שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

להציל את כדור הארץ זה מגניב

זה שנים שאמנים נאבקים כדי להפוך אקטיביזם סביבתי למגניב. לצד ההבנה שהמאבק בשינויי האקלים לא חייב להיות מדכא וחסר הומור, גל תרבותי חדש עשוי להביא את השינוי

סם וולפסון, גרדיאן
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
מתוך הקליפ לשירו של ליל דיקי, "Earth". המנון עמוס כוכבים שניסה להגביר מודעות לסוגיית הסביבה
מתוך הקליפ לשירו של ליל דיקי, "Earth". המנון עמוס כוכבים שניסה להגביר מודעות לסוגיית הסביבהצילום: צילום מסך מתוך יוטיוב

ב–2015 חשש האו"ם כי משבר האקלים מתקרב לנקודת האל־חזור ומאיים על עצם הקיום האנושי. רגע לפני ועידת האקלים בפריז, ועמה ההזדמנות הנדירה לגרום למנהיגי העולם להתחייב לשינוי משמעותי, הארגון היה זקוק למצוא דרך להפיץ את המסר לכל אזרח ואזרחית כדי להציל את העולם מקטסטרופה גלובלית. הפתרון? להזמין שיר מפול מקרטני, פרגי מהבלאק אייד פיז, נטשה בדינגפילד וג'ון בון גובי, אמנים שקרוב לוודאי נבחרו כיוון שגם הקריירה שלהם נמצאת על סף הכחדה. למאמץ שלהם, שיר אהבה לכדור הארץ, יש פזמון שהולך ככה: "מסתכלים למטה מהירח, זו גולה קטנטנה כחולה, מי היה מאמין שהקרקע שאנחנו עומדים עליה יכולה להיות כל כך שברירית?" השיר לא הצליח להפוך ללהיט בשום מדינה.

זו לא אשמתו של בון ג'ובי: זה שנים שאמנים מנסים לגרום לאקטיביזם סביבתי להיראות מגניב. משבר האקלים מוסגר, במשך זמן רב מדי, כסוגיה מדעית, כזו שאפשר לשפר באמצעות כמה שינויים קטנים בסגנון החיים. קשה ליצור שיר מרגש, מיצב אמנותי או הצגת תיאטרון על החשיבות שבלכבות את האור או להשתמש בפחי מיחזור. אבל בשנים האחרונות, ככל שמשבר האקלים הופך יותר ויותר למקרה חירום פוליטי, מגלים אמנים שיש להם תפקיד מכריע בהפיכת סוגיה שלעתים נדמית אבסטרקטית למרגשת ודחופה.

מימין: גריימס, לאונרדו דיקפריו וג'סטין ביבר. הכוכבים מתחרים מי ימצא את הדרך הטובה להתמודד עם אסונות סביבה
מימין: גריימס, לאונרדו דיקפריו וג'סטין ביבר. הכוכבים מתחרים מי ימצא את הדרך הטובה להתמודד עם אסונות סביבהצילום: איי-פי

אליסון טיקל מנהלת את "האופניים של ג'ולי", ארגון צדקה בבריטניה שמסייע לאמנים לפעול בעניין משבר האקלים וקיימות סביבתית. הארגון קיים 12 שנים, אבל לדבריה, "בשנתיים האחרונות אנו עדים לגל יצירתיות והזמנת יותר ויותר עבודות בנושא האקלים. אנחנו רואים הרבה יותר מוזיקאים ויוצרי תיאטרון, שיוצרים את הקשר הזה בין משבר האקלים, המגוון הביולוגי ואי־צדק. זו היתה התחלה איטית עבור הקהילה, אבל היא מתחילה להבין שכדי לתקן את הבעיה אנחנו צריכים לשנות את התרבות שלנו, והאמנים הללו נמצאים במקום שיכול לעשות את זה. זה המקום שבו אמנות באמת יכולה להשפיע".

מעט מהיצירות החדשות הללו מרגישות בעלות ערך או מדעיות; העדיפות הראשונה היא לייצר קשר אנושי. ג'וליאן אוליבר ירצה החודש בפסטיבל הבינלאומי במנצ'סטר על "גונג ההכחדה", מיצב אמנות שיצר שמצלצל בכל פעם שמין חדש נכחד (בערך כל 19 דקות). בשנה שעברה, האמן הקונספטואלי מל צ'ין יצר אפליקציה בשם Unmoored שמשתמשת במציאות רבודה כדי להציג את טיימס סקוור מוצפת ונטושה מלבד כמה סירות. לפני הרטרוספקטיבה הנוכחית שלו בטייט מודרן בלונדון, אולאפור אליאסון הביא בלוקים של קרח מגרינלד לרחובות לונדון, שם הן הושארו עד שנמסו. לדבריו, הוא רצה שהקרחונים הנמסים יפסיקו להיות היפותטיים. הוא שאף "להעניק רגשות לדברים שאחרת הם לא רגשיים".

פול מקרטני, נטשה בדינגפילד ושון פול אוהבים את כדור הארץ
גריימס. האלבום הבא שלה חוקר כיצד עשויה להיראות "אלילה אַנְתְּרוֹפּוֹמוֹרְפִית של משבר האקלים
גריימס. האלבום הבא שלה חוקר כיצד עשויה להיראות "אלילה אַנְתְּרוֹפּוֹמוֹרְפִית של משבר האקליםצילום: Larry Busacca/אי־אף־פי
ג'סטין ביבר
ג'סטין ביברצילום: DANNY MOLOSHOK/רויטרס

"Earth" של ליל דיקי הוא המנון עמוס בכוכבים שניסה להגביר מודעות לסוגיית הסביבה. ליל ג'ון שר בו "וואט דה פאק? אני צדפה", וג'סטין ביבר מוסיף: "הי, אני בבון" זה כמו אדם, רק פחות מתקדם

במוזיקה, דיסטופיות של אדמה חרוכה עוצבו על ידי אמנים כמו אנוהני, שהסינגל שלה מ–2015, "4 מעלות", מסופר מנקודת מבטו של ניהיליסט שמוכן שהעולם יישרף, ושר: "אני רוצה לשמוע את הכלבים מתחננים למים, אני רוצה לראות את הדגים המתים צפים בים". המוזיקאית הקנדית גריימס סיפרה לכתב העת New Scientist שהאלבום הבא שלה, Miss_Anthrop0cene, חוקר כיצד עשויה להיראות "אלילה אַנְתְּרוֹפּוֹמוֹרְפִית של משבר האקלים". "האם היא סקסית וגותית וגסת רוח", היא הרהרה. "זה מעין נאו־קלאסיציזם היפסטרי. אני חושבת שזה תפקידו של אמן לרקום את החוויה האנושית הקולקטיבית אל תוך הנרטיב; לזקק את האספקטים המעניינים ביותר עבור הדורות הבאים".

גריימס מתחברת לתפיסה שבדיוק כמו שהקומדיה התגלתה כמגייסת כספים יעילה עבור ארגונים למען זכויות אדם, לא כל חלק באקטיביזם סביבתי חייב להיות מדכא וחסר הומור. התשובה של 2019 לשיר הסביבה של מקרטני ובון ג'ובי היתה Earth של הראפר ליל דיקי, המנון עמוס בכוכבים שניסה להגביר מודעות לסוגיית הסביבה וגייס כספים עבור הקרן של לאונרדו דיקפריו, שמגינה על בעלי חיים בסכנת הכחדה. כך, ליל ג'ון שר "וואט דה פאק? אני צדפה", וג'סטין ביבר מוסיף: "הי, אני בבון, זה כמו אדם, רק פחות מתקדם והתחת שלי עצום".

הפגנה בבריטניה להעלאת המודעות לשינויי האקלים. זוכים לתמיכה מהמפורסמים
הפגנה בבריטניה להעלאת המודעות לשינויי האקלים. זוכים לתמיכה מהמפורסמיםצילום: AFP

"אנחנו מנסים לעשות את זה באופן שבו נוכל אשכרה לגרום לאנשים להקשיב, ועדיין לעשות משהו שאנשים ילמדו ממנו", אומר בני בלנקו, המפיק של Earth, שעבד בעבר גם עם קייטי פרי וקניה וסט. "אנחנו באמת חייבים להביא לשינוי עצום, או שנדפקנו, אבל אם מישהו ניגש אליך בצורה כיפית ונגישה, זה גורם לאנשים לרצות ללמוד את הנושא יותר לעומק, בגלל שלא דחפו להם את זה לגרון באיזושהי דרך שהם בכלל לא מבינים". אין ספק שזה מחלחל; בקליפ של Earth צפו כבר יותר מ–160 מיליון בני אדם.

היצירה של מל צ'ין. טיימס סקוור מוצפת ונטושה מלבד כמה סירות.

טופחים לעצמם על השכם

המסר מסונן גם דרך הוליווד, שבה מתחרים ביניהם הכוכבים הגדולים מי ימצא את הדרך הטובה ביותר להתמודד עם אסונות סביבתיים. אן האת'וויי ומארק רופלו יככבו בקרוב בסרט על שערוריית חברת הכימיקלים "דופונט" שזיהמה את מי השתייה באמריקה. נטלי פורטמן שימשה כמפיקה בפועל בסרט תיעודי חדש על זוועות החקלאות התעשייתית. אפילו העונה החדשה של "שקרים קטנים גדולים", שבה כל הדמויות נוהגות ברכבי 4X4 לא אקולוגיים בעליל כדי להסיע את ילדיהם לבית הספר, יש קו עלילה שעוסק בשאלה מאיזה גיל אפשר ללמד ילדים שהם עשויים להיות עדים לקטסטרופה גלובלית עוד בימי חייהם.

Extinction Rebellion הפך לארגון האקטיביסטים הגדול בעולם, שהצליח להבין איך אמנות, פרסום ותרבות פופולרית דוחפים אנשים לצרוך, ואיך אפשר לנצל זאת לעשיית שינוי מהיר

קל לפטור את הניסיונות הללו כהעמדת פנים מוסרית: כוכבי פופ ואמנים טופחים לעצמם על השכם שהם מבטאים מודעות לאסון האקלים אבל בפועל עושים מעט מאוד כדי לעצור אותנו מלהרוס את כדור הארץ. אבל אפשר כבר לראות איך לדרך החשיבה על האקלים יש השפעה ממשית על העולם.

אמנים החלו לעשות בדק בית, במיוחד סביב הלחץ שהופעל לאחרונה על גלריית הדיוקנאות הלאומית בלונדון, בית האופרה המלכותית והרויאל שייקספיר קומפני — לנתק את קשריהן עם תאגיד הנפט BP, המייצר דלק מאובנים. בחודש שעבר, 78 אמנים, בהם אנתוני גורמלי ואניש קאפור, כתבו לגלריית הדיוקנאות ואמרו שתפקידה של BP "בהסלמת משבר האקלים" הופך אותה לפרטנרית שאינה מתקבלת על הדעת. מארק ריילנס, אחד מחברי ההנהלה, כבר התפטר מתפקידו ברויאל שייקספיר קומפני בגלל קשריה עם החברה.

אבל את ההשפעה הגדולה ביותר אפשר להרגיש באופן שבו אקטיביסטים של סביבה הולכים ומתחזקים בתרבות הפופולרית. Extinction Rebellion לא היה קיים לפני שנה; ועכשיו זה ארגון האקטיביסטים הגדול בעולם. הארגון הצליח להבין כיצד אמנות, פרסום ותרבות פופולרית דוחפת אנשים לצרוך ולייצר יותר זבל — ואיך אפשר לנצל את זה כדי לעשות שינוי מהיר וקבוע.

מחאה סביבתית בבריטניה, 2019. הפעילים הסביבתיים הפכו למשפיעני רשת.
מחאה סביבתית בבריטניה, 2019. הפעילים הסביבתיים הפכו למשפיעני רשת.צילום: Matt Dunham/אי־פי

פעילי הארגון נסעו השנה לפסטיבל הפרסום בקאן, טקס הפרסים היוקרתי שאורך שבוע, שבו מנהלי חברות פרסום ומיתוג מתחככים בכוכבי קולנוע וראפרים. השנה, המנצחת הגדולה היתה הפרסומת של נייק בכיכובו של קולין קפרניק. נייק גם זכתה לשבחים הודות לתמיכתה בפליטים, ספורטאים בעלי מוגבלויות ומאבק השחורים באלימות משטרתית בארה"ב. זו עדות נוספת לכך שנייק הפכו לאפקטיביים בהפיכת מאבקים חברתיים למטבע עובר לסוחר — כשבו בזמן החברה מוכרת אופנה מהירה שהורסת את הסביבה, ולפי דיווחים אינה משלמת שכר הולם לעובדיה.

Extinction Rebellion לא קנו את זה. הפעילים של הארגון תלו כרזה ענקית על מדרגות הכניסה לאירוע והפכו במהרה לשיחת היום בפסטיבל. "אנחנו מאד מודאגים מ'גרינוושינג'; יש הרבה באז סביב אקטיביזם של מותגים, אבל האנשים ששוחנו עמם בקאן אמרו שלמותגים עדיין יותר חשוב הרווח מאשר הערך", אומרת אלאנה ביירן, אחת המפגינות. "היינו שם כדי לומר להם: זה לא מספיק; ההשפעה השלילית שלהם על מגוון ביולוגי היא עצומה, ולנסות לרכוב על טרנד האקטיביזם לא הולך לשנות את זה. הם צריכים להדהד את מצב החירום יותר מאשר לגרום לאנשים לקנות דברים".

Extinction Rebellion לא מנסים להמעיט בערכם של המפרסמים — הם מעדיפים לגייס אותם לצד שלהם. "בתעשיית הפרסום עובדים אנשים מאד יצירתיים ומוכשרים. אנחנו אומרים לאנשים הללו: השתמשו בכישרון שלכם למטרות טובות במקום למכור לאנשים זבל שהם לא צריכים", אומרת ביירן. "מספר של אנשים שהיו בתעשיית הפרסום עזבו את עבודתם והצטרפו אלינו".

אנהוני. שרה מנקודת מבטו של ניהיליסט שמוכן שהעולם יישרף

את ההשפעה של עולם הפרסום על Extinction Rebellion אפשר לראות בלוגו של הארגון, שיש לו את כל המאפיינים של מיתוג שנעשה על ידי סוכנות פרסום. הוא פשוט, נקי, קל לזיהוי והכי חשוב, קל לשכפל אותו. הארגון חבר השנה לפסטיבל המוזיקה גלאסטונברי, השיק פודקאסט ופירסם אוסף מאמרים מעוצב בהוצאת פינגווין. למרות שזה לא כינוי שרבים מהם יאהבו, הפעילים הסביבתיים הפכו למשפיעני רשת.

תרבות אינה יכולה לרפא את כל מחלות האנושות: בילי בראג לא הציל את הכורים השובתים, השיר "אידיוט אמריקאי" של "גרין דיי" לא עצר אידיוט גדול מלהפוך לנשיא. אבל המאבק הסביבתי הוא אחר. זו תנועה יותר מאורגנת — יש מפלגות ירוקות בכל העולם, כנסים שאליהם מגיעים אנשים עם הכוח לעשות שינוי — ומה שנדרש הוא התחושה של דחיפות עקבית ומדאיגה. הרבה מזה יכול להגיע מאמנים.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ