דבורה הנביאה הולכת להוליווד, אני הלכתי לתבור - ישראליזם - הבלוג של דורון קורן - הארץ
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דבורה הנביאה הולכת להוליווד, אני הלכתי לתבור

על השיחה הפמיניסטית הראשונה בין דבורה לברק התנ"כי, על קריאת ירמיהו מול קריאת העגורים באגמון החולה, ועל מי מעיין מהברז בקיבוץ פרוד. טיול גלילי

תגובות
כנסיית ההשתנות בהר תבור
גיל אליהו

דבורה הנביאה, קראנו בבדיחוּת קלה לפני כשבועיים ב-ynet, תהפוך לגיבורת-על בהפקה הוליוודית המתמחה בסיפורים תנ"כיים, ודמותה תענה גם על הצורך העכשווי בסיפורי העצמה נשית. אין ספק, דבורה היתה גיבורה, אפילו גיבורת-על בהתחשב בצד הנבואי שבה, וגם שופטת ומשוררת, כזכור, אבל איך בדיוק מחברים אותה עם גיבורי-העל האמריקאים עצומי השרירים, עם האפקטים המחשביים המרצדים, עם הדילוג כמו עכביש, ההשמדה בחרב אור, היקומים הבדויים וכו'?

מצד שני - נחמד. דבורה סופר-סטאר. לסרט הזה יהיו לפחות רגליים במציאות, ואולי הוא יגרום למישהו מתישהו להתוודע גם לסיפור האמיתי, הפלאי לא פחות מסופרמן או מוונדר-וומן.

בסיפור האמיתי יש אכן צד חדש של תודעה פמיניסטית, אולי בהופעה ראשונה בתנ"ך. דבורה היא המנהיגה ושופטת הצדק של תקופתה ("וְהִיא יוֹשֶׁבֶת תַּחַת-תֹּמֶר דְּבוֹרָה, בֵּין הָרָמָה וּבֵין בֵּית-אֵל בְּהַר אֶפְרָיִם; וַיַּעֲלוּ אֵלֶיהָ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לַמִּשְׁפָּט"). בתקופתה עדיין נלחץ העם בידי יבין מלך כנען היושב בחצור - היא תל חצור של היום, בדרום עמק החולה - עם צבאו הכולל 900 מרכבות ברזל ושר צבאו ההאכזר סיסרא. השיעבוד הזה, מזכיר ספר שופטים שוב ושוב, הוא חלק ממעגל החטא והעונש המלווה את חיי העם: הם משחיתים את דרכם ועושים רע - רוע מוסרי-חברתי, רוע של אמונה מפגרת באלילים לסוגיהם - ואלוהים מקים להם אויב להענישם ולהחזיר אותם לעצמם. ברגע מסוים בסבלם הם קוראים לאלוהים, כמו הפעם - "וַיִּצְעֲקוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל, אֶל-יְהוָה" (שופטים ד, ג) - ומכאן מתחילה לפעמים ההתעשתות.

הר תבור והנוף הנשקף ממנו
דפנה קורן
במרומי הר תבור
דפנה קורן

והנה דבורה קוראת לברק בן אבינעם להנהיג את המלחמה במלך כנען. היא מציעה לו אזור התכנסות מפתיע - בהר תבור הגבוה - וגם תחבולה מלחמתית שתוביל את האויב לנחל קישון הסמוך: "הֲלֹא צִוָּה יְהוָה אֱלֹהֵי-יִשְׂרָאֵל, לֵךְ וּמָשַׁכְתָּ בְּהַר תָּבוֹר, וְלָקַחְתָּ עִמְּךָ עֲשֶׂרֶת אֲלָפִים אִישׁ... וּמָשַׁכְתִּי אֵלֶיךָ אֶל-נַחַל קִישׁוֹן אֶת-סִיסְרָא שַׂר-צְבָא יָבִין, וְאֶת-רִכְבּוֹ וְאֶת-הֲמוֹנוֹ; וּנְתַתִּיהוּ בְּיָדֶךָ". וכאן מגיע אותו מפגש גברי-נשי זכור בין ברק ודבורה: מסתבר שברק גיבור המלחמה לא מוכן לצאת לקרב בלעדיה. "אִם-תֵּלְכִי עִמִּי וְהָלָכְתִּי; וְאִם-לֹא תֵלְכִי עִמִּי, לֹא אֵלֵךְ", הוא אומר, כמו נאחז בשולי שמלתה, למרות שהיא הבטיחה לו ניצחון מפי אלוהים. זו בוודאי עדות גם לכריזמה הגדולה של דבורה בתקופה שבה נשים כלל לא יצאו למלחמה וכמעט לא הנהיגו.

בתשובת דבורה לברק נשמע הד של נזיפה על מורך ליבו המסוים: "וַתֹּאמֶר הָלֹךְ אֵלֵךְ עִמָּךְ, אֶפֶס כִּי לֹא תִהְיֶה תִּפְאַרְתְּךָ עַל-הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר אַתָּה הוֹלֵךְ - כִּי בְיַד-אִשָּׁה יִמְכֹּר יְהוָה אֶת-סִיסְרָא". מהי אותה "יד אשה"? יד דבורה, כמובן, שתיחשב למנצחת הראשית במלחמה, אבל זוהי גם התנבאות על האשה שתלכוד בפועל את סיסרא, והיא כזכור יעל אשת חבר הקיני. לאחר שמרכבות הברזל של סיסרא נלכדו בנחל הקישון ונגרפו בשיטפונו הפתאומי, ולאחר שחייליו נרדפו והובסו עד כלה, ברח סיסרא ומצא מקלט אצל אותה יעל. היא זו שהרגה את הגנרל מזרה האימה, באוהלה ובמו ידיה, ביתד שתקעה ברקתו לאחר שהשקתה אותו חלב והרדימה אותו. "לֵךְ וְאַרְאֶךָּ אֶת-הָאִישׁ אֲשֶׁר-אַתָּה מְבַקֵּשׁ", אומרת יעל לברק כשזה עוצר אצלה במרדפו הארוך אחרי סיסרא. הפרס הגדול במלחמת הניצחון נמנע ממנו.

בהר תבור, כיפת ענק המתנשאת מסביבתה המישורית ומשקיפה דרומה מגובה 400 מטר על עמק יזרעאל ונחל הקישון הזורם בו, טיילנו לפני כעשרה ימים במסלול הליכה מעגלי סביב פסגתו. בימים אלה הוא ירוק מתמיד ופורח, ובמבט לצפון-מזרח זהרה לעינינו גם כיפת החרמון המושלגת. העלייה ברכב לפסגת ההר היא דרך המון פיתולי כביש תלולים. כן, היה להם כושר גופני מעולה, לבני השבטים נפתלי וזבולון שטיפסו וירדו בהר במהלך הקרב ההוא.

כנסיית ההשתנות בהר תבור
דפנה קורן
ישו (במרכז), משה (משמאלו) ואליהו (מימינו) בתוך הכנסייה
דפנה קורן

בראש ההר ניצבת כנסיית "ההשתנות", שבה, סיפרה לנו בתנו מורת הדרך, עבר ישו לפי מאמיניו עוד שלב בהתגלות, כשדיבר עם משה ועם אליהו הנביא. ציור של השלושה מובא בתוך הכנסייה היפה ומרובת המבקרים, שעיצב מחדש בשנות ה-20 של המאה הקודמת האיטלקי אנטוניו ברלוצ'י, אדריכל מדהים שתיכנן עשרות מבנים איקוניים בארץ, בהם כנסיית הביקור בעין כרם, כנסיית הר האושר ליד הכנרת וחלק בכנסיית הקבר בירושלים.

אכן, גיבורי-העל הוותיקים של המאמינים הנוצרים שונים ברוחם לא מעט מגיבורי-העל של הכנסייה ההוליוודית.

העגורים יודעים

באותו טיול בן שלושה ימים ביקרנו גם באגמון החולה. זה היה בסוף ימי נחיתת העגורים ותחילת עונת החסידות במקום. ראינו כמה חסידות צחורות ראשונות ואלפי עגורים גדולים מצטופפים ומפעימים, משורטטים בקו עדין, עם קריאתם החזקה-רכה הנשמעת למרחקים גם בתעופת הנדידה שלהם. מדי פעם הם הזניקו את עצמם בריצת רגליים מעל המים למעוף קצר. גם העגורים מופיעים בתנ"ך, אצל ישעיהו וירמיהו. הפסוק בירמיהו, המזכיר ברוחו את אותן הערות אזהרה מספר שופטים, אומר: "גַּם-חֲסִידָה בַשָּׁמַיִם יָדְעָה מוֹעֲדֶיהָ וְתֹר וְסִיס וְעָגוּר שָׁמְרוּ אֶת-עֵת בֹּאָנָה וְעַמִּי לֹא יָדְעוּ אֵת מִשְׁפַּט יְהוָה". הציפורים יודעות.

עגורים באגמון החולה
דפנה קורן
עגורים באגמון החולה
דפנה קורן

התחברות בפָּרוד

בבית ההארחה הפשוט והנעים בקיבוץ פָּרוד שבו התארחנו, היה למים בברז טעם של מי עדן. שואבים אותם ממעיין פרוד הסמוך. בצינה הסגרירית של אחר הצהריים טיילנו בנחל פרוד, שהוא חלק מנחל צלמון הנשפך אל הכנרת. בין עצים ירוקים רבי-שנים זרמו המים בשצף שופע וצלול להפליא אחרי ימי הגשם. מעט דרומה משם נפלו מפלי הנחל אבל לא הגענו אליהם. קשה היה להינתק מהקסם היכן שהיינו.

זרימה בנחל פרוד
דפנה קורן


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#