תמונות המאה

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תמונות המאה

לכתבה
ניר קידר

תגובות

תערוכת צילום עיתונאי לכבוד 100 שנים לעיתון "הארץ"

אוצר: אלכס ליבק

אסופה רחבה מהתערוכה תוצג בסינמטק חיפה, בין התאריכים 23.02-23.01

25.04-25.12 אסופה קטנה יותר תוצג באולם העיתונות בבית אריאלה, בין התאריכים

סינמטק חיפה: שדרות הנשיא 142, חיפה

בית אריאלה: שדרות שאול המלך 25, תל אביב יפו

שעות הפתיחה בהתאם לשעות הפעילות של כל מקום

כניסה חופשית


התמונות הודפסו דיגיטלית במכונת HP אינדיגו

המוסף לילדים של עיתון ״הארץ״, ״הארץ שלנו״, שיצא לאור בשנות ה-50, גילה לי בצעירותי שלצילום יש ערך לא פחות מאשר לטקסט. בנימין תמוז, שהיה עורך השבועון, פרסם בו מדי שבוע כפולה של תצלומים נבחרים בנושאים שונים, שכותרתם: ״לראות, להביט ולהתבונן״.

התערוכה שלפנינו מציגה עשרות בודדות של תמונות ונגטיבים מבין אלפים רבים שפורסמו בעיתון "הארץ" במשך 100 שנות קיומו. זו אינה תערוכת צילום הכוללת בהכרח את מיטב התצלומים שהתפרסמו בעיתון לאורך השנים. האפשרות של תערוכה כזו עלתה בתחילת הדרך, אבל עד מהרה ויתרנו עליה, בין השאר בגלל קוצר זמן ועניינים טכניים כמו זכויות יוצרים ואיתור נגטיבים.

בסופו של דבר, בחרנו להציג את רוח העיתון כפי שהיא באה לידי ביטוי דרך הצילום ותוך כדי כך להראות את המעמד החשוב שתופס הצילום בעיתון היום - לעומת העבר. במשך 50 שנותיו הראשונות של העיתון היומי התצלומים לא העידו על מגמות העיתון. ניתן לקבוע, בהכללה, כי עד לשנות ה-70 היו התמונות בעמודי החדשות אילוסטרציה יבשה לטקסט.

הצלם ידע מה העורך רצה: תצלום ניטרלי, בלי פרשנות אישית. הצלם נדרש לשכפל את האירוע ולא להציג את הזווית האישית שלו. איכות הדפוס היתה גרועה, והצילום היה ברירת מחדל לאילוסטרציה. שנים ארוכות הסתייעו העורכים בצלמים שונים ומזדמנים ובסוכנויות הידיעות. אותם תצלומים התפרסמו לא פעם גם בעיתונים המתחרים.

מסוף שנות ה-60 חל שינוי ביחס לחשיבות התמונה בעיתון. העורכים הכירו בערך המוסף של הצילום. תחילה בכתבות ורק מאוחר יותר בסיקור חדשותי. שינוי נוסף, משמעותי יותר, ניכר בשנות ה-70, אחרי מלחמת יום כיפור ועם התעצמותו של הסכסוך עם הפלסטינים. אולם ההסתכלות על הצילום כחלק מהותי בעיתון החלה בשנות ה-80, בעיקר בשל כניסת הדפוס הצבעוני והמשוכלל, שבאמצעותו הודפסו גם עמודי החדשות.

עם פריחתם של המוספים השונים ניתנה לצלמים האפשרות להציג את ייחודם ואת ראייתם האישית, בעיקר בכתבות. הצילום קיבל מעמד שווה ערך לטקסט ולעתים אף האפיל עליו. בשנות ה-90, לראשונה, החלו לעבוד בעיתון צלמי מערכת, שהפכו לחלק בלתי נפרד מצוות העיתון.

הצלמים עצמם החלו, יותר ויותר, לבחור את התמונות שהתפרסמו. מעורבות הצלם בבחירת התמונה בעיתון ״הארץ״ היתה רבה, והיא עדיין גדולה יותר מאשר בעיתונים אחרים בארץ. השדרוג במעמדו של הצילום ב״הארץ״ הגיע לשיאו כאשר הוא הפך לנושא עצמו, בטורים צילומיים או בסדרות תיעודיות שכמה מהן מוצגות כאן.

צלם העיתונות המכסה אירועים חדשותיים חייב תוך כדי סיקור האירוע גם לדווח, אבל פעמים רבות גם להביע דעה. שלא כמו העיתונאי, הוא מוגבל לזמן שבו הוא נוכח מול ההתרחשות. בעוד העיתונאי או הפובליציסט יכולים להתרשם, לחשוב ולערוך את מחשבותיהם גם אחרי האירוע, צלם העיתונות צריך - בשבריר שנייה ותוך כדי ההתרחשות - לזהות את התמונה שתהיה גם טובה וגם תשקף את השקפת עולמו.

אין צילום אובייקטיבי. תמונה טובה משקפת את נקודת מבטו של הצלם. אבל יכול הצלם להיות המוכשר והמצוין מכולם, בעל השקפה תרבותית ופוליטית נאורה ומוסרית, אבל ללא כלי תקשורת שיפרסם את תמונותיו אין להן כל ערך. החותם האישי של הצלם מקבל בעיתון ״הארץ״ במה ייחודית בנוף התקשורת המקומית.

אלכס ליבק

שחקנים בני סכנין חוגגים נצחון בגמר גביע המדינה
שחקני קבוצת הכדורגל בני סכנין חוגגים לאחר הנצחון על הפועל חיפה בגמר גביע המדינה

ניר כפרי

אוהד הפועל תל אביב לאחר הפסד בדרבי 2005
אוהד קבוצת הכדורגל הפועל תל אביב לאחר הפסד בדרבי

ניר קידר

שרה אברהם ונלי בלוק
שרה אברהם (ימין) ונילי בלוק (שמאל) מתאגרפות קיקבוקסינג מרכז הספורט הירושלמי, אצטדיון טדי ירושלים

קובי קלמנוביץ'

העימות בין זהבי לפואד
שחקן הכדורגל ערן זהבי מותקף בידי אוהד במהלך דרבי מכבי-הפועל תל אביב

ניר קידר

שחקני קבוצת בית"ר ירושלים חוגגים נצחון עם רבה של הקבוצה עמי פייקובסקי, אשתקד
שחקני בי"תר ירושלים חוגגים עם רב הקבוצה, עמי פייקובסקי, אחרי ניצחון 3:2 על מכבי חיפה

ניר קידר

הראל הלוי
מתוך פרויקט מיוחד של מוסף הארץ לכבוד המשחקים הפראלימפיים באולימפיאדת ריו 2016 - הראל הלוי

איליה מלניקוב

איתי ארנליב
מתוך פרויקט מיוחד של מוסף הארץ לכבוד המשחקים הפראלימפיים באולימפיאדת ריו 2016 - איתי ארנליב

איליה מלניקוב

פסקל ברקוביץ
מתוך פרויקט מיוחד של מוסף הארץ לכבוד המשחקים הפראלימפיים באולימפיאדת ריו 2016 - פסקל ברקוביץ

איליה מלניקוב

שחקנים של מכבים תל אביב לוקחים את הכדור משחקן בסקוניה איליאמאן דיופ 2017
שחקני מכבי תל אביב מנסים לעצור את שחקן בסקוניה, איליאמאן דיופ

ניר קידר

אורי ששון אחרי ההפסד
הג'ודוקא אורי ששון באליפות אירופה בג'ודו 2018

ניר קידר

קרדיטים:

אוצר: אלכס ליבק | הפקה: שני כהן | תחקיר ויזואלי: שני כהן, חיים טרגן, נירית מטרני וצוות ארכיון הארץ | הגהה: אבי בבליקי |פיתוח: גיא גולדפלד | עיצוב: אביטל אשתר, ניצן סלינס, בני דניאל, אלעד סמחיוף | מנהלת פיתוח תוכן ממותג: טלי קושניר | מפיקת פרויקטים שיווקיים: מור לוי | מידול, תכנון והצבת תערוכה: דוד חקי | מסגור: אקספרסיה | תליית תערוכה: קובי כהן, האופרה הישראלית | תודות מיוחדות: אפרת לבני, ליסה פרץ, נעמי שם טוב, אריק סופר, מיכל מרכוס, קרן יקולב | לאופרה הישראלית: צח גרניט ובן פלוטקין | בשיתוף HP Indigo division



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות