זומבים "תוקפים" אורח בכנס גיימינג בארה"ב. שחקנים מודעים לכך שנושא האלימות במשחקים "דורש טיפול"בלומברג

מדליה אולימפית ב"לירות, להרוג ולהרוס בניינים"?

ענף ה-E Sport, משחקי וידאו תחרותיים, כבר נתפס בעיני רבים כספורט של ממש. ההכנסות עולות, האוהדים בטירוף ואפילו האולימפיאדה נראית קרובה מתמיד. אלא שאם רוצים לראות אלוף אולימפי עם ג'ויסטיק ביד, צריך להיפטר מהמאפיין הבולט ביותר - אלימות

כשהמלחמה במשחק הווידאו "ארנה אוף ואלור" היתה בעיצומה, השדרנים התקשו לכבוש את ההתלהבות שלהם. "שתי הריגות לקבוצת תאילנד!", אמרה קארו וואנג, אחת משני השדרנים בתחרות משחקי הווידאו במשחקים האסיאתיים, שנערכים השנה באינדונזיה. "מתקפת הנגד של טאיפיי הסינית מתקרבת!", אמר עמיתה לעמדת השידור, ג'ף צ'או, אחרי שדמות וירטואלית בגלימה אדומה ירתה ביריב עם נשק מסוג בזוקה.

ענף הגיימינג זכה להתארח במשחקים האסיאתיים לפני כשבועיים - אולי החשיפה הבינלאומית הגדולה ביותר שקיבלה תעשייה ה-E Sport, ששוויה מוערך במיליארד דולר בקירוב. השנה שוחק לראווה בלבד, אך לא מן הנמנע כי ענף ה-E Sport יהפוך למשתתף מן המניין במשחקים האסיאתיים הבאים ב-2022. הוועד האולימפי הבינלאומי הצהיר כי ישקול לצרף את ענף הגיימינג גם לאולימפיאדה.

אלא שהעיתוי בו נערכה התחרות במשחקים האסיאתיים מוזר למדי. באותו שבוע בו גיימר רצח שני אנשים וירה בעצמו בתחרות משחקי וידאו בפלורידה, התנהלו בתחרות נחשבת משחקים רבים מתבססים על הפעלת אלימות, גם אם וירטואלית בלבד. "אני חושב שזה בלתי נמנע ש-E Sport יהפוך לענף אולימפי בגלל הפופולריות הגוברת שלו", אמר סמארט בנג'מין אסראסקרון, סגן הנשיא של איגוד ה-E Sport התאילנדי, שבכל זאת הבהיר כי נושא האלימות במשחקים "דורש טיפול".

המונח "E Sport" מתייחס למשחקי וידאו המשוחקים במגוון פלטפורמות באירועים רבי משתתפים. ההכנסות של התעשייה הזאת צפויות לטפס ל-906 מיליון דולר, עלייה של 38% מהשנה שעברה. השוק הסיני אחראי ל-164 מיליון מתוכן, האמריקאי על 345 מיליון.

135 הגיימרים שהשתתפו במשחקים האסיאתיים ייצגו 18 מדינות והעפילו ממוקדמות בהן התחרו 27 מדינות. וואנג, השדרנית, אמרה כי חלק מהשחקנים שהגיעו הם מקצוענים של ממש, כמה מהם אפילו חתומים על הסכמי חסויות עם חברות מסחריות. "אני חיכיתי ללבוש את המדים הלאומיים של סין על במה עולמית מאז ששיחקתי לראשונה בארנה אוף ואלור לפני שלוש שנים", אמר ז'אנג יוצ'נג, מקצוען המייצג את סין לחדשות בייג'ינג במהלך אותו שבוע.

המשחקים נצפו בשידור חי ברשת על ידי אוהדים ברחבי העולם. יומיים לאחר שסין הפסידה לטייוואן בגמר ארנה אוף ואלור, למשל, ההאשטאג #e-sports asian game זכה ליותר מ-710 מיליון כניסות ב"וויבו", רשת חברתית אסייתית הדומה לטוויטר. "תמיד האמנתי שמי שמסוגלים להיות אלופים אולימפיים הם לא רק אלה עם הנתונים הפיזיים המרשימים ביותר, אלא גם החכמים ביותר", כתב אחד ממשתמשי וויבו.

אלן הלאוול, מנהל האסטרטגיה של Sea, חברה סינגפורית האחראית על הפצת המשחק בטייוואן ודרום אסיה, אמר כי ההשתתפות במשחקים האסיאתיים היא ציון דרך נוסף עבור E Sport בחלק של העולם בו הם ממילא פורחים. "עולם הגיימינג מוכר כמעט לכל אדם", אמר הלאוול, "האתגר היחיד הוא למצוא פלטפורמה לשחק בה, והיא אפילו לא צריכה להיות שלך".

הוועד האולימפי הבינלאומי סייע בארגון פורום בנושא E Sport ביולי בשווייץ. לצד שאלות אחרות, בפורום דנו בשאלה האם ניתן להכיר ב-E Sport כענף ספורט, וכן האם הוא מתאים לערכי האולימפיאדה וחוקיה. אלא שלמרות הנסיקה בפופולריות שלו, אפילו השחקנים הטובים ביותר לא ממש נתפסים כספורטאים לכל דבר.

זירת הרצח בפלורידה, לפני כשבועיים. עיתוי מוזר למדי AFP

אסראסקרון טוען כי שורש הבעיה הוא חוסר ההבחנה בין שחקנים חובבים לבין מקצוענים, אותם הוא מכנה E-Atheltes, שעורכים אימונים באופן קבוע וביניהם גם ריצה ואימוני כוח. הוא הוסיף שאימון פיזי מקושר עם הצלחה בענף הזה, וכי גם במשחקי וידאו יש ממד פיזי. "גם כשאתה מקליד את מה שאני אומר עכשיו, אתה מפעיל שרירי ליבה", הוא אמר לי.

אבל ריסון האלימות בתחרויות E Sport הוא האתגר המרכזי שיש להתגבר עליו. תומאס באך, נשיא הוועד האולימפי, אמר באפריל כי משחקים המקדמים "אלימות או כל סוג של אפליה" לעולם לא יתקבלו בברכה באולימפיאדה. "הם מנוגדים לערכים ולעקרונות שלנו", פסק.

לא ברור אם ששת משחקי הווידאו שהתקיימו במשחקים האסיאתיים מתאימים להצהרתו של באך. המטרה הרשמית בארנה אוף ואלור, למשל, היא "להרוג אויבים, להשמיד מגדלים ואת בסיס האויב". קנת' פוק, ראש ארגון משחקי הווידאו האסיאתי, האחראי על האירועים ביבשת, הצהיר כי מה שאירע בפלורידה הוא טרגדיה, אבל שהאחריות לכך לא על ענף הגיימינג. "אני חושב שזה עניין גדול יותר, של היתר החזקת נשק והגישה הקלה אליו", אמר פוק.

שחקנים מלאוס בקרב מול הנבחרת ההודית, במשחקים האסיאתיים באינדונזיה AFP

בראיונות במהלך המשחקים האסיאתיים, אנשי בתעשיית הגיימינג התבטאו בנושא לא מעט. חלקם, כמו הואנג צ'נג הוי, מקצוען סיני, אמרו שיש לרסן את האלימות במשחקים מסוימים כך שיתאימו למשחקים האולימפיים מבלי להוציא את התחרותיות מהם. "עדיין, ישנם משחקים רבים שאינם אלימים", הסתייג הואנג בן ה-23.

אבל השדרנית וואנג טוענת כי בחירה של משחקי וידאו לאולימפיאדה על פי מידת האלימות שלהם, תפגע במשחקים שמעורבים בהם יריות. "יש הרבה משחקים נהדרים לצפות בהם", אמרה וואנג, "הם דורשים מיומנות ברמה גבוהה ביותר בשביל להגיע לפסגה".

כתב: מייק איבס

כתבה: ניו יורק טיימס