בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ייצור חשמל סולרי נמצא בינתיים בהקפאה

בעוד באירופה נערכות הממשלות ליום שבו מחיר חבית נפט יגיע ל-50 דולר, בישראל בעיקר מדברים על תחנת הכוח היחידה המתוכננת

תגובות

21 ביוני, היום שבו קרינת השמש בישראל היא החזקה ביותר לעומת כל ימות השנה, נקבע כיום "האנרגיה הסולרית"; אנרגיה זו תהיה בעתיד הלא רחוק התחליף העיקרי לנפט ומוצריו. הנפט הגולמי (מסוג ברנט) התייקר מראשית 2004 ב-10 דולרים לחבית, מכ- 27.5 לכ-37.5 דולר לחבית, המהווים עלות נוספת של כ-200 מיליון דולר למשק.

בעוד באירופה נערכות הממשלות ליום שבו מחיר חבית נפט יגיע ל-50 דולר, בישראל בעיקר מדברים. התחום היחיד הבולט בניצול אנרגיה סולרית הוא חימום מים באמצעות דודי שמש המספקים 3% מסך האנרגיה של ישראל. כ-2 מיליון דודי שמש בהספק כולל של כ-4 מגה-ואט מותקנים בישראל, ומדי שנה מיוצרים 20 אלף נוספים. ההיקף הכספי של הענף מסתכם בכ-600 מיליון שקל בשנה. בענף דודי השמש, הכולל ייצור, התקנה ותחזוקה, מועסקים 3,000 עובדים.

אלא שמרבית האנרגיה הדרושה היא חשמל, ובתחום זה אין לישראל במה להתפאר. התוכנית המשמעותית היחידה עד כה להקמת תחנת כוח סולרית לייצור חשמל הוקפאה בדירקטוריון חברת החשמל לאחר שבע שנים, לא פחות, שנדרשו לאיתור ולרישוי האתר. מדובר בהקמת תחנת כוח בהספק של 100 מגה-ואט המתוכננת לקום באשלים, מזרחית לבאר שבע.

במשרד התשתיות מדברים על תוכנית להרחיב את תחנת הכוח ל-500 מגה-ואט, ואולם לא נראה כי מישהו מאמין ברצינות לדיבורים אלה. כמו כן קיים מכרז של חברת החשמל להקמת 31 בתים סולריים שיספקו את החשמל מייצור עצמי. כל זאת על רקע היכולות המרשימות שצברו חברות ישראליות בניצול אנרגיית השמש, והבולטות שבהן סולל, אמקור, אנרגיות סולריות, טל-סחר, ירדן, אורון, נמרוד, פרת, ראנד וכרומגן. על כל פנים נראה כי היעד של משרד התשתיות לייצר עד 2% 2010 מהחשמל מאנרגיות מתחדשות (סולרית, רוח, ביומסה, הידרואלקטרית) הוא אומדן בעייתי. ואולם שר התשתיות, יוסף פריצקי, שהכריז על יום האנרגיה הסולרית, מבטיח כי ייעשו כל הפעולות הדרושות לקידום מהיר של הקמת תחנת הכוח הסולרית.

באירופה קיימות מדינות שיש בהן פחות שמש, אבל מודעות רבה יותר להכרח להתכונן ליום שבו חלק ניכר מהחשמל בעולם ייוצר מהשמש. גרמניה מתכננת את משק החשמל כך שב-10% 2010 מההספק המותקן (כושר ייצור החשמל) יסופק מאנרגיות מתחדשות, בעיקר סולרית; עד 2020 יספקו האנרגיות המתחדשות 20% מהחשמל, וב-50% - 2050. תעשיית האנרגיות המתחדשות בגרמניה כבר מעסיקה כיום 150 אלף עובדים.

בכנס הבינלאומי הראשון לאנרגיות מתחדשות שהתקיים בראשית יוני בבון, גרמניה, נמסרו נתונים המסבירים מדוע כה קשה להסב, חלקית אפילו, את משקי האנרגיה בעולם לאנרגיות מתחדשות. על פי הנתונים, מסבסדות הממשלות ברחבי העולם את השימוש באנרגיה פוסילית ("אנרגיה מאובנת", אנרגיה כימית הנמצאת בחומרים אורגנים מסוג פחם, נפט וגז טבעי) ב-325 מיליארד דולר לשנה.

מדובר בסבסוד ישיר של מחירי החשמל, הסולר והמזוט לתעשייה, הדלק לתחבורה הציבורית וההובלה, הדלק הסילוני למטוסים ועוד. מדובר גם בסבסוד עקיף, כמו זה של מחירי התוצרת החקלאית שלייצורה ואחסונה נדרשת אנרגיה רבה (דלק לטרקטורים, לחממות, לקירור). לעומת זאת מרבית הממשלות בעולם אינן מסבסדות הקמת מתקנים לייצור חשמל מאנרגיה סולרית.

הדוברים בכנס המליצו כי במקביל להפחתת סבסוד זה, יש להעניק עידוד ממשלתי לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות, מכיוון שהיזמים הפרטייים לא ישקיעו באנרגיות אלה, כל עוד הרווחים מניצולן אינם מובטחים, ולכן עיקר ההשקעה חייבת להיות ציבורית. העלות של

ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות עדיין גבוהה בכ-100%-50% מעלות ייצור חשמל מפחם ונפט.

המומחים שהשתתפו בכנס העריכו כי הגידול בביקוש לנפט בסין, בהודו ובמדינות מתפתחות אחרות יהווה את הסיבה העיקרית להמשך העלייה במחירי הנפט. סין תהיה לצרכנית האנרגיה הגדולה באסיה עד 2020, גם אם לא תצליח לעמוד ביעדים שהציבה לעצמה - "מכונית לכל משפחה" ושילוש התל"ג. ואולם להערכת המומחים, גם ללא סין והודותם עידן האנרגיה הזולה. מחירי אנרגיה, כפי שהיו במחצית השנייה של שנות ה-90 - שבהן חבית נפט נסחרה ב-20-15 דולר - לא יחזרו.

אף שאין תחזית מוסמכת אחת למחירי האנרגיה בשנים הקרובות, מעריכים כמה מהמומחים כי מחיר חבית נפט יגיע בסוף העשור ל-35-30 דולר לחבית. במשרד האנרגיה האמריקאי מעריכים כי המחיר יהיה 27-25 דולר לחבית. המומחה לאנרגיה ולמחירי נפט ד"ר עמית מור אמר כי מחירי הנפט הגבוהים כיום מגלמים פרמיית סיכון פוליטי של 7-5 דולרים לחבית, ולכן להערכתו, מחירי הנפט בעשור הבא יהיו (בממוצע) נמוכים מהמחירים כיום.

על כל פנים, המומחים מאוחדים בדעה ולפיה, בטווח הארוך יתקשו ספקי הנפט לענות על הגידול בביקושים ויהיו חייבים לפתח מאגרים, שמהם הפקת הנפט יקרה בהרבה, כמו למשל מאגרי הנפט בעומק הים. נתונים שפירסמה חברת היועצים הבינלאומית בארנס עולה כי הביקוש העולמי לנפט ב-70' הסתכם ב-50 מיליון חביות ליום, ב-95' הגיע הביקוש ל-70 מיליון חביות ליום, וב-2004 יגיע הביקוש ל-80 מיליון חביות ליום.

הצעה שהועלתה בכנס, שעשויה להתאים מאוד לישראל, היא עידוד של ייצור חשמל לאספקה ביתית מאנרגיה סולרית. על פי ההצעה, יעודדו הממשלות בעלי בתים להציב על הגגות מערכות קולטי שמש (פנלים של תאים פוטואלקטריים) שיספקו את צריכת החשמל הביתית וגם ייצרו עודפי חשמל שיימכרו למדינה.

המדינה תרכוש את החשמל הסולרי מבעלי הבתים במחיר שיעודד את התקנת המערכות ויבטא גם את הכדאיות לכדור הארץ בהקטנה של פליטת CO2 לאטמוספירה בעקבות ניצול האנרגיה הסולרית. הקטנה של פליטת CO2 גם מתחייבת מפרוטקול ועידת קיטו ביפאן, שעליו חתומה ישראל, המחייב את המדינות להקטין בהדרגה את פליטת גזי החממה. על פי ההצעה, ניתן יהיה להעניק מחירי עידוד בגין הקטנה של פליטת CO2 גם ליצרני חשמל פרטיים, לחברת החשמל ולכל מי שישקיע בייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות.

פריצקי: רוכשי רכב עם מנוע בנזין וחשמל יקבלו 25% הנחה במיסוי

משרדי התחבורה והתשתיות יוזמים חוק להנחה של 25% במיסוי לרכישת רכב פרטי בעל מנוע משולב בנזין/חשמל (מנוע היברידי). כך אמר אתמול בממשלה שר התשתיות יוסף פריצקי. פריצקי הציג את מדיניות משרדו להתמודדות עם משבר האנרגיה. מנתונים שמסר, עולה כי מחיר הנפט הגולמי עלה מראשית השנה ב-10 דולר לחבית. תוספת ההוצאה למשק בגין עלייה של דולר לחבית לאורך שנה היא 70 מיליון דולר. מנוע היברידי חוסך עד 25% מצריכת הדלק בנסיעה עירונית.

אמצעים נוספים שגובשו במשרד התשתיות להתמודדות עם עליית מחירי הדלק:

* הכנסת אוטובוסים היברידיים בעלי מנוע משולב סולר/חשמל שהם בעלי פוטנציאל לחסוך 30% מצריכת הדלק. משרד התחבורה, בשיתוף משרדי התשתיות ואיכות הסביבה, בודק את האפשרות לשלב אוטובסים היברידים בתחבורה הציבורית. עלות הבדיקה - 4 מיליון שקל.

* תקנה לניצול דלק בכלי רכב פרטיים. התקנה תכלול מינימום מחייב של קילומטרים נסיעה לכל ליטר דלק.

* יצירת תמריצים שונים לבעלי כלי רכב צמודים לחסוך בדלק.

כן יוזם משרד התשתיות תקנות מחייבות לניצולת מינימלית למכשירים חשמליים, כמו מזגנים, מקררים ומשאבות מים.



תחנת כוח סולרית בקליפורניה. התחום הבולט בניצול אנרגיה סולרית בישראל הוא חימום מים בדודי שמש, המספקים 3% מסך האנרגיה


כלי רכב שמונע באמצעות אנרגיה סולרית



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו