אוליביה קולמן מגלמת שתי מלכות ועדיין חוששת לא לקבל עבודה - טלוויזיה - הארץ

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אוליביה קולמן מגלמת שתי מלכות ועדיין חוששת לא לקבל עבודה

לכתבה
אוליביה קולמן ב"המועדפת". זכתה בפרס השחקנית הטובה ביותר בפסטיבל ונציה Fox Searchlight

אוליביה קולמן היא האדם הרגיל היחיד במינו שפגשתם אי פעם. 15 שנה אחרי שפרצה בקומדיה הבריטית הגסה "פיפ שואו", היא נכנסת לנעליהן של שתי מלכות — אליזבת השנייה ב"הכתר" והמלכה אן בסרטו החדש של יורגוס לנטימוס, וכבר סומנה כפייבוריטית לאוסקר

5תגובות

לאוליביה קולמן אין שיטת משחק. היא מתנצלת על כך, שכן היא מבינה שעובדה זו אינה מאפשרת שיחה מעניינת על רבות מהדמויות המדהימות שהיא גילמה, והאחרונה שבהן המלכה אן המתנשאת, התלותית, הפגיעה והמפלצתית בסרטו החדש של הבמאי היווני יורגוס לנטימוס, "המועדפת", שבזכותה היא עשויה להיות מועמדת לאוסקר. "אני באמת מצטערת", היא מתפתלת מעט בראיון בבית מלון בלונדון. "תני לי לחשוב..." פתאום היא נראית מעודדת. "אכלתי המון כדי לעלות במשקל", אמרה. "האם זה נחשב?"

קולמן בת 44, למרות פרסומה הרב בבריטניה מולדתה, היא צנועה. שם היא מוכרת כשחקנית קומית ותיקה ("פיפ שואו") וגם כשחקנית דרמטית רבת עוצמה ("טירנוזאור"). לעתים קרובות מתארים אותה, בצדק, כאוצר לאומי, לכן השמחה היתה כללית כשפורסם שהיא זכתה לגלם את המלכה אליזבת השנייה בשתי העונות הבאות של סדרת נטפליקס "הכתר" (תאריך עליית העונה החדשה טרם פורסם). בשתי העונות הראשונות מילאה קלייר פוי את התפקיד.

אוליביה קולמן. בבריטניה היא מתוארת כ"אוצר לאומי"
ANA CUBA / NYT

עד כה היתה קולמן יחסית לא ידועה בארה"ב, אם כי חובבי סדרות בריטיות יוקרתיות מכירים אותה מ"ברודצ'רץ'" ו"מנהל הלילה". כפי שהיא מציינת, מעולם לא היתה מסוג השחקניות שמלוהקות לתפקידים ראשיים נוצצים. אבל "המועדפת", שהקרנת הבכורה שלו בארה"ב התקיימה ב–23 בנובמבר (והוא צפוי לעלות בארץ בסוף ינואר), זכה באריה הכסף בפסטיבל ונציה, וקולמן זכתה בפרס השחקנית הטובה ביותר. מאז מדברים ברצינות על מועמדותה לאוסקר, מה שגרר אותה הישר אל אור הזרקורים — וזה עוד לפני שעלו העונות החדשות של "הכתר". ואור הזרקורים אינו המקום החביב עליה. "אני שונאת את אבדן האלמוניות", אמרה. "אף אחד לא מלמד אותך איך להתמודד עם זה. כעת אני נוטה להישאר בבית מפני שממש מוזר לי שאני והאחרים לא באותו מישור של ידע. האנשים מכירים את הפרצוף שלי, ואני לא מכירה אותם". היא מוסיפה מיד כי "זה לא שהאנשים לא נחמדים, אלא שקשה להתמודד עם זה הרבה יותר ממה שהאנשים מתארים לעצמם".

"לדבר על האוסקר נראה לי חלום טיפשי. אם אתעורר יום אחד וזה לא קרה, אתרגז על שבכלל התאכזבתי"

קולמן היא האדם הרגיל היחיד במינו ביותר שפגשתם אי פעם. היא חייכנית, מקסימה, מתנצלת לעתים קרובות וממעיטה מכישרונותיה בכל הזדמנות. עמיתיה אינם מוצאים די מלים כשהם מנסים לתאר כמה היא מעוררת חיבה, את היושר שלה, את טוב לבה, את חביבותה לכל אנשי הצוות בזמן הצילומים, היעדר מוחלט של גינוני דיווה. לאחר ניסיונות אחדים לתאר עד כמה היא אוהבת את קולמן, אמה סטון, אחת הכוכבות ב"המועדפת", מוותרת. "את יכולה לכתוב שאני פשוט מאוהבת בה", אמרה. רייצ'ל וייס, כוכבת נוספת בסרט, תיארה אותה כ"עונג אמיתי ובעלת חוש הומור מלוכלך לגמרי".

קולמן (במרכז) עם אמה סטון ורייצ'ל וייס. "את יכולה לכתוב שאני פשוט מאוהבת בה"
Vianney Le Caer/אי־פי

אולם לקולמן אין שום בעיה להיות פחות אהובה על המסך. בסרטו של פאדי קוסידיין "טירונוזאור", היא משחקת אשה דתית כנועה שבעלה מתעלל בה, ב"פליבג", היא אם חורגת ארסית עד גיחוך, ב"Run" היא אמא קשוחה בשכונת עוני, וב"ברודצ'רץ'" היא שוטרת שנוטה לבכות ולהתרגז, ומאוד מאוד לא זוהרת. נראה גם שלא אכפת לה במיוחד איך היא נתפשת. לתפקיד של המלכה אן, שם היא מצולמת בלא מעט סצינות לא מחמיאות במכוון, היא הוסיפה 15 קילוגרם למשקלה ללא כל מחאה. "אני מעדיפה הרבה יותר תפקידים כאלה, מפני שאין בהם לחץ להיות משהו שאני לא, ואין ספק שאני לא זוהרת", אמרה קולמן. אם כי אחרי סידרת צילומים היא דווקא נראתה זוהרת, לבושה בשמלה שחורה עם חגורה, עקבים גבוהים ועגילים ארוכים. "אני יותר טיפוס של ג'ינס וסוודר ולזרוק משהו על זה", הוסיפה. "לתפקיד אן לא הייתי אמורה להיראות נחמד וגם לא להיות נחמדה, וזה היה מאוד משחרר ונהדר", אמרה. "בעיניי מביך יותר להשתדל להיראות טוב. אני חושבת שהיה לי מזל שלוהקתי לתפקידים כאלה מפני שקשה מאוד למי שרגילים לראות אותם כצעירות וצעירים, כי להם אסור להזדקן".

ב"המועדפת", למלכה אן של קולמן יש פימה. היא מגושמת וגחמנית, ילדה־אישה זדונית שדורשת תשומת לב ומפגינה באופן פגיע את חוסר הביטחון הכרוני שלה ואת האומללות העמוקה אחרי 17 ניסיונות כושלים להביא ילדים לעולם, ניסיונות שהסתיימו בהפלות, לידות שקטות והחמישה שנולדו מתו בילדותם. אן שלטה מ–1702 עד 1714, תקופה סוערת שבה צורפה סקוטלנד לאנגליה ונוצרה בריטניה הגדולה, ושל המעורבות הארוכה במלחמת הירושה הספרדית. אבל הסרט מתמקד בפוליטיקה כל עוד היא משפיעה על תחבולותיהן של הדוכסית ממלברו (וייס) ושל דודניתה אביגיל היל (סטון) שזוממות לזכות בכל חסדיה של המלכה.

קולמן עם רייצ'ל וייס ב"המועדפת". תיארה אותה כ"עונג אמיתי ובעלת חוש הומור מלוכלך לגמרי"
Yorgos Lanthimos/אי־פי

בריאיון טלפוני אמר לנטימוס שאחרי שראה את קולמן ב"טירנוזאור" ואחרי עבודתם המשותפת ב"הלובסטר", הוא לא ראה מישהי אחרת שתוכל לשחק את אן, והוא שינה את לוח הזמנים בהתאם לצרכיה. "אני לא חושב שהייתי עושה את הסרט בלעדיה", אמר. "התפקיד הזה קשה ומורכב למדי. הוא דרש המון תכונות שונות מהשחקנית: היכולת לעבור ממצב למצב בפרקי זמן שונים. נדרש המון אינסטינקט. היא אומרת את הטקסט והולכת אתו למקום הנכון בלי לחשוב על זה יותר מדי". קולמן אומרת שהיא בכלל לא חושבת על זה. היא שונאת את תקופת החזרות כשהשחקנים והבמאים מנתחים את התסריט ואת המניעים. "מבחינתי, כשאני ממש אוהבת תסריט, זה יוצא לי מהבטן", אמרה. "אני לא יכולה להסביר למה, אבל אני מרגישה את הדמות, אני רוצה לומר את המלים האלה, להיות האדם הזה".

רצון ברזל

קולמן גדלה בעיר נוריץ' שבמזרח אנגליה. לדבריה היא חלמה להיות שחקנית מגיל צעיר, אבל "זה היה חלום סודי, כמו לדבר עם בעלי חיים". תחת זאת היא הלכה ללמוד הוראה בקיימברידג'. שם עברה בהצלחה את מבחן הכניסה ל"פוטלייטס", קבוצת תיאטרון החובבים של האוניברסיטה היוקרתית. בקבוצה היא פגשה את אד סינקלר, מי עתיד היה להיות בעלה (לזוג שלושה ילדים), וכעבור שנה הלכה בעקבותיו לבית הספר לדרמה "בריסטול אולד ויק".

בתום לימודי המשחק ב–1999, היא נבחנה לאינספור תפקידים ולא קיבלה תפקיד אחד במשך שנה שלמה. "אמא שלי אמרה לי: בטח תיתני לזה שנה, ואני אמרתי לה: לא, אני אתן לזה עשר שנים"

בתום לימודיה ב–1999, היא נבחנה לאינספור תפקידים ולא קיבלה ולו תפקיד אחד במשך שנה שלמה. "אימא שלי אמרה לי: בטח תיתני לזה שנה, ואני אמרתי לה: לא, אני אתן לזה עשר שנים", דבריה חושפים רצון ברזל. אז החל טפטוף של תפקידים קטנים. במקביל היא עבדה כמזכירה — "לא טובה במיוחד, אבל עליזה", וגם כמנקה. אף על פי שהיתה מיואשת, מעולם לא חשבה לוותר. "לא רציתי לעשות שום דבר אחר אף פעם", אמרה. והיא מוסיפה בהמעטת ערך עצמה ובכנות האופיינית לה: "וגם אני לא טובה בשום דבר אחר".

הפריצה שלה היתה ב–2003, כשדיוויד מיטשל ורוברט וב, חבריה בקבוצת "פוטלייטס", פנו אליה בהצעה לשחק תפקיד מרכזי ב"פיפ שואו", סדרה שנהפכה לקאלט בתשע עונותיה. כישרונה הקומי להומור יבש בלט, וקולמן התחילה לקבל תפקידים גדולים יותר, בעיקר בסיטקומים ובקומדיות.

"טירנוזאור", הסרט באורך מלא הראשון שביים קונסידיין, היה נקודת מפנה מבחינתה. היא שיחקה אשה שסובלת מהתעללות פיזית ונפשית ויוצרת קשר ידידות מפתיע עם אלמן אלים. "תמיד רציתי לשחק תפקידים דרמטיים כאלה, ותמיד ידעתי שאף אחד לא רואה אותי ככה", אמרה קולמן. "מזל שפאדי כן". זה הוביל ל"ברודצ'רץ'" ולתפקיד הבלשית אלי מילר, העומדת בראש חקירת רצח (יחד עם דיוויד טננט שגילם את המפקח הרדי) של ילד בן 11. הסדרה זכתה להצלחה אדירה בבריטניה ומחוצה לה, ואף שטננט היה המפורסם יותר, הדמות שגילמה קולמן של אשה הסובלת מהתוצאות האישיות האיומות של החקירה הפכו את הסדרה לשלה. ג'ודי ויטקר ("דוקטור הו"ׂׂ)ׂ, ששיחקה את בת', האם השכולה וחברתה הטובה של אלי, סיפרה שקולמן היתה "אחת מאותם שחקנים בודדים שמסוגלים לעורר צחוק ובכי בעת ובעונה אחת. היא מביאה כל כך הרבה הומור, פגיעות ועליצות לכל דבר".

קולמן ב"ברודצ'רץ'". שוטרת שנוטה לבכות ולהתרגז
Patrick Redmond / Kudos / ITV

בהמשך כיכבה קולמן בשלל סדרות מצליחות, בין הבולטות בהן "מנהל הלילה" (שעל תפקידה בה זכתה בגלובוס הזהב), ובהפקת "עלובי החיים" של הבי־בי־סי הצפויה להיות משודרת בקרוב. אבל שיחת הטלפון מהפקת "הכתר" בכל זאת היתה בבחינת הלם, סיפרה. "אני כל כך אוהבת את הסדרה, וחשבתי שקלייר פוי עושה תפקיד מדהים", אמרה. "לא היה לי מושג שהם עומדים ללהק מחדש לעונות 3 ו–4, לכן לא חשבתי על התפקיד הזה בכלל". היא מחקה את הסוכנת שלה שהתקשרה אליה וניסתה לשמור על חשאיות, בזמן שקולמן צווחת "המלכה?!" והטלפון נמצא על רמקול.

היא גם בילתה זמן רב עם מדריכי קול כדי להביא לכדי שלמות את קול המלכה ומבטאה, ועם מדריך תנועה שעזר לה לעמוד וללכת בצורה מסוימת

היא צוחקת כשהיא נזכרת בפגישתה הראשונה עם המפיקים. "הייתי מאוד לא 'קולית' בפגישה איתם. אמרתי להם: 'כן, בבקשה, כן'. הם נבהלו לגמרי". התפקיד של המלכה הצעירה הביא לפוי גלובוס זהב ואמי, בין יתר הפרסים, וגם פרסום בינלאומי. "התקשיתי לדמיין איך אני נכנסת לנעליה", אמרה קולמן. הפתרון שלה הוא לא לחשוב על זה ו"פשוט להמשיך בעבודה". אבל היא מודה שהיא נדרשה לשנות כאן את גישתה "חסרת השיטה". "מחלקת התחקיר עשתה עבודה כבירה", הסבירה. "אני קולטת הכי טוב כשאני צופה בסרטונים, וביליתי שעות על גבי שעות בצפייה". היא גם בילתה זמן רב עם מדריכי קול כדי להביא לכדי שלמות את קול המלכה ומבטאה, ועם מדריך תנועה שעזר לה לעמוד וללכת בצורה מסוימת. "אני הולכת קצת כמו איכרה, לא בדיוק כמו מלכה, ואני לא טובה מאוד בחיקוי גופני", אמרה. "אז יש מנה גדושה של חירות אמנותית".

קולמן ב"הכתר". "הייתי מאוד לא קולית בפגישה עם המפיקים"
Netflix

בתוך 15 שנה עברה קולמן מהסוגה של קומדיה גסה של "פיפ שואו" לרצינות החמורה של "הכתר", ולשמועות על מועמדות לאוסקר בזכות "המועדפת". "אני לא יודעת מה לעשות עם זה", אמרה. "לדבר על האוסקר נראה לי חלום טיפשי. אם אתעורר יום אחד וזה לא קרה, אתרגז על שבכלל התאכזבתי". קולמן נראית בנויה כדי להימנע מאכזבות. "אני עדיין חוששת שלא אקבל עבודה", אמרה והוסיפה שהיא מרגישה שהיא צריכה לנצל את ההזדמנות לפני שהכול ילך לעזאזל (היא השתמשה במילה חריפה יותר מ"עזאזל").

היא מעווה את פניה בצורה מאוד לא מלכותית: פוקחת חזק את עיניה, מושכת את פיה כלפי מטה, מכווצת את אפה. "את יודעת" היא אומרת בצורה אנגלית מאוד "אם תתנהגי לא יפה, אולי לא יזמינו אותך שוב".

הרשמה לניוזלטר

חדש! כל חדשות הטלוויזיה, הביקורות והמלצות הצפייה אליכם ישירות למייל

ברצוני לקבל ניוזלטרים, מידע שיווקי והטבות


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות