בלוגים

בית התפוצות – מוזיאון העם היהודי / הבלוג של מוזיאון העם היהודי בבית התפוצות

הפילוסוף היהודי שאתגר את "המדינה הסוציאליסטית"

רוברט נוזיק גדל על ערכי השוויון אך בבחרותו חלה תמורה חדה בהשקפתו. הוא אתגר את מורו, ג'ון רולס, ובגיל 36 בלבד ציג תיאוריה הגורסת כי חסד וחמלה אינם תחומים שנתונים לכפייה

אושי דרמן

בתקופה המודרנית עלו לגדולה שתי אסכולות אידאולוגיות מנוגדות שהתייחסו לסוגיית הצדק החלוקתי - מודל "המדינה הסוציאליסטית" שחתר להרחבת ההתערבות הממשלתית בחיי הפרט ומודל "המדינה הליברלית" שטיפח את חרויות הפרט וביקש למנוע ככל האפשר את התערבות הממשלה בחייו. ברובד העמוק יותר, מדובר במאבק עז ורווי יצרים גם היום בין שני ערכים מרכזיים - ערך "השוויון" מול ערך "החרות".

סוציאליסטים יהודים בהפגנה. ריג'נט פארק, לונדון, אנגליה, 1981
המרכז לתיעוד חזותי ע"ש אוסטר, באדיבות מלווין א' ניומן, אנגליה
להמשך הפוסט

100 שנה למלחמת העולם הראשונה: זכרון יהודי נדיר בתמונות

"המלחמה הגדולה" היתה גם אחת הראשונות שבהן יהודים נלחמו במספרים גדולים וברוח התנדבות גדולה בצבאות שני הצדדים. חלקם גם תועדו בעין המצלמה. גלריה

השבוע לפני 100 שנה הסתיימה מלחמת העולם הראשונה אשר גבתה את חייהם של כ-18 מיליון בני אדם - 10 מיליון לובשי מדים ושמונה מיליון אזרחים. מלבד מהלכה ההרסני, "הורישה" המלחמה לאנושות גם כמה מהחוליים שיאפיינו את המאה העשרים - הנאציזם, הפאשיזם והבולשביזם. גם הרבה מסכסוכי המזרח התיכון ואי היציבות התמידית של מדינות כמו סוריה, לבנון ועיראק קשורים ישירות למלחמה ולתנאים בהם הסתיימה.

מאגרי המידע המקוונים של בית התפוצות – עולם יהודי ומלואו

חיילים יהודים בצבא הבריטי במלחמת העולם הראשונה במחנה ליד ירושלים, ארץ ישראל, 1918-1917
המרכז לתיעוד חזותי ע"ש אוסטר, בית התפוצות, אוסף רולף קנלר
להמשך הפוסט

חור שחור: היום בו נמחק חיוכו של גדול מכחישי השואה

11 בנובמבר היה יכול להיות מועמד מוביל ליום הזיכרון להכחשת שואה, אם היה כזה. ביום זה נעצר דייוויד אירווינג אחרי שהפסיד במשפט הדיבה המפורסם לדברה ליפשטדט

אושי דרמן

אם היינו צריכים לקבוע תאריך ליום הזיכרון להכחשת השואה, ה-11 בנובמבר היה יכול להיות מועמד מוביל. מדוע? כי בתאריך הזה, בשנת 2005, נעצר ההיסטוריון דייוויד אירווינג, מי שנחשב לגדול מכחישי השואה בעולם.

אנטישמי מהזן הנחות ביותר. דייוויד אירווינג
צילום: Allen Warren, Creative Commons
להמשך הפוסט

כולנו בולגרים: תור הזהב המכריע של יהודי הבלקן

רב הנסתר על הגלוי בכל הנוגע לקשר של היהודים לבולגריה אך מה שברור הוא שלפני יותר מאלף שנה היו בבולגריה יהודים לפני שהיו בולגרים. איך זה קרה? יש כמה הנחות מרתקות

דור סער-מן

גם היום, כשמדברים על "תור זהב יהודי", המחשבה הראשונה שעולה בראש היא כמובן זו של יהדות ספרד – תקופה שנחשבת לשיא של מעורבות יהודית בח'ליפות המוסלמית בספרד, עם השפעות הדדיות במחשבה הפילוסופית, בשירה, במדע ובעוד שפע תחומים אחרים שהותירו חותם על היהודים וסביבתם. אבל ליהודים היה תור זהב במקום נוסף, גם בימי הביניים, ולמרות שיש לנו פחות מקורות עליו נראה שהוא היה לא פחות משמעותי מזה שהתרחש בספרד - תור הזהב של היהודים בבולגריה.

חיילים יהודים בצבא בולגריה, 1916
בית התפוצות, המרכז לתיעוד חזותי ע"ש אוסטר, באדיבות דב רוזנשטיין, ישראל
להמשך הפוסט

העילוי ששבר את החרם האנטישמי על רופאים יהודים

יוסף שלמה דלמדיגו למד מפיהם של ווסליוס, הרווי וגליליי והיה לאחד היהודים הראשונים שזכו לדיפלומה ממוסד אקדמי באירופה. הוא טיפל ביהודים, כמו גם בבני אצולה, ומסמל את פתיחתה של "תקופה רפואית" חדשה

אושי דרמן

מפתיע או שלא, אבל הציוץ של הרוצח בבית הכנסת בפיטסבורג כי "היהודים הם בני השטן" מעיד כי בכל הנוגע לשנאת יהודים שום דבר לא השתנה כבר מאות שנים. התוכן אותו תוכן והאנטישמיות אותה אנטישמיות. הדבר היחיד שפשט ולבש צורה זו הטכנולוגיה שמעבירה את הרוע ממקום למקום בעולם. כמו למשל בסיפור הבא, שהתרחש בגרמניה של המאה ה-17, ומספר על הופעתם הראשונה של רופאים יהודים במרחב האירופי - הופעה שלוותה בטונים אנטישמיים צורמים ובאיש אחד יחיד ומיוחד.

יוסף דלמדיגו 1591-1655
המרכז לתיעוד חזותי ע"ש אוסטר, בית התפוצות
להמשך הפוסט

ממזר חסר כבוד? תעלומת ילדותו של דוד המלך

דוד הוא אחד המנהיגים המעוטרים והכריזמטיים ביותר בתנ"ך אך גם הפגום ביותר. בשונה ממנהיגים אחרים, אין זכר לתיאור שנותיו המוקדמות וסיפורו מתחיל בגיל 28. למה בעצם? מדרש מרתק מציע פיתרון

אושי דרמן

אפשר ללמוד הרבה על דתות לפי הגיבור הארכיטיפי שהן מעמידות בראשן. בהכללה גורפת במיוחד, הדת הנוצרית אוהבת את גיבוריה זכים, טהורים ומגישים את הלחי השנייה, המוסלמים מעלים על נס את מי שמקריב את חייו כדי להגיע לגן עדן, והבודהיסטים מעריצים את מי שמצליח להעביר חיים שלמים בלעשות דבר אחד – להימנע. מאכילה מיותרת, ממין חסר עכבות, מאלכוהול ומסמים. ובאופן כללי, מהחיים.

שמואל מושח את דוד למלך. ציור של ויקטור בייאנורי 1842
Creative Commons, ויקיפדיה
להמשך הפוסט

שלום אש: עלייתו ונפילתו של "צ'ארלס דיקנס היהודי"

שלום אש מגנט את יהודי רוסיה של תחילת המאה ה-20 לסיפוריו על החברה הנמוכה. אך כשפנה לתאר את ישו וחמור מכך - את פאולוס, הוא ספג מכה שממנה לא התאושש עד יומו האחרון

דור סער-מן

לא פעם עבודות אמנות שנחשבות לקיצוניות מעוררות ויכוחים ודיונים בשאלה אם יש להן מקום בזירה הציבורית, גם כשאלה מתקיימים בין יהודים. למעשה, הם יכולים להחריב קריירה של סופר מוערך, שמלכתחילה בחן את הגבולות. זה היה המקרה של הסופר היידי שלום אש.

שלום אש, 1940
ויקיפדיה
להמשך הפוסט

מנשה בן ישראל: האיש שהחזיר את היהודים לאנגליה

לאורך 350 שנה היתה אנגליה נקייה מיהודים עד שב-1604 קם ילד פלא למשפחת אנוסים שהיגרה לאמסטרדם. בספטמבר 1644, הוא היה האיש הנכון במקום הנכון כדי לנצל חלון מיסטי שהעניק לו שר ההיסטוריה, כדי לעשות היסטוריה

אושי דרמן

הנה פריט טריוויה שאולי לא הכרתם: אדולף היטלר לא היה רק פסיכופת שטני, אלא גם גנב עלוב של סימנים מסחריים. את רעיון הטלאי הצהוב, למשל, הוא "השאיל" משונא יהודים אחר שחי מאות שנים לפני עליית הנאצים לשלטון - המלך האנגלי אדוארד הראשון (1239-1309). "קינג אד" תיעב את יהודי אנגליה. הוא הטיל עליהם קנסות, האשים אותם בזיוף מטבעות, הוציא אותם להורג בצרורות ולקינוח: כפה בצו מלכותי על כל יהודי מגיל 7 לענוד על לבושו העליון "סמל עשוי אריג צהוב בצורת שני לוחות, שש אצבעות אורכו ושלוש אצבעות רוחבו".

מנשה בן ישראל, ציור של רמברנדט 1636
ויקיפדיה / Creative commons
להמשך הפוסט

סיפורה המופלא של "חאליסי" היהודייה - מלכת המדבר

דהיה אל כהינה עמדה בראש שבט ברברי-יהודי-מורי בעת התקדמות המוסלמים מערבה במאה השביעית. גבורתה האגדית או האמיתית הניעה עמים רבים לדרוש נתח מדמותה. ועדת ביטון, שימי לב

אושי דרמן

כששומעים את סיפורה של דהיה אל כהינה, השאלה הראשונה שמהדהדת באוויר היא – איפה ועדת ביטון כשצריך אותה? הנה לנו אשה יהודייה ממוצא מזרחי, שעומדת בראש שבט בֶּרְבֵּרִי מצפון אפריקה, לוחמת נחושה ואכזרית מחד ומנהיגה רחומה ששחררה אלפי עבדים לחופשי מאידך. בקיצור, גרסה יהודית מושלמת לחאליסי מ"משחקי הכס", שחמקה לנו לגמרי מהרדאר הלאומי.  

אחד מהאיורים הרבים שהתבססו על דמותה של דהיה אל כהינה
להמשך הפוסט

מי בן של בתולה? הספר שעשה צחוק מישו הרבה לפני מונטי פייתון

איש אינו יודע בוודאות מי חיבר את "ספר תולדות ישו" אך ייחודו באופן הלעגני שבו תיאר את חייו ומותו - הפוך לגמרי מהמתואר בברית החדשה. יהודה איש קריות זוכה לתפקיד אורח מפתיע

דור סער-מן

ב-1979 יצא לקולנוע הסרט "בריאן כוכב עליון" של חבורת מונטי פייתון ומיד עורר סערה. בפארודיה פרועה על חייו, הוצג ישו הנוצרי כמי שבמקום קדוש שנולד לבתולה הוא לוזר שנקלע לסיטואציה מטופשת שגרמה ללא מעט יהודים להאמין שהוא המשיח בלי שעשה שום נס. הלעג של מונטי פייתון לא היה באמת כלפי ישו וכוון בעיקר כנגד קיצוניות דתית ופוליטית.

ישו נושא את הצלב. הכובע היהודי על סמל האבירים (מאחור, ימין) בא להדגיש את אחריותם של היהודים למותו של ישו (ציור, מבצר דרשקוביץ, גוסינג, אוסטריה 1469
המרכז לתיעוד חזותי ע"ש אוסטר, בית התפוצות
להמשך הפוסט

הכירו את אחד הכופרים המכובדים ביותר בעם היהודי

מיהו האיש שבמקום לגרש אותו בבושת פנים על ההתרסה של חילול שבת, זכה לכינוי "האחר" ולכבוד מלכים. סיפורו של אלישע בן אבויה

אושי דרמן

שוו בדמיונכם את התמונה הבאה: שבת בבוקר, בית כנסת בבני ברק. הרב שך נושא דרשה בפני הנוכחים. אווירת קדושה ושקט מוחלט באוויר. לפתע נשמע רעש צופר מחריש אזניים מכיוונה של מכונית ספורט שחונה בהפגנתיות בכניסה לבית הכנסת. לאיזה משני התסריטים הבאים לדעתכם יתפתח האירוע? 1. נהג המכונית יוצא מהשכונה עם גוף מרוסק, פנים מעוכות ושיניים שבורות. 2. הרב שך מפסיק את דרשתו ויוצא בבית הכנסת ופוצח עם הנהג בהתפלפלות תלמודית, בעוד הוא מלווה את הנהג החוצה מהשכונה.

לשכת הגזית מתוך מודל בית המקדש הראשון של גרהרד שות, סוף המאה ה-17
להמשך הפוסט

אורחים נוספים הגיעו! אבל מי מהם הוא אושפיזין?

אם בניית הסוכה היא עניין חומרי לחלוטין, האושפיזין אמורים להשלים את הפן הרוחני. מה מקור המלה, כמה אושפיזין יש בזרמים השונים ביהדות ומה יוצא לנו מכל זה

דור סער-מן

חג סוכות מביא איתו לא מעט מנהגים, מסורות ומצוות מוכרים - הקמת הסוכה והישיבה בה, ארבעת המינים וכמובן אירוח האושפיזין. אבל על איזה אושפיזין בכלל מדובר, והאם ידעתם שבעצם בניית הסוכה כולכם לוקחים חלק במנהג קבלי מיוחד, אשר בא לזרז את הגאולה בעולם, ולשתף את עולם האלוהות בסוכה שלכם?

סוכה במלאח (הרובע היהודי) של מראקש, מרוקו, 1994
אלכס ליבק. בית התפוצות, המרכז לתיעוד חזותי ע"ש אוסטר
להמשך הפוסט

כשלאונרד כהן העניק לפיוט יום הכיפורים מעמד מיתולוגי

מקור הפיוט "נתנה תוקף", המדבר על גזר דינו של אדם ומזוהה יותר מכל עם הגורל היהודי-אשכנזי בימי הביניים, אינו ברור, אך המסורת אודותיו יוצאת דופן. במדבריות סיני באוקטובר 1973 הוא קיבל מעמד של נצח בישראליות

דור סער-מן

כמו בכל שנה, גם ביום הכיפורים הקרוב, בכל בתי הכנסת האשכנזיים ובחלק מבתי הכנסת הספרדיים בזמן תפילת המוסף, ישמעו בקול גדול קהל המתפללים את המלים "וּנְתַנֶּה תּקֶף קְדֻשַּׁת הַיּום. כִּי הוּא נורָא וְאָים. וּבו תִנָּשֵׂא מַלְכוּתֶךָ. וְיִכּון בְּחֶסֶד כִּסְאֶךָ." הפיוט הזה, "נתנה תוקף" שמו, נחשב לא בכדי לאחד המפורסמים והידועים בעולם היהודי. המעמד המיוחד שלו - קריאה ביום הכיפורים - והטקסט אשר מדבר על גזר דינו של האדם - לטוב או לרע, מפרט את דרכי מותו וגדולתו של האל הופכים את הטקסט ליוצא דופן ומלא יראה והוד קדום, אם קוראים אותו וכמובן כששומעים אותו. ואם כל זה לא מספיק, לפיוט כמה גלגולים מיוחדים מאד בהיסטוריה של העם היהודי, מהעת העתיקה ועד לסוף המאה ה-20.

לאונרד כהן ב-1976
ISTVAN BAJZAT / dpa Picture-Alli
להמשך הפוסט

"הרמונט האקולוגי" שמאחורי פולחן יום הכיפורים

יום הכיפורים נתפש כמועד שתכליתו העיקרית היא כפרת עוונות אישית וקולקטיבית. מקור הצום בספר ויקרא אך נלווה אליו עוד ריטואל מסתורי וייחודי שמבצע הכהן הגדול לסילוק הטומאה, ולאו דווקא בספרה המוסרית

פרופ' נועם מזרחי, בית הספר למדעי היהדות

במסגרת לוח המועדים היהודי, יום הכיפורים נתפש מזה דורות רבים כמועד שתכליתו העיקרית היא כפרת עוונות - כל אחד ואחת מישראל באופן אינדיווידואלי והעם כולו באופן קולקטיבי. משום כך, הצום הוא מצווה המוטלת על כל אדם מישראל, אבל מבחינה היסטורית התפקיד הזה התפתח בהדרגה, וככל שאנו חוזרים אחורה בזמן כך מתברר שהיו למועד הזה תפקידים נוספים שנחשבו בשעתם לחשובים ומרכזיים יותר.

יום כיפור. פרנקפורט, גרמניה, 1900 בקירוב. גלויה על פי ציור מאת ה. יונקר
בית התפוצות, המרכז לתיעוד חזותי ע"ש אוסטר
להמשך הפוסט

מתי עבר ראש השנה מא' ניסן לא' תשרי - ולמה

המהפכות הגדולות בהיסטוריה האנושית תמיד סיפקו הזדמנות לשנות את מארגן הזמן האזרחי - לוח השנה. דיון בתולדות הפוליטיקה של הזמן היהודי והשינוי המהפכני שנעשה בו

אושי דרמן

מקובל לחשוב כי מי ששולט בזמן, שולט בסדר היום. לכן לא מפתיעה העובדה שהמהפכות הגדולות בהיסטוריה האנושית תמיד סיפקו הזדמנות מצוינת לשנות את מארגן הזמן האזרחי - לוח השנה. כך עשו ראשי המהפכה הצרפתית שהחליפו את לוח השנה הגרגוריאני בלוח שנה חדש, שבו כל חודש הורכב משלושה שבועות, כל אחד בן עשרה ימים, וכך נהגו גם המהפכנים הבולשביקים שיצרו לוח שנה לפועלים המורכב משבוע בן חמישה ימים, שבו כל יום נקרא על שם צבע: צהוב, ורוד, אדום, סגול וירוק. לא עזר להם.

תפילת ראש השנה בבית הכנסת בשיראז, איראן 1973
לני זוננפלד / המרכז לתיעוד חזותי ע"ש אוסטר, בית התפוצות, אוסף זוננפלד
להמשך הפוסט

ממי הילדים באמת בורחים במשחק "הקדרים באים!"?

מי היה מאמין אבל מאחורי המשחק התמים מסתתר אחד הפוגרומים הקשים בתולדות עם ישראל - פרעות חמלניצקי. הביטוי "קדר" אמנם מתייחס למוסלמים, אך במאה ה-17 הוא תיאר את הטטרים ויחסם הברוטלי ליהודים

דור סער-מן

אחת הטענות המודרניות המוכרות של לא מעט הורים היא שכיום הילדים תקועים מול מסכים, ואילו בעבר כולם היו יוצאים החוצה ומשחקים. אותם הורים אוהבים לציין כדוגמאות לא מעט משחקי רחוב כמו "דג מלוח", "מחניים", "שוטרים וגנבים" וגם משחק עם השם המסתורי - "הקדרים באים". במשחק, התופס צועק "הקדרים באים!", שאר המשתתפים צועקים "לא מפחדים!", והמשחק מתחיל. אבל לפני שאתם באים לגעור בילדים שלא משחקים, כדאי לשים לב למקור המסקרן של המשחק ולשאול את עצמכם מי הם בכלל אותם קדרים ואת מי הם באים לתפוס. מי היה מאמין, אך בדיקה מהירה תגלה שמאחורי המשחק התמים מסתתר אחד הפוגרומים הקשים ביותר בתולדות עם ישראל.

ציור המתאר את כניסת חמלניצקי והפורעים הקוזקים לקייב (צייר: מיקולה סאמוקיש, רוסיה 1860-1944)
ציור של מיקולה סאמוקיש, רוסיה 1860-1944
להמשך הפוסט

הלינץ' בליאו פרנק סיתת אבן דרך בגזענות הדרומית של ארה"ב

103 שנים מלאו השבוע לרצח התעשיין היהודי שהורשע על לא עוול בכפו בפרשיית רצח נערה שטלטל את יהודי ארצות הברית

רחל דרוק

השבוע מלאו 103 שנים ללינץ' בליאו פרנק, תעשיין יהודי שהואשם על לא עוול בכפו בפשע נורא. מותו האלים והאיום טלטל את יהודי ארצות הברית וערער את תחושת הביטחון שלהם בארצם החדשה.

ליאו פרנק
אוסף ג'ורג' גרנת'הם ביין בספריית הקונגרס
להמשך הפוסט

פועלות כל העולם: הנשים של לאון טרוצקי

המהפכן הקומוניסטי היה חביבו של לנין אך הפסיד לסטאלין ונרדף על ידו עד שנרצח. חייו האישיים והמפתיעים עבור יהודי-רוסי בשלהי המאה ה-19 וראשית המאה ה-20 פחות מוכרים

דור סער-מן

לב דוידוביץ' ברונשטיין שנולד ב-1879 באוקראינה של ימינו, היה יכול להיות עוד אחד ממאות אלפי היהודים שחיו בשטחי רוסיה הצארית. ייתכן שעם מסלול חיים שונה רק במעט, הוא היה הופך לפעיל ציוני, בדומה לאלה שנולדו וגדלו באותו זמן ולימים הפכו למנהיגי ישראל. אבל ברונשטיין בחר במסלול אחר, המרקסיזם, שהיה הרבה יותר פופולרי בשלהי המאה ה-19 וראשית המאה ה-20, והתפרסם ברחבי העולם בשם המחתרת שלו - לאון (לב) טרוצקי.

טרוצקי. דאג למעמד התנועה במקסיקו, ארה"ב ואירופה
George Grantham Bain collection at the Library of Congress
להמשך הפוסט

עקידה וארץ מובטחת: צילומי הסתר המדהימים מגטו קובנה

הצלם צבי הירש קדושין, שקרא לעצמו לימים ג'ורג' קדיש, הצליח להעביר מבט עדין ואוהב באנשים שגורלם נחרץ בין השנים 1941-1944. צילומיו מתמקדים באנשים ספציפיים, שלא כמו צילומיהם של הרוצחים, המתמקדים בגופות הסובלים

רמי נוידרפר, ביה"ס למדעי היהדות, אוניברסיטת תל אביב

קובנה (KAUNAS בליטאית), בירת ליטא מאז 1918, סופחה לברית המועצות ב-1940 כתוצאה מהסכם ריבנטרופ-מולוטוב. ב-24 ביוני 1941 כבשה גרמניה הנאצית את קובנה, כיבוש שלווה במעשי רצח המוני של יהודים על ידי ליטאים וגרמנים. השלטון הגרמני ציווה על הקמת גטו כמעט באופן מיידי והוא הוקם ב-15 באוגוסט ברובע העתיק שנקרא על ידי היהודים סלובודקה, שם התגוררו כבר חלק מיהודי העיר, במיוחד העניים שבהם. בעת הקמתו היו בגטו כ-30 אלף יהודים. לאחר תקופה של אקציות רצח המוניות בסתיו 1941, שררה בגטו תקופה שקטה יחסית, והתפתחו בו חיים תוססים, באופן יחסי. בסתיו 1943 הפך הגטו למחנה ריכוז וביולי 1944 חוסל. חלק גדול מתושביו נרצחו והשאר נשלחו למחנות ריכוז בגרמניה.

הלוויה בגטו קובנה, ליטא 1941-1944
צבי קדושין / המרכז לתיעוד חזותי ע"ש אוסטר, בית התפוצות / אוסף צבי קדושין
להמשך הפוסט

אורגיות לשם שמיים: כת השבתאים של יעקב פרנק

במאה ה-18 יעקב פרנק אסף סביבו בכוח הכריזמה הממגנטת שלו חבורה של מאמינים שהכתירו אותו כיורש של שבתאי צבי. אך פרנק לא הסתפק בהילת המשיח החדש, וביקש ליצור כת משודרגת וקיצונית

אושי דרמן

אלוהים, פצצת האטום והחופש הגדול הן לא ההמצאות היהודיות היחידות שהופנו בסופו של דבר נגד היהודים עצמם. גם בתחום הסוציולוגיה המוח היהודי הקדיח חידושים שפעלו נגדו. למשל, פרקטיקת "החרם". כן, אפילו אנשי ה-BDS לא רשמו פטנט על הרעיון, הם רק לקחו רעיון יהודי עתיק והשתמשו בו.

איור המתאר את יעקב פרנק יוצא מביתו אל מרכבתו בעיר אופנבך שבגרמניה, בה התגורר בשנים 1791-1786, וריכז בה את פעילות הכת
המרכז לתיעוד חזותי ע"ש אוסטר / בית התפוצות
להמשך הפוסט

נולדנו לסבול: "האקסית המטורפת" והתודעה היהודית

מה יהודי בסדרה שיצרה רייצ'ל בלום? כמעט הכל. העיסוק במיניות, נשיות, קריירה, אהבה ונורמות חברתיות לצד אזכורים כמעט סטריאוטיפיים של יהודים אמריקאים ליברליים מצליח לגבש אמירה חשובה על זהות יהודית במאה ה-21. וזה מצחיק

דור סער-מן

"האקסית המטורפת" (Crazy ex-girlfriend) היא סדרה של היוצרת האמריקאית-יהודייה רייצ'ל בלום, שהתפרסמה בזכות לא מעט סרטונים בהם עסקה בנושאים של מיניות, נשיות, יהדות, גיקיות, ועוד. השיר הפארודי "Chanukah Honey" שהעלתה לערוץ היוטיוב שלה ב-2013 הוא דוגמה נאה לכך בתור התחלה. בלום לקחה מזמור כריסמסי למהדרין וגיירה אותו באופן משעשע. (אזהרה: מעבר לרמיזות מיניות כאלה ואחרות, בלום אף משווה בין תשמישי קדושה לאיברים מוצנעים, כך שמי שרואה את עצמו נפגע, שיעבור הלאה).

רייצ'ל בלום וטובה פלדשו בסדרה "האקסית המטורפת"
CW
להמשך הפוסט

כך תפסו גנבים בימי הביניים בעזרת לחש מסתורי

למרות שמעולם לא נתקלו בכמרים דוברי לטינית, יהודים דוברי ערבית ועברית יצרו גרסה "כשרה" יחסית של מרשם נגד גנבים בלי שידעו כי ללחש בו הם משתמשים יש משמעות מילולית, מעבר לכוחותיו המאגיים

פרופ' גידי בוהק,בית הספר ללימודי יהדות, אוניברסיטת תל אביב

מנהג גניזת ספרי תורה וכתבי קודש אחרים מוכר ונפוץ במקומות רבים לאורך ההיסטוריה. בבית הכנסת בן עזרא שבקהיר היה חדר מיוחד שנועד לשם כך, אבל אל החדר הזה הוכנסו לא רק כתבי קודש אלא גם כתבי חול רבים שכבר לא היה בהם שימוש, החל בספרים מתחומי ידע שונים וכלה במסמכי יום יום כגון כתובות וגיטין, קמיעות, מכתבים אישיים, חוזים, ורשימות מסוגים שונים. כיוון שבית הכנסת הזה היה בשימוש רציף מהמאה ה-11 ואילך, ולא סבל מאסונות טבע או אסונות מעשה ידי אדם, בסוף המאה ה-19 נתגלה בו אוצר בלום של כ-300 אלף קטעים כתובים שזמנם מהמאה התשיעית ואילך, ובהם מגוון רחב של מסמכים יומיומיים וטקסטים ספרותיים.

ארון הקודש בפינת בית הכנסת "בן עזרא", קהיר, מצרים, 1979. על הקיר, תמונת הרמב"ם. בבית כנסת זה התגלתה הגניזה הקהירית ובה אלפי כתבי יד שנשמרו בה במשך מאות שנים
מיכה בר-עם / בית התפוצות / המרכז לתיעוד חזותי ע"ש אוסטר
להמשך הפוסט

רעידות האדמה באיטליה שבזכותן קיבלנו תיעוד של ההיסטוריה היהודית

לאורך ההיסטוריה, היהודים לא נהגו לכתוב את קורותיהם כספרי היסטוריה, ומי שרוצה לדלות מידע, נאלץ לפנות לטקסטים בעלי אופי וכוונות אחרים. עזריה די רוסי היה יוצא דופן בתחום כשהותיר לנו את "מאור עיניים"

דור סער-מן

לאורך רוב ההיסטוריה, יהודים כתבו בז'אנרים שונים ומגוונים: הלכה ואגדה. פיוטים בנושאים שונים, קינות של חורבן, שירים ליום טוב, דברי מוסר ודברי סוד בתורת הקבלה. בקיצור – הם כתבו וכתבו. אבל יש ז'אנר אחד שעד המאה ה-19 יהודים נמנעו ממנו כמעט לגמרי – כתיבת היסטוריה. בדרך כלל, ובניגוד מוחלט לסביבה הנוצרית והמוסלמית, היהודים נמנעו מלכתוב כרוניקות מסודרות של הרצף ההיסטורי שלהם. אירועים כאלו תוארו בדרך כלל במסגרת ז'אנרים אחרים.

ידיעה בגרמנית על רעידות האדמה שהתרחשו בכמה ערים באיטליה במקביל ב-1570
להמשך הפוסט

האם תשעה באב "רלוונטי"? שאלה בת יותר מ-2,000 שנה

האם נכון לכפות סגירת בתי עינוגים במרחב הציבורי בתשעה באב? נדמה שאילו חי הנביא זכריה היום, הוא היה מתחמק מתשובה

פרופ' ורד נעם, אוניברסיטת תל אביב

גם השנה התעוררה המחלוקת הוותיקה בשאלה האם יש לסגור את בתי הקפה והמסעדות בתל אביב בתשעה באב. נניח לרגע לפוליטיקת הזהויות המוכרת ונציג שאלה בניסוח רחב יותר: האם הזיכרון הקולקטיבי, על הפרקטיקות הנגזרות ממנו, הוא נצחי, או שמא הוא גמיש וניתן לשינוי?

תשעה באב בבית הכנסת נוז'יק, וארשה, פולין, 1986
בית התפוצות / המרכז לתיעוד חזותי ע"ש אוסטר / אוסף יהושע (יז'י) בודז'ישבסקי
להמשך הפוסט

תיק 1901: כיצד ניסה הרצל לשחד את הסולטן הטורקי?

"רצוני להגיש תשורה קטנה להוד רוממותו הסולטן, איזו הפתעה אשר תקוותי כי תישר בעיניו, באשר, כמדומה לי, אין עוד כדוגמתה בטורקיה". כך ניסה הרצל לעשות טוב, ומצא עצמו מבויש

אושי דרמן

אפשר ללמוד הרבה על עולמו הערכי של מנהיג על פי השוחד שהוא מקבל או מציע. למשל, הפיל שהעניק הסולטן הארון אל-ראשיד לקארל הגדול, הנעליים שרכש הקומבינטור "נורמן" לראש הממשלה מיכה אשל בסרט של יוסף סידר וכמובן מעטפות הכסף שקיבל ראש הממשלה הקודם שלנו.

דיוקן של בנימין זאב הרצל עם מלאך המחזיק את הדגל הציוני בהוצאת הקרן הקיימת לישראל, קלן, גרמניה שנות ה-1900
בית התפוצות, המרכז לתיעוד חזותי ע"ש אוסטר, באדיבות רות ראובן
להמשך הפוסט

ניצח איתה הכל: היהודי היחיד ששיחק בגמר המונדיאל

סוף שנות ה-30 כבר היו שנים מסוכנות ליהודים בכלל ולשחקני כדורגל. אבל פרנץ שון, "שאש", הצליח להגיע עד לגמר

רונן דורפן

בעוד יהודים רבים, בהם שחקני נבחרת ישראל ששיחקו בגביע העולם מקסיקו 1970, רק אחד שיחק במשחק הגמר. פרנץ שון נולד בבודפשט ב-1915 ומעולם לא הכיר את אביו, ליאופולד שנפל במלחמת העולם הראשונה במדי הצבא האוסטרו-הונגרי. חלומו כנער, וחלומה של אמו רוזה, היה להיות רופא. הצטיינותו בכדורגל הביאה אותו למ.ט.ק - מועדון הפאר של הונגריה באותם ימים, שהיה ידוע באוריינטציה היהודית שלו. מ.ט.ק שלטה בכדורגל ההונגרי באופן מוחלט מסוף מלחמת העולם הראשונה ועד אמצע שנות ה-1920 וקבעה שיא עולמי של תשע אליפויות רצופות. היא הייתה הבסיס לנבחרת ההונגרית ובשורותיה שיחקו כמה כוכבים יהודים.

פרנץ שאש (שני מימין בשורה האמצעית) בבוקה ג'וניורס 1940
להמשך הפוסט

מעכו עד אלזס: כך המציא נפוליאון את הרבנות הראשית

אחד מסיפורי האגדה הנפוצים אותם נהוג לספר כדי להדגיש את היחס המיוחד של נפוליאון בונפרטה לעם היהודי, מתרחש במסעו (הכושל) לכיבוש ארץ ישראל. אבל האם נפוליאון היה ציוני? לא בדיוק

דור סער-מן

אחד מסיפורי האגדה הנפוצים אותם נהוג לספר כדי להדגיש את היחס המיוחד של נפוליאון בונפרטה לעם היהודי, מתרחש במסעו (הכושל) לכיבוש ארץ ישראל. סופר שהוא הגיע עם צבאו לארץ בט' באב ושמע את היהודים בוכים ותמה מדוע. כשהוסבר לו שהיהודים מתאבלים על חורבן בית המקדש, אמר "עם שמקונן על אירוע חורבן המקדש שקרה מאות שנים קודם אין ספק שיבוא יום ויזכה להקימו מחדש".

הקיסר נפוליאון בונפרטה מעניק את כתב האמנסיפציה ליהודי צרפת
להמשך הפוסט

יהודים וכיבוש, לא מה שחשבתם: מכת המניפה שהובילה קולוניאליזם צרפתי בן 130 שנה

כך עמדו היהודים במרכז החוב בין צרפת לאלג'יריה, וכמעט שנאלצו לשלם ביוקר

אושי דרמן

כנראה שטיפוסים אנטישמים מהסוג של מחברי "הפרוטוקולים של זקני ציון" וכאלה שהאשימו את הכסף היהודי בכל עוולות העולם, היו מחככים ידיים בהנאה אם היו שומעים כי בזמן שהענף האנגלי של משפחת רוטשילד היהודית מימן את האנגלים במלחמתם נגד נפוליאון בראשית המאה ה-19, שתי משפחות יהודיות עשירות מאלג'יריה מימנו את נפוליאון במלחמתו נגד האנגלים. כמו שאומרים אצל החבר'ה האלה – כסף יהודי נדבק לכסף יהודי.

איור של חוסיין דיי מכה במניפה את פייר דבאל, הקונסול הצרפתי
להמשך הפוסט

המוח היהודי הוא עגול: האיש שהמציא את הכדורגל האירופי

עם כל הכבוד לאנשי הממון האגדיים, את התרומה הקריטית ביותר לכדורגל האוסטרי – והאירופי – הניח דווקא יהודי אחר, כזה שמאס בבנקאות

רונן דורפן

הכדורגל הובא לאוסטריה על ידי היהודים בדרך קצת מוזרה. הסניף האוסטרי של משפחת רוטשילד ייבא לטירתו קבוצה של גננים אנגלים, אלה הביאו איתם כדור ואת אהבת המשחק. כך המשחק הראשון על אדמת המדינה התנהל על מדשאות האחוזה המרהיבה. אבל עם כל הכבוד לאנשי הממון האגדיים, את התרומה הקריטית ביותר לכדורגל האוסטרי – והאירופי – הניח דווקא יהודי אחר, כזה שמאס בבנקאות.

הוגו מייזל עם "נבחרת הפלא" האוסטרית, 1932
להמשך הפוסט

היכלי בודפשט: המפץ היהודי של העיתונות בהונגריה

בימים בהם עיתונות = פרסום = כסף = חופש, העיתונות היהודית שגשגה. הדרתם של היהודים מהגילדות המסורתיות במשך מאות שנים והאיסור להחזיק בקניין, סייעה להם לפתח מיומנויות וכישורים שהפכו אותם לכוכבים בתחום כשפרצה המהפכה התעשייתית

אושי דרמן

"אם השאיפה של העיתונות היא לשרת את הציבור, עליה להיות בעלת תפוצה כמה שיותר רחבה. הסיבה לכך פשוטה - תפוצה רחבה משמעותה יותר פרסום, יותר פרסום משמעותו יותר כסף, ויותר כסף שווה יותר חופש עיתונאי". הציטוט הזה שייך לג'וזף פוליצר, איל העיתונות היהודי שהיגר לאמריקה במהלך המאה ה-19 והיה לאחד מסנדקי העיתונות האמריקאית - לצדו של ויליאם הרסט.

אנדור מיקלוש (בחליפה שחורה, בקצה השולחן) ראש קונגלומרט העיתונות הגדול בהונגריה, במערכת העיתון Az Est ,1920
להמשך הפוסט