אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תחת מי חיו היהודים שכתבו את התלמוד הבבלי?

התלמוד הבבלי נכתב תחת נסיבות שרוב הזמן היו נוחות יחסית ליהודים, והשלטון הסאסאני בבבל התייחס אליהם בצורה מתונה. כל זאת עד שרפורמות דתיות שינו את המצב והובילו למרד צבאי של היהודים נגד המעמד השליט

דור סער-מן

התלמוד הבבלי הוא אחת היצירות המורכבות וגם הארוכות ביותר של העם היהודי, וכאשר דנים באורכו יוצא הדופן אי אפשר להתעלם מהנסיבות בהן חובר. הדבר בולט במיוחד בהשוואה לתלמוד הירושלמי שקצר ממנו פי כמה - בין השאר משום שתנאי המחיה של אמוראי ארץ ישראל תחת השלטון הנוצרי-ביזנטי היה מאתגר למדי. אבל מה זה אומר על השלטון שהיה בבבל? 

מפת אזורי השליטה של האימפריה הסאסאנית
Ori / Justinian Byzanz

החל מהמאה השלישית שלטה בבבל האימפריה הסאסאנית. הסאסאנים היו זורואסטרים בדתם ופרסים במוצאם, ולמעשה החזיקו באמונה דואליסטית. בהשוואה לשלטון הנוצרי בארץ ישראל, השלטון הסאסאני נחשב לנוח יחסית ליהודים ולמיעוטים בכלל. הסאסאנים שמרו על התפקיד החשוב ביותר ליהודי בבל - "ראש הגולה" - מנהיג היהודים ששמר על האוטונומיה שלהם והיה אחראי על הקשרים שלהם מול השלטון. הסאסאנים גם יצרו את תפקיד ה"קתוליקוס" עבור המיעוט הנוצרי שחי בשטחם, שהיה מקביל לזה של ראש הגולה.

באופן כללי, הסאסאנים לא עסקו רוב הזמן ברדיפה דתית נגד היהודים, מה שאיפשר תנאי מחיה טובים - ואת היצירה של התלמוד הבבלי. אולם, במשך 400 שנות השלטון הסאסאני ברור שגם היו התנגשויות, והתנגשות אחת הובילה למרד של ממש, אשר מתואר במקורות היהודיים. הרקע למתיחות היה, איך לא, רפורמות דתיות.

העמוד הראשון בתלמוד הבבלי

באופן כללי, מי שטענו תמיד כי יש לנקוט ביד קשה יותר כלפי היהודים בבבל ובכלל כלפי מיעוטים דתיים, היו כהני הדת הסאסאנים. האימפריה הסאסאנית ידעה כמה וכמה ניסיונות להפיכה דתית וקריאה לכפייה של אורח החיים הזורואסטרי על מיעוטים שונים. כך למשל, הכהנים הזורואסטרים הקפידו על תזונה צמחונית וראו בבשר דבר מטמא, ואילו היהודים לא רק שאכלו בשר אלא גם יצרו הלכות מורכבות בנוגע לשחיטה ואכילה שלו.

בסופו של דבר היתה לאנשי הדת השפעה גם על השלטון עצמו. במקורות היהודיים מוזכר השליט הפרסי יגזדרד הראשון, שבמאה השישית ניסה להגביל את היהודים באמירת קריאת השמע משום שראה את ההצהרה על אל אחד ככפירה ברעיון הדואליסטי. אולם יגזדרד לא היה הבעייתי ביותר, כי קצת לפניו פעל הרפורמטור הדתי מזדכּ.

 מטבע עם דמותו של הוריזמד הראשון, שהיה אחד מהשליטים הראשונים של הסאסאנים במאה השלישית
PHGCOM

מזדכּ, כמו רפורמטורים אחרים, קרא לאדיקות דתית גדולה יותר באימפריה הסאסאנית. אולם, הוא גם צמח מחוץ לאליטה הכהנית הזורואסטרית וכנראה שדווקא בגלל זה הוא החל לצבור יותר ויותר פופולריות ונתפש כמערער על האליטות הישנות של בבל. באותה התקופה עלה לשלטון אדם בשם קבאד הראשון, שהחל ליישם את הרפורמות של מזדכּ וכך פגע קשות בחיי היהודים: דיני המשפחה שנקבעו במהפכה המזדכית היו מנוגדים לדיני הטהרה של היהודים ואלו החלו להירדף באופן קשה.

המקורות היהודיים מתארים כי בסופו של דבר היה אדם בשם מר זוטרא שכיהן בתפקיד ראש הגולה והוא ארגן מרד צבאי של ממש בשליטים הסאסאנים. תאריך המרד לא ברור לחלוטין אך הוא התנהל ככל הנראה בראשית המאה השישית, כתוצאה ישירה של הצעדים שנקטו הסאסאנים נגד היהודים. המרד עצמו נכשל כליל, שכן ליהודים לא היה סיכוי נגד האימפריה הסאסאנית. כיום יש מי שמעריכים כי ההידרדרות ביחסי הסאסאנים והיהודים בתקופה זו הובילה בפועל להפסקת הכתיבה של התלמוד הבבלי. יעברו עוד מאה שנים עד שהשלטון הסאסאני יעלם מבבל ולאזור תיכנס דת חדשה שתפתח פרק חדש וארוך מאד אצל יהודי בבל - והכוונה היא כמובן לאיסלם.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#