"אנחנו מסוממי ים"כיצד הפכו היאכטות מסמל של האלפיון לתחביב ההמונים

רשימות המתנה למרינות השונות, מיעוט סירות שנמכרות וקהלים חדשים שמתמכרים – היאכטות הפכו מזמן לאהבה השנייה (או הראשונה) של אלפי ישראלים. שייט ותיק מזהיר לפני רכישה, מאזן עם תיאורי ההתמכרות לים, ומספק מתכון יפני סודי לדג מושלם. ראיון עם דג מחוץ למים

Shutterstock

בין היאכטה הטובעת של לאונרדו דיקפריו ב"הזאב מוול סטריט" ובין ההמונים המשתאים מול היאכטה של רומן אברמוביץ' שעוגנת במרינה בהרצליה, עובר קו אחד שכל כולו סמל סטטוס של עושר ופנאי. אבל אם יורדים מדרגת מחיר (חמש מאות מדרגות ליתר דיוק), ומנקים את כל החלומות על יאכטת מיליארדרים עם צוללת פרטית, מקבלים את אחד התחביבים שהולכים ותופסים תאוצה בארץ. נדמה שכל אחד מכיר חבר שהוא סקיפר, או אחד שמחזיק סירה, והיאכטה היא כבר לא חלום בלתי מושג אלא מציאות יומית של אלפי ישראלים.

"זה לא טרנד חולף", מבהיר ערן סידס – סוכן מכירות אנרגטי ביום, ושייט עם 15 שנות ניסיון בים. "העניין בזה רק הולך ומתעצם ותרבות הפנאי בים הולכת וגדלה. נכנסות יותר סירות למרינות בישראל ופחות אנשים מנסים להיפטר מהיאכטות שקנו. הפופולריות של התחום עולה, וזה בולט לעין". 

חכו רגע לפני שאתם רצים לבנק לבקש הלוואה לרכישת איזו יאכטה. סידס מבקש להבהיר לכל מי שרוצה לקפוץ למים הללו, גם אם זה חלום חייו, לא למהר ולרכוש סירה. זאת אהבה שצריך לבדוק אותה היטב. "אפשר לצאת עם כמה חברים להפלגות או דיג שמוציאים אנשים מקצועיים. אפשר לשכור סירה, ולבחון את החיבור שלכם לים. לא קונים סירה לחודשיים".

עד כמה יקר התחביב הזה?
"מי שנכנס לים רק מחלום ובלי כיסים עמוקים, יכול לגלות שמהר מאוד האהבה הופכת לשנאה מרה. יש לי חברים טובים שהתרסקו בגלל סירות, אני התגרשתי מאשתי הראשונה בגלל הים. הוא לא רק טובעני, אלא תובעני ואם אתה נכנס אליו, אתה צריך להיות מוכן לכל דבר".

Getty Images IL

ממה מורכב ה"כל דבר" הזה?
"בכל חודש אתה צריך לשלם עגינה למרינה, וזאת על תמורת מקום במזח עלפי גודל הסירה. בעלי סירה בגודל שמונה מטרים משלמים 1,300 שקלים לחודש, בכל חודש. זה רק על זה שהיא עומדת במים במרינה הרצליה. זאת אומרת שכל שנה אתה צריך לשלם 15 אלף שקלים. זה לא קל, אבל זה המחיר. פרט לזה יש לך טסט דו-שנתי, שנע סביב אלפיים שקלים, ביטוח שעולה כ-4,000 שקלים בשנה, טיפולים והוצאות שונות כמו ציוד דיג, ציוד אקסטרה לסירה וכדומה".

כל זה בלי לקחת בחשבון את עלות היאכטה בכלל, על איזה סדר גודל מדובר?
"עלות היאכטות משתנה, אבל סירה התחלתית טובה – קצת למשפחה, קצת לדיג, קצת לחברים - נעה סביב החצי מיליון שקלים. סירה טובה יד שנייה תנוע סביב רבע מיליון שקלים".

מאות אלפי שקלים, אם לא מיליונים לאורך שנים. אז למה?
"זה כמו סם. אני קורא לנו מסוממי ים. יש לנו שפה משותפת ועולם שהוא לא מחובר למציאות השוטפת. אתה יודע מה זה לראות זריחה מהצד של הים? כמה אנשים יוצא להם לראות את זה?! להגיע פתאום לאזורים בלי קליטה לטלפון, ואתה בשקט שלך, בלב ים". 

"לא צוחקים על בן אדם שטבע"

כולנו מכירים את התואר היוקרתי "סקיפר", אך האמת היא שלא חייבים לעבור את הקורס הארוך והיקר הזה כדי להגשים את חלום ההפלגה הישן. בעלות נמוכה יחסית (כאלפיים שקלים), שייט חובב יכול לעבור שני קורסים (עוצמה א', ו-עוצמה ב') שיעניקו לו רישיון השטה מוגבל – עוצמה א' מוגבל לסירה בגודל שבעה מטרים ומנוע של 150 כ"ס; עוצמה ב' מרחיב את נפח המנוע הפוטנציאלי ללא הגבלה, ואת אורך היאכטה ל-8.5 מטרים. מי שרוצה יותר, מגיע כבר לתחומי הסקיפר. "מדובר בקורס ארוך וגם יקר הרבה יותר, שיכול להגיע לעלות של 30 אלף שקלים", מבהיר סידס. "שם לומדים גם ניווטים, הצלת חיי אדם ובכלל מדובר בלימודים מורכבים יותר. הקורס הזה אורך כמה חודשים, והיתרון הגדול שלו הוא שהרישיון מקנה לך מקצוע. מי שעושה רישיון סקיפר בינלאומי, שמאפשר לעבור בין ימים, יכול בקלות למצוא עבודה מאוד מכובדת מבחינת שכר".

Shutterstock

הקורסים האלה באמת נחוצים או שמדובר בפרוצדורה גרידא?
"בים פלטה כל אחד יכול לתפוס הגה, אבל הנהיגה בים סוער לא פשוטה וכאן נכנס הניסיון. הים זה לא כביש. יש רוחות, גלים ותנאי מזג אוויר שבכל רגע נתון יכולים להשתנות. סקיפר טוב מתחיל את ההפלגה לפני היציאה לים, עובדים עם תוכנות של תחזיות ואם יש ים קשה אז הרבה פעמים שוקלים אם בכלל לצאת". 

הים מרתיע הרבה מאוד אנשים, כי הוא לא צפוי. אתה מפחד ממנו?
"אנשים שואלים אותי איפה אני אהיה יותר רגוע, אם הבן שלי יצא לכביש או לים? חד משמעית לים. הסטטיסטיקה של כמה אנשים מתים בשנה בים כתוצאה מתאונות סירות היא אפסית. יש מקרים של טביעה, אבל ברוב המקרים מצילים את האנשים, בין היתר בגלל האחווה המיוחדת של הים".

יש הרבה מקרים של טביעה?
"חברים שלי טבעו לא מזמן, בגלל חתיכת אזיקון שהם קרעו והיא נכנסה למשאבה שאחראית על הוצאת המים מהסירה. המשאבה הפסיקה לעבוד, הסירה התמלאה מים והם טבעו. הצליחו למשות את הסירה מהמים אבל הנזקים הם של מאות אלפי שקלים".

הם הפכו לבדיחת המרינה?
"לא צוחקים על בן אדם שטבע. יש לנו נורמות. אם מישהו מבקש עזרה למשל – גם אם אין חברות ואתה שונא מישהו – אתה מחויב על פי חוק, ובלי קשר לחוק אתה תעזור לו בים. אחר כך ביבשה אולי תהרוג אותו. יש בים נורמות אחרות, גם אם לא בכתובים, יש ערכים של הסקיפרים. זה משהו שעבר מדור לדור". 

"הפופולריות של התחום עולה, וזה בולט לעין". ערן סידס וידידערן סידס

אתה נתקלת בסכנה של ממש בים?
"אנחנו יצאנו לדיג ביום ערפילי אמנם, אבל התחזית הראתה שהים עומד להיות מדהים. עלינו כמה סירות יחד, כדי לעשות דיג משותף. לפתע, בעשר בבוקר התחלנו להרגיש רוח קלה, ואז חיל הים עלו מולנו בקשר והורו לנו לחזור למרינה מיד. זה כמו הסיפורים של הסבתא שסיפרה איך היא ראתה את הים משתנה בשנייה, ואני זלזלתי בזה. תקשיב טוב, תוך שעתיים אנחנו בתוך סערה, גלים של שני מטרים וחצי. הגענו למצבים שהסירה הייתה כמו גלשן. החזקנו את הברזלים והתפללנו".

אז איך בכל זאת שרדתם?
"פה יש עניין גדול של ניסיון, גם סקיפר טוב יתקשה למצוא פתרונות במצב כזה. אין לך יכולת שליטה בכלי ואתה מרגיש כמו פקק קטן במים. הרגשנו שזה ממש הסוף. כלי לא איכותי היה גומר באותו יום, חד משמעית".

לא מאבדים אמון בים בעקבות מקרה כזה?
"חזרנו בטראומה, ישבנו בבית קפה במרינה ופשוט שתקנו".

לחכות לאוממי

מעבר לבחילות, תאונות דיג או סתם מקרים של בדידות ימית, הסכנה הגדולה ביותר בקניית יאכטה היא עדיין כלכלית. לכן שייטים רבים בוחרים לרכוש סירה עם שותף. "גם אם הכיסים שלך עמוקים, זה יותר נכון להחזיק יאכטה עם שותף", מבהיר סידס ומנסה כל הזמן למנוע לרכוש סירה כתוצאה משיגעון חולף. "אתה גם ככה לא יכול לצאת לים לבד, אז עדיף לצאת עם מישהו שאתה מכיר, שמכיר את הסירה ואכפת לו ממנה. אתה יכול למצוא את עצמך שמונה שעות בים, אז עדיף לבלות אותם עם מישהו שיש לך חיבור איתו".

ואין חיכוכים?
"כמו בכל מקום, יש גם חיכוכים אבל אם יש לך שותף טוב, אז מסתדרים. אם אתה בוחר שותף, עדיף חבר כי אם בוחנים הישרדות של שותפים אז בדרך כלל מדובר על חברי ילדות. ויש כמובן גם סיפורים על פרידות, מרצון או לא. עכשיו חבר שלי מוכר את החלק שלו בסירה בגלל שהוא מתגרש".

אתה רואה שינוי בתמהיל האנשים במרינה? עשירים יותר מבעבר?
"היום אפשר לראות הרבה יותר הייטקסיטים, כאלה שעשו אקזיט, או מעמד גבוה עם יכולות שקונים סירות. אבל גם הם - דור ההייטק, נותן כבוד לדייגים המסחריים 'הישנים' מתוך הנחה שהם מבינים למי זה תחביב ולמי זאת פרנסה". 

Shutterstock.com

למי שיש יאכטה גדולה יותר, יש גם מעמד גבוה יותר?
"ברגע שאתה מגיע למרינה, כולם שווים. בלי הבדל במעמדות, ולא משנה איזה יאכטה יש לך. אין עניין של ניקור עיניים. כולם מנסים לעזור לשני, כולם פה שכנים. רובנו יוצאים לאותם מטרות". 

ההייטקיסטים מתנהגים שונה בים מאשר שייטים וותיקים?
"יש את היאכטיונרים הפלצניים שמחזיקים יאכטה כסמל סטטוס, כי זה מתחבר לעולמות היוקרה והגלאם. הם יוצאים להפלגות, עורכים מסיבות, מארחים משפחות עם שף צמוד וזה נחמד וכיף. יש את הסקיפרים, יותר אוהבי ים הארדקור, הם פחות עשירים אבל עדיין מחזיקים יאכטות. הם אוהבים את הים ולא רק את המסביב. אבל גם אלה וגם אלה, יגידו לך שכשאתה חוזר מהים יש משהו שגורם לך שקט ושלווה והתנתקות בגוף שאין לה תחליף. לים יש את ההשפעה שלו, ואתה חוזר רגוע, שליו. זה כמו חופשה קצרה בחו"ל. שקט, בלי זיהום אוויר, עם דולפינים. מושלם. לפעמים גם רואים כרישים".

כרישים רואים פה בים?
"בטח. יש כרישים בים, ולא מעט. בגלל ההתחממות הגלובלית, יותר מינים שלא היו מגיעים לפה קודם, מופיעים כעת כדי למצוא כאן אוכל. יש פחות חמצן ומזון במים, ואז כרישים שאתה רגיל למצוא בעומק, אתה רואה פתאום קרוב לחוף. לדעתי, ככל שיעברו השנים אני צופה שיהיו תקיפות של כרישים כתוצאה מהיעדר המזון הטבעי שלהם".

מה מצב הדגה בים?
"במשרד החקלאות מנסים לאושש קצת את המצב, אבל אני חושש שאולי מאוחר מדי. יש ירידה של 80% בדיג, ולא בכדי - יש דגים שנכחדו לגמרי".

ואיזה דגים אתה דג?
"הרוב הגדול זה אינטיאס. את רובם אנחנו משחררים, אבל את אלה שהחלטנו לייעד לאכילה לוקחים הביתה, מניחים במקרר ליום כדי שהוא יקבל את האוממי שלו".

אתה סתם ממציא מילים עכשיו
"דג למאכל מקבל מאיתנו גם את הטיפול היפני אקיג'ימה, שיטה מוסרית והומנית הרבה יותר מסתם מכה בראש. השיטה הזו גורמת לבשר להיות רך יותר, ובשילוב עם האוממי – הפרשות מסוימות של הדג שמתרחשות כעבור כמה שעות – מתקבל מעדן אמיתי".

Shutterstock

אז אתה לא אוכל את הדג טרי?
"אומרים שצריך לאכול את הדג באותו יום, זה לא נכון. בוודאי אם אוכלים אותו נא. עדיף לכסות אותו בחיתול בד, ולהצמיד ניילון ל-24 שעות במקרר. ואז הטעמים של הדג מתחילים להשתחרר עד שנוצר האוממי".

איפה אתה מרגיש יותר בבית, בים או ביבשה?
"יש אנשים שמכורים לספורט, או לאלכוהול, אני מכור לים. בתקופות קשות של לחץ, אני הרבה יותר בים. שם אני מחלים, וחוזר ליבשה כמו חדש".