מטען הנשק על "נורה" נשלח ב-12 ביוני 48' המברק הבא מאירופה לישראל: "לידיעתכם, אפרים אילין סייע לנו סיוע רב בעבודתנו בבנימין (ספינת הנשק נורה)... עזרתו היתה הכרחית ומועילה בתכלית. הוא יבקר בארץ ועלינו לנהוג בו באדיבות מבלי לזכור חשבונות קודמים (חברותו באצ"ל)... יש לעשות איתו חשבון כספי הוגן מתוך התחשבות בשירות שעשה לנו בעניינים עדינים ביותר. הוא גם הלווה לנו כספים בשעות מצוקה. אבקש יפה להתחשב בנאמר לעיל".

המברק, ששלח ראש המוסד לעלייה ב' שאול אביגור למטה ההגנה בתל אביב, מהווה ראיה היסטורית לתפקיד שמילא אילין, אולם במכתבו לוועדת פרס ישראל קובע ד"ר פרילינג שחלקו הייחודי והמכריע של אילין בהבטחת מטען הנשק בספינה "הוצנע בדיווחי שותפיו לאותה פרשה וגם בפרסומים מאוחרים, עד שהקורא של אותו תיעוד לא יכול להיאחז רק בדחיסות האידיאולוגית והרגשית שהיתה אופיינית לגיבורי אותה העת כהסבר להתעלמות זו. ויכולה לעלות במוחו האפשרות שמה שעמד ביסוד העניין היו גם חוסר תום לב ורצון לנכס את חלקו המכריע של אילין בהצלחתו של מבצע חשוב, מורכב ועדין זה".

פרילינג מוסיף ומספר שהנתיב שסלל אילין באמצעות "נורה" נוצל למשלוח שלוש ספינות נוספות שהביאו תותחים ומרגמות, מקלעים ואלפי פגזים. בד בבד, הוא מוסיף, היה אילין מעורב, יחד עם הצנחן שייקה דן, בבניית מערכת היחסים עם יוגוסלוויה תחת הנהגת המרשל טיטו. בתמורה להסכמת יוגוסלוויה לשמש בסיס למעבר נשק מצ'כיה לישראל, הסכימה ישראל לסייע להקים תעשיית פלדה בזרניצה.

"שייקה דן שמע מאהוד אריאל, מראשי המוסד לעלייה ב', על אפרים אילין 'שיודע לפתור בעיות'", מציין פרילינג. "אילין הגיע לבלגרד ובנה את כל רכיבי העיסקה. את הקשר לחברה האמריקאית 'בראסרד', את הסכמת ראשיה ובאמצעותם את ההסכמה המדינית האמריקאית שהיתה הכרחית לפריצת מעגל האמברגו שהוטל על הגוש המזרחי. העיסקה המורכבת הזו היתה כולה פרי דמיונו וכישוריו וקשריו של אילין... היא הניבה בין השאר את נכונותה של יוגוסלוויה לגמול ליישוב ולמדינה ולהתיר את השימוש בנמליה ובשדות התעופה שלה להעברת מטוסי הספיטפייר הראשונים של חיל האוויר... גם תרומה חשובה זו לא הוכרה ולא נזכרה כיאות למשקלה בספרות אותם ימים".

גם בפרשת הבאת סירת הנפץ "סירות יוחאי" מאיטליה לישראל, כותב פרילינג, היה לאילין חלק נכבד. פרילינג: "התיעוד שיש בידי מעלה כי אילין היה החוליה העיקרית והמכרעת באיתור הסירות באיטליה, במציאת הדרך הפתלתלה להתגבר על האיסורים שהוטלו על ממשלת איטליה בשימוש בעודפי ציוד... אילין רכש את הסירות, דאג להחיות את המפעל שייצר אותן וטיפל בהעברתן ארצה... על מקומן של הסירות הללו בהטבעת אוניית הדגל המצרית 'האמיר פארוק' בפעולת קומנדו של מבצע 'עשר המכות' הכל יודעים. פחות יודעים כי אילין הוא זה שהבטיח את האמצעי הזה לישראל וגם כאן, כמו במקרה 'נורה', לא היו רבים מדי מבין אנשי אותה העת שדאגו להזכיר את חלקו של אילין בפרשה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו