תמונות המאה - 100 להארץ - הארץ

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תמונות המאה

לכתבה
תומר אפלבאום

23תגובות

תערוכת צילום עיתונאי לכבוד 100 שנים לעיתון "הארץ"

אוצר: אלכס ליבק

פתיחת תערוכה: יום ד׳ 11.09.19 ב- 19:30

שעות פתיחה: 31.10-11.09 א׳-ה׳ 21:00-09:00, ו' 13:00-09:00

מוצג באכסדרה של האופרה הישראלית

שדרות שאול המלך 19, תל אביב יפו

כניסה חופשית


התמונות הודפסו דיגיטלית במכונת HP אינדיגו

המוסף לילדים של עיתון ״הארץ״, ״הארץ שלנו״, שיצא לאור בשנות ה-50, גילה לי בצעירותי שלצילום יש ערך לא פחות מאשר לטקסט. בנימין תמוז, שהיה עורך השבועון, פרסם בו מדי שבוע כפולה של תצלומים נבחרים בנושאים שונים, שכותרתם: ״לראות, להביט ולהתבונן״.

התערוכה שלפנינו מציגה עשרות בודדות של תמונות ונגטיבים מבין אלפים רבים שפורסמו בעיתון "הארץ" במשך 100 שנות קיומו. זו אינה תערוכת צילום הכוללת בהכרח את מיטב התצלומים שהתפרסמו בעיתון לאורך השנים. האפשרות של תערוכה כזו עלתה בתחילת הדרך, אבל עד מהרה ויתרנו עליה, בין השאר בגלל קוצר זמן ועניינים טכניים כמו זכויות יוצרים ואיתור נגטיבים.

בסופו של דבר, בחרנו להציג את רוח העיתון כפי שהיא באה לידי ביטוי דרך הצילום ותוך כדי כך להראות את המעמד החשוב שתופס הצילום בעיתון היום - לעומת העבר. במשך 50 שנותיו הראשונות של העיתון היומי התצלומים לא העידו על מגמות העיתון. ניתן לקבוע, בהכללה, כי עד לשנות ה-70 היו התמונות בעמודי החדשות אילוסטרציה יבשה לטקסט.

הצלם ידע מה העורך רצה: תצלום ניטרלי, בלי פרשנות אישית. הצלם נדרש לשכפל את האירוע ולא להציג את הזווית האישית שלו. איכות הדפוס היתה גרועה, והצילום היה ברירת מחדל לאילוסטרציה. שנים ארוכות הסתייעו העורכים בצלמים שונים ומזדמנים ובסוכנויות הידיעות. אותם תצלומים התפרסמו לא פעם גם בעיתונים המתחרים.

מסוף שנות ה-60 חל שינוי ביחס לחשיבות התמונה בעיתון. העורכים הכירו בערך המוסף של הצילום. תחילה בכתבות ורק מאוחר יותר בסיקור חדשותי. שינוי נוסף, משמעותי יותר, ניכר בשנות ה-70, אחרי מלחמת יום כיפור ועם התעצמותו של הסכסוך עם הפלסטינים. אולם ההסתכלות על הצילום כחלק מהותי בעיתון החלה בשנות ה-80, בעיקר בשל כניסת הדפוס הצבעוני והמשוכלל, שבאמצעותו הודפסו גם עמודי החדשות.

עם פריחתם של המוספים השונים ניתנה לצלמים האפשרות להציג את ייחודם ואת ראייתם האישית, בעיקר בכתבות. הצילום קיבל מעמד שווה ערך לטקסט ולעתים אף האפיל עליו. בשנות ה-90, לראשונה, החלו לעבוד בעיתון צלמי מערכת, שהפכו לחלק בלתי נפרד מצוות העיתון.

הצלמים עצמם החלו, יותר ויותר, לבחור את התמונות שהתפרסמו. מעורבות הצלם בבחירת התמונה בעיתון ״הארץ״ היתה רבה, והיא עדיין גדולה יותר מאשר בעיתונים אחרים בארץ. השדרוג במעמדו של הצילום ב״הארץ״ הגיע לשיאו כאשר הוא הפך לנושא עצמו, בטורים צילומיים או בסדרות תיעודיות שכמה מהן מוצגות כאן.

צלם העיתונות המכסה אירועים חדשותיים חייב תוך כדי סיקור האירוע גם לדווח, אבל פעמים רבות גם להביע דעה. שלא כמו העיתונאי, הוא מוגבל לזמן שבו הוא נוכח מול ההתרחשות. בעוד העיתונאי או הפובליציסט יכולים להתרשם, לחשוב ולערוך את מחשבותיהם גם אחרי האירוע, צלם העיתונות צריך - בשבריר שנייה ותוך כדי ההתרחשות - לזהות את התמונה שתהיה גם טובה וגם תשקף את השקפת עולמו.

אין צילום אובייקטיבי. תמונה טובה משקפת את נקודת מבטו של הצלם. אבל יכול הצלם להיות המוכשר והמצוין מכולם, בעל השקפה תרבותית ופוליטית נאורה ומוסרית, אבל ללא כלי תקשורת שיפרסם את תמונותיו אין להן כל ערך. החותם האישי של הצלם מקבל בעיתון ״הארץ״ במה ייחודית בנוף התקשורת המקומית.

אלכס ליבק

חיילות צה"ל באימון קום המדינה
חיילות מתאמנות, לאחר קום המדינה

יעקוב אגור

חלוקת מים בירושלים במהלך המצור 1948
חלוקת מים לתושבי ירושלים, בעת ההפוגה הראשונה מהמצור על העיר

הנס פין/ לע״מ

ילדה נושאת את אחיה על גבה במחנה פליטים בבית ליד 1950
ילדה נושאת את אחיה הצעיר על גבה, ביום חורפי במחנה העולים בבית ליד

זולטן קלוגר / לע"מ

אנשים בשכונת ואדי סאליב בחיפה 1965
חיי יום יום בשכונת ואדי סאליב שבחיפה

אמנון בר טור

פסל של הרצל בצומת סירה
צומת הסירה. תליית פסל בדמותו של הרצל, שהכין האמן אורי ליפשיץ

אלכס ליבק

מבקש מקלט ישן בגינת לוינסקי
גינת לוינסקי. מבקש מקלט ישן בתוך קרטון

עופר וקנין

חיילים חוגגים פורים בחברון 2002
חגיגות פורים בחברון

פאבל וולברג

ילדים בגן סאקר לאחר יום העצמאות 2003
גן סאקר בירושלים, אחרי יום העצמאות

אלכס ליבק

עובד זר מחבק את בן זוגו הישראלי 2004
עובד זר ובן זוגו הישראלי, מחובקים על מיטה

דודו בכר

משפחות ניקוליינקו וקאקומה בסלון ביתם בבת ים
משפחות ניקוליינקו וקאקומה בסלון ביתן המשותף בבת ים. מימין: מארק ולגאב (תאומים), ויקטוריה, קארינה ודידי קאקומה. התמונה צולמה במסגרת מדור "מצב משפחתי", בשיתוף העיתונאי אבנר אברהמי

רלי אברהמי

התנחלות באזור חברון של מפוני גוש קטיף
התנחלות באזור חברון של מפוני גוש קטיף. צולם עבור כתבה במוסף הארץ

יובל טבול

התנחלות באזור חברון של מפוני גוש קטיף
התנחלות באזור חברון של מפוני גוש קטיף. צולם עבור כתבה במוסף הארץ

יובל טבול

התנחלות באזור חברון של מפוני גוש קטיף.
התנחלות באזור חברון של מפוני גוש קטיף. צולם עבור כתבה במוסף הארץ

יובל טבול

נערות בחוף הים 2009
קבוצת נערות שרות במהלך צילומים בחוף הים

עופר וקנין

תמונת הרב עובדיה יוסף בשכונת קרית יובל בירושלים
תמונת הרב עובדיה יוסף מציצה מבעד לסורגים, בשכונת קרית היובל שבירושלים

דניאל בר און

אפרת ניר וילדיהם אורי ושחר למשפחת לאור, 
נוחתים מאתונה
אפרת ניר לאור וילדיהם אורי ושחר, נוחתים מאתונה

תומר אפלבאום

הרב דוד סתיו 2013
דמותו של הרב דוד סתיו, רב היישוב שהם וממייסדי ארגון צהר

גלי איתן

רוחצים בחוף תל אביב
בנות רוחצות בחופי תל אביב ביום שבת ערפילי

ניר קידר

רועים ועדר בקר בדרום הר חברון 2014
רועים מובילים עדר בקר בדרום הר חברון

עופר וקנין

שלט שעליו כתוב "בהשמע אזעקה" בכביש 431, סמוך למודיעין, בעת מבצע "צוק איתן"
שלט אזהרה סמוך למחלף ענבה, המתריע בפני נהגים לעצור בצד בהישמע אזעקה, במהלך מבצע צוק איתן

דודו בכר

שכונת סילוואן, ב-2017
מבט מרחוב השילוח על סמלי דת מוארים בשכונת סילוואן שבירושלים.

תומר אפלבאום

ים המלח
גופי מים בישראל: ים המלח

דניאל צ'צ'יק

הכנרת
גופי מים בישראל: הכנרת

דניאל צ'צ'יק

הסחנה
גופי מים בישראל: הסחנה

דניאל צ'צ'יק

חוף צ'ארלס קלור תל אביב
גופי מים בישראל: חוף צ'ארלס קלור בתל אביב

דניאל צ'צ'יק

הכנה לקראת הקמת בית המקדש
פעילי תנועות בית המקדש שוחטים כבש בעת התרגול השנתי לקראת בנייתו של בית המקדש השלישי בהר הבית

אמיל סלמן

בני נוער במעיין עין יהודה בעין הנציב
בני נוער וכלב נהנים במעיין עין יהודה בעין הנציב

חיים טרגן

חיילים ליד בלוני תבערה בקיבוץ נחל עוז 2018
בלוני תבערה שנחתו בשדה בקיבוץ נחל עוז

אלי הרשקוביץ

מבקשי מקלט מחוץ לסניף משרד הפנים בתל אביב, בשבוע שעבר
מבקשי מקלט ממתינים בגשם מחוץ למשרד הפנים בדרך שלמה, תל אביב

מגד גוזני

קרדיטים:

אוצר: אלכס ליבק | הפקה: שני כהן | תחקיר ויזואלי: שני כהן, חיים טרגן, נירית מטרני וצוות ארכיון הארץ | הגהה: אבי בבליקי |פיתוח: גיא גולדפלד | עיצוב: אביטל אשתר, ניצן סלינס, בני דניאל, אלעד סמחיוף | מנהלת פיתוח תוכן ממותג: טלי קושניר | מפיקת פרויקטים שיווקיים: מור לוי | מידול, תכנון והצבת תערוכה: דוד חקי | מסגור: אקספרסיה | תליית תערוכה: קובי כהן, האופרה הישראלית | תודות מיוחדות: אפרת לבני, ליסה פרץ, נעמי שם טוב, אריק סופר, מיכל מרכוס, קרן יקולב | לאופרה הישראלית: צח גרניט ובן פלוטקין | בשיתוף HP Indigo division

הרשמה לניוזלטר

מיטב הכתבות, העדכונים והפרשנויות, מדי יום ישירות אליכם למייל

ברצוני לקבל ניוזלטרים, מידע שיווקי והטבות


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות