נסיעה אל העתיד ב־1,200 קמ"ש

הרכב האוטונומי אמנם עוד לא חונה מעבר לפינה, אבל מיזמי תחבורה אחרים כבר בדרכם להוביל אותנו לעולם ללא פקקים, ללא תאונות דרכים וללא חיפושי חניה

האלמנט החמישי
האלמנט החמישיצילום: Karin Cooper / Hulton Archive / Getty Images IL
נדן פלדמן
נדן פלדמן

מי שרוצה לדמיין איך ייראה עולם התחבורה של העתיד, מוזמן כבר היום להעיף מבט מזרחה. לאחרונה פורסם כי בסין יושק עוד השנה שירות ראשון מסוגו בעולם של מוניות מעופפות אוטונומיות. את השירות יספק סטארט-אפ הרחפנים אי-האנג, שפיתח רחפן המסוגל לשאת נוסע במשקל עד 100 ק"ג במשך 30 דקות ובמהירות של עד 130 קמ"ש. החברה כבר קיבלה את אישור מינהל התעופה הסיני להפעלת פיילוט לנסיעות מסחריות. בשלב ראשון יופעל השירות בעיר גואנג'ואו, עם עד ארבעה נתיבים קבועים לנסיעות רחפנים.

השירות של אי-האנג מציג שלושה חידושים פורצי דרך בחבילה אחת: מדובר ברחפן, ולא במכונית; הנסיעה היא באוויר, ולא על כביש; עם מערכת הסעה אוטונומית, ולא נהג. השירות הזה בוודאי יצית את דמיונם של המוני הנהגים העומדים מדי יום בפקקים ארוכים ברחבי העולם, ונראה שהוא מסמן את התוואי שבו תשעט תחבורת העתיד - פתרונות טכנולוגיים חכמים שישברו את כללי התחבורה של ההווה, יקטינו דרמטית את מספר התאונות, הפקקים והחניונים, וישפיעו עמוקות על אורח חיינו - מהתקצרות דרמטית של זמני הנסיעה, דרך שינוי בהרגלי הצריכה ועד אפשרות לקריסה של שוק הרכב הפרטי, ענף ביטוחי הרכב ושירותי התחבורה הציבורית המסורתיים.

הסטארט־אפ אי־האנג פיתח רחפן שמסוגל לשאת נוסע במשקל עד 100 ק"ג במשך 30 דקות ובמהירות של עד 130 קמ"ש. החברה כבר קיבלה את אישור מינהל התעופה הסיני להפעלת פיילוט לנסיעות מסחריות

לצדו של שוק הרחפנים, שמתפתח בקצב מהיר הן בתחום הנסיעות המסחריות והן למשלוחי כבודה, יש כיום עוד שני שוקי תחבורה חדשניים שנמצאים במרוץ פיתוח ועתידים לשנות את פני התעשייה כולה: הרכב האוטונומי - שמייתר את הצורך בנהג ויכול להחליף את הרכב המסורתי; וההייפרלופ - מערכת הסעת המונים במהירות דמיונית של מעל אלף קמ"ש, שתוכל להחליף את הרכבת, האוטובוסים וגם מטוסים בטיסות פנימיות.

הרכב האוטונומי הוא השוק המדובר והמוכר יותר. שוק זה טרם נכנס לשלב מסחרי המוני, אבל נמצא בפיתוח זה יותר מעשור. שורה ארוכה של חברות, מענפים שונים, השקיעו בו עד היום עשרות מיליארדי דולרים: יצרניות רכב כמו וולוו, טסלה וג'נרל מוטורס; חברות טכנולוגיה כמו גוגל ואפל; ושירותי הסעות המוניים כמו אובר וליפט, שהפכו בשנים האחרונות לתאגידי ענק גלובליים. בנוסף פועלות חברות ייעודיות לתחום כמו מובילאיי הישראלית, שנרכשה על ידי אינטל ב-2017 תמורת סכום שיא במשק הישראלי: 15.3 מיליארד דולר. לאלה יש להוסיף מיזמים בסין, ברוסיה ובמדינות נוספות, חלקם עצמאיים וחלקם בשיתופי פעולה עם חברות רכב וטכנולוגיה. 
הרכב האוטונומי מגיע עם הבטחה ענקית: לשחרר אותנו מעול הנהיגה, פעולה שלא מעט אנשים היו שמחים להיפטר ממנה כבר בשלב הוצאת הרישיון. הוא גם מגיע עם כמה פיצ'רים מפנקים: הפחתת הסיכון לתאונות, ביטול הצורך לחפש חניה, זמן איכות פנוי בנסיעה ומנוע חשמלי שקט, בזיהום מינימלי ובלי שריפת דלק.

סקיצה של הייפרלופ, רכבת המשוגרת בצינור ואקום במהירות מסחררת. תחליף לרכבת, אוטובוסים ומטוסים בטיסות פנימיותצילום: REUTERS

הבעיה היא שהשלמת הפיתוח סובלת מעיכובים. רק לפני שנים אחדות רבים בתעשייה חזו שב-2020 כבר ינועו על הכבישים מכוניות אוטונומיות; כעת נראה שלהשלמת התהליך יידרש עוד לא מעט זמן. רק הקיץ הודה מנכ"ל מובילאיי, אמנון שעשוע, שחזון הרכב האוטונומי להמונים מתרחק. העיכובים נובעים משילוב של סיבות: מערכות בינה מלאכותית, שעדיין אינן חכמות מספיק; תאונות בנסיעות מבחן של אובר וגוגל, שמגבירות את החשש מהעלאת רכב כזה על הכביש; חרדות מוצדקות בקרב האדם הממוצע שחושש לתת אמון ברכב כזה. ואולי הסיבה החמורה מכולן: עיכובי רגולציה, שמאטים את החדירה של המוצר החדש. 

בניגוד לעיכובים ולמשוכות שניצבות בדרכו של הרכב האוטונומי, נראה שמרוץ הפיתוח של ההייפרלופ מתקדם במרץ. ההייפרלופ - רכבת נוסעים שמשוגרת בתוך צינור ואקום במהירות מסחררת – הוצג כרעיון מגובש רק לפני שש שנים על ידי היזם אילון מאסק (שגם מפתח רכב אוטונומי ביצרנית הרכב החשמלי שהקים, טסלה) ועכשיו הוא כבר נמצא בשלבי פיתוח מתקדמים, עם שורה של חברות שנכנסו לענף, בארצות הברית ומחוצה לה: HTT ,Arrivo הייפרלופ ואן, TransPod ועוד. המאמץ השאפתני ביותר כיום הוא שיתוף הפעולה בין הייפרלופ ואן, שבשליטת תאגיד וירג'ין העולמי, עם מפעילת הנמלים מדובאי DP וורלד. 

בשנה האחרונה כבר הציג המיזם המשותף פיילוט מתקדם, שבו הגיעה רכבת למהירות של קרוב ל-400 קמ"ש, ובפברואר הכריז יו"ר DP, הסולטן אחמד בן סולאיים, שהפרויקט המסחרי הראשון של המיזם ייפתח בהודו, שתשתיות התחבורה המסורתית שלה מפגרות, ובה אפשר להסיע על פני היבשה 1.3 מיליארד איש.

המונית המעופפת, הרכב האוטונומי, ההייפרלופ ופתרונות עתידניים אחרים צפויים לחולל מהפכה היסטורית בתחבורה העולמית. אבל עד שהמהפכה הזאת תהיה עובדה קיימת נצטרך לגייס יותר סבלנות מזו שדורשת ההמתנה לקו רכבת נטול תקלות בין ירושלים לתל אביב. ספק אם ב-2029 נראה בכבישי ישראל מכוניות אוטונומיות, וייתכן שגם ב-2039 הבת של ריקי כהן מחדרה לא תעופף ברחפן לגדרה. 
דבר אחד בטוח: במאה ה-21 תתרחש כאן מהפכת תחבורה מרחיקת לכת לא פחות מאשר במאה ה-20, שהעניקה לנו את הרכבת המהירה, רכב הבנזין ומטוס הנוסעים. הרחפן האוטונומי כבר יצא מהתחנה, השאלה היא רק כמה זמן ייקח לו להגיע אלינו מסין. 

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ