אתר בנייה בירושלים, במאי האחרוןאמיל סלמן

יחידת המשטרה שתוקם למאבק בתאונות הבנייה תחקור רק שליש מהן

המשטרה תחקור תאונות שהסתיימו במוות או בחבלה חמורה, אך לא פציעות בינוניות - המהוות כשני שליש מהתאונות. ל"הארץ" נודע כי במשרד העבודה יש 18 מפקחי בטיחות, ולא 30 כפי שהצהיר השר כץ

היחידה הייעודית במשטרה לחקירת תאונות בניין שאמורה לקום ב-2019 תעסוק רק בתאונות שהסתיימו במוות או בחבלה חמורה - כך נכתב בתגובה שהגישה לאחרונה המדינה לבג"ץ ונחשפת כעת לראשונה. מתשובת המדינה, שהגיעה לידי "הארץ", עולה כי המשטרה לא תפתח בחקירה פלילית בכשני שליש מתאונות הבניין, שמסתיימות בפציעה באורח בינוני. מתחילת השנה חלה עלייה של עשרות אחוזים במספר ההרוגים בענף, כשהמספרים עומדים כעת על 30 עובדים ושני עוברי אורח שנהרגו, ונפצעו כ-130 עובדים באורח קשה ובינוני. עוד נודע כי בניגוד להצהרות של שר הרווחה חיים כץ, מספר המפקחים האחראים על בטיחות אתרי הבנייה בישראל עומד על 18 אנשים בלבד, ולא 30 כפי שהצהיר באפריל.

לפי התגובה לבג"ץ, בעתירה שהגישה עו"ד גדיר ניקולא, תאונות העבודה שלא מסתיימות במוות או בחבלה חמורה אמורות להיות מטופלות על ידי יחידת החקירות במינהל הבטיחות של משרד העבודה. אולם מהתגובה עולה עוד כי ביחידה פועלים כיום רק שני חוקרים, העוסקים במקביל גם בפיקוח. בנוסף, המדינה כתבה כי השניים רק מטפלים בתיקים ישנים וכלל לא חוקרים תאונות חדשות. במינהל הבטיחות יש תשעה תקנים לחוקרים, אולם רק חמישה מהם מאוישים, ושלושה מהם הועברו לאחרונה לעסוק בהטלת קנסות על קבלנים.

זירת תאונה בראש העין, בחודש שעבר ניר שלהב, דוברות מד"א

תאונות בענף הבנייה - סיקור נרחב ב"הארץ" | עלייה של 20% במספר ההרוגים בתאונות בנייה ב-2018הסיבה לרבע מהתאונות הקטלניות באתרי בניין - פיגומים מסוכנים | תשעה פועלים נהרגו בשלוש שנים, אך לא ננקט כל צעד נגד "אלקטרה בנייה" | ועדת העבודה והרווחה אישרה לקריאה ראשונה הצבת עוזר בטיחות בכל אתר בנייה | תקנות משרד העבודה נכנסו לתוקף: בני נוער לא יוכלו לעבוד באתרי בנייה

המדינה התייחסה בתגובתה לבג"ץ לפעילות מינהל הבטיחות במשרד העבודה, וכתבה כי "הפעלת סמכותו לחקור ביתר העבירות בהן המשטרה לא חוקרת, כפופה לסדרי עדיפויות באכיפה, בהתחשב ברוחב הנושאים שעליהם הוא מופקד, דחיפותם, מגבלות התקציב, מגבלות כוח האדם, הסיכונים במפעל, גודלו, תהליכי העבודה המבוצעים בו, מערך ניהול הבטיחות הפועל במפעל ועוד, וכמובן בשים לב לכל יתר העניינים אשר המינהל מופקד עליהם".

העתירה לבג"ץ הוגשה על ידי הארגונים קו לעובד ומען בחודש מאי האחרון נגד המשטרה, ומשרדי העבודה והרווחה, ביטחון פנים והאוצר. לפי עו"ד ניקולא, שהגישה את העתירה, משרדי הממשלה מתנהלים ברשלנות ובעצלתיים בתחום חקירת תאונות העבודה ובפיקוח על אתרים שבהם התרחשו תאונות. לדברי עו"ד ניקולא, "יחידת החקירות הארצית אולי תייעל את איכות החקירות הפליליות שמוכרות כיום כרשלניות ולא מקצועיות, אבל התייעלות זו תהיה רק בהקשר לתאונות העבודה שגרמו למוות או חבלה חמורה".

עו"ד ניקולא הוסיפה כי "כישלון החקירות הפליליות בתאונות עבודה בענף הבניין הוא אחד הגורמים המרכזיים להפקרות הבטיחותית שבאתרי הבנייה ולהיקפן הרחב של תאונות העבודה. החקירות הרשלניות והבלתי מקצועיות שמנהלת משטרת ישראל בתחום תאונות העבודה גרמו למיעוט כתבי האישום המוגשים בתחום, לפגיעה אנושה בהרתעה בתחום, ולהעברת מסר ציבורי חמור לפיו איש לא ייתן את הדין ולא ישלם כל מחיר על מותם או פציעתם של עובדי הבניין".

18 מפקחים במקום 30

בנוסף למחסור בחוקרים במשרד העבודה, מהתגובה לבג"ץ מתברר כי בישראל פועלים 18 מפקחי בנייה מטעם משרד העבודה, ולא 30 כפי שהצהירו בעבר שר הרווחה והעבודה חיים כץ ומפקח העבודה הראשי, ארז מימון. לפי התגובה, למשרד יש 27 תקנים למפקחים בענף, מהם 21 מאוישים, ושלושה עברו לעסוק בהטלת קנסות על קבלנים. כל אחד מ-18 המפקחים אחראי על 700 אתרי בנייה - נתון זהה לזה שפורסם ב"הארץ" לפני כשלוש שנים.

לפי מסמך שצורף לתגובת המדינה לבג"ץ, השר כץ דרש ממשרד האוצר תוספת של 54 תקנים לשם הטלת הקנסות, אך העביר תקנים קיימים של מפקחים וחוקרים לאחר שלא קיבל אותה. בנוסף, כץ שלח בפברואר 2017 מסמך לנציב שירות המדינה, וכן לממונה על התקציבים והממונה על השכר במשרד האוצר, שבו כתב כי דרושים לו 360 מפקחים כדי לעמוד בסטנדרט של האיחוד האירופי.

השר כץ בכניסה לישיבת ממשלה, באפריל האחרון. קו לעובד: "נמנע מלקדם רפורמה משמעותית להגדלת כוח האדם במינהל הבטיחות" עמית שאבי

"שר העבודה נמנע מלקדם רפורמה משמעותית להגדלת כוח האדם במינהל הבטיחות והגברת הפיקוח על אתרי הבנייה", אמרה עו"ד ניקולא, "הקמת רשות ממלכתית לבטיחות בעבודה, באמצעות איגום משאבים קיימים ומיזוג בין מינהל הבטיחות והמוסד לבטיחות וגהות תעסוקתית, היתה המלצתן המרכזית של ועדות מקצועיות שבחנו את מצב הבטיחות בעבודה במדינת ישראל, שבכוחה לספק מענה הולם לכוח האדם הדרוש לשם פיקוח על מקומות העבודה, ולקידום והעלאת רמת הפיקוח, האכיפה וההרתעה הנדרשים בתחום".

הארגונים קו לעובד ומען דרשו בעתירה להקים את יחידת המשטרה לחקירת תאונות בניין באופן מיידי, לפתוח בחקירה פלילית גם בתאונות שגורמות לפציעה בינונית, להוסיף 30 מפקחים ו-15 חוקרים למינהל הבטיחות במשרד העבודה, ולקבוע קריטריונים שקופים וקבועים שלפיהם יוקצו תקנים עבור מפקחים וחוקרים.

מהמשטרה נמסר בתגובה: "הטיפול בתאונות עבודה מצוי בסמכות ובאחריות משרד העבודה והרווחה. על פי הנוהל, משטרת ישראל תפתח בחקירה פלילית בתאונות עבודה שהסתיימו במותו של אדם או בחבלה גופנית חמורה. עם זאת, ככל שמובא לידיעת המשטרה על תאונה במהלכה נפגע אדם, המשטרה מגיעה לזירה ופועלת בהתאם לאחריותה ולסמכותה בהתאם להוראות החוק לרבות דיווח למפקח העבודה האזורי. נציין כי במהלך השנים האחרונות הוכשרו למעלה מ-130 חוקרים וקצינים בכל תחנות המשטרה לטיפול בתחום זה".