התרגיל המסריח של גולן טלקום

אל תתפתו לעסקה המפתה של החברה. המבצע של גולן טלקום הוא מצג מטעה שבסופו עלולים לגלות המצטרפים שחייבו אותם במחיר הגבוה פי שלושה ממה שפורסם. איך זה עובד ולמה?

דורון שולצינר
דורון שולצינר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
דיון בבקשת פירוק גולן טלקום. יושב מימין ניר שטרן, מנכ"ל סלקום ומעליו מחבקו מיכאל גולן
דיון בבקשת פירוק גולן טלקום. ניר שטרן מנכ"ל סלקום ומיכאל גולן. הלקוח רשאי להינות מהמבצע בתנאי כי יפעיל את הסים שלו לא מאוחר מיום 08.01.17 בשעה 12:00 קרדיט: עופר וקנין
דורון שולצינר
דורון שולצינר

חברת גולן טלקום יצאה במבצע הצטרפות שכותרתו "29 שקל לשנתיים". למעשה זהו סוג של תרגיל כלפי צרכנים תמימים. העוקץ נמצא באותיות הקטנות, במקום שאיש לא רואה בהליך הרישום, בצורת סייג מהותי שגולן מעלימה מלקוחותיה: הלקוח רשאי להינות מהמבצע "בתנאי כי יפעיל את הסים שלו לא מאוחר מיום 08.01.17 בשעה 12:00". ומה אם תקבלו את הסים אחרי התאריך הזה? ובכן גולן תחייב אתכם במחיר המלא של החבילה - 99 ₪ ותגיד שזו בעיה שלכם.

משרדי גולן טלקום
משרדי גולן טלקום. חברת גולן טלקום יצאה במבצע הצטרפות שכותרתו "29 ₪ לשנתיים". למעשה זהו סוג של תרגיל עוקץ כלפי צרכנים תמימים צילום: אייל טואג

גולן טלקום שולחת את כרטיסי הסים כברירת מחדל לא על ידי שליחים, אלא בשירות הדואר הרגיל, הידוע באיבוד מכתבים  ובאיטיות של צב. גולן גובה 49 שקל עבור דמי טיפול ואז, במקום לשלוח בדואר מהיר, שולחת בדואר איטי. למה? כדי לחסוך עלויות ואז לגבות סכומים גבוהים פי שלושה מלקוחות תמימים שלא קיבלו, ולא יכלו לקבל, את הסים בזמן. הלקוח הסביר נרשם, ממתין לקבל את דבר הדואר, וכאשר הסים מגיע הוא מכניס אותו לתוך המכשיר ומפעיל. הלקוח ייראה כעבור חודש או כמה חודשים, במידה שישים לב, שגולן חייבה אותו ב-99 שקל לכל חודש שימוש. כאשר הוא ייבקש מגולן לתקן את הטעות הם יאמרו לו שזו לא האחריות שלהם שהסים הגיע באיחור, אלא זו הבעיה שלו. ואז יבקשו ממנו עד 50 שקל דמי מעבר לתכנית זולה יותר.

אישור ההזמנה לגולן טלקום

איך אני יודע? כי אני הייתי אחד מאותם לקוחות במבצע של סוף 2015, וזה בדיוק מה שגולן ענו לי. תבעתי אותם על המעשה הזה, וזכיתי בכספי חזרה ובפיצוי נוסף. השופט דניאל הורוביץ קבע שהפרטים אודות משלוח הסים והסנקציות כלפי מי שלא יקבל או יפעיל אותו לפני התאריך הקרוב שקבעה גולן ממוקמים במקום נפרד, ולא ברור שזה חלק מהותי של החוזה. יתר על כן, השופט קבע שגולן טלקום "מסתפקת באמירה לקונית בדף כי 'ה-sim אמור להגיע אליך הביתה בדואר תוך כעשרה ימי עסקים' ואינה מתייחסת להשלכות של אספקה מאוחרת של כרטיס הסים... וזה יוצר מצג מטעה כאילו אין השלכות לאיחור". לבסוף השופט קבע כי "כדי להימנע מהטעיית התובע ומהכשלתו, היה על הנתבעת [גולן טלקום] לאפשר פרק זמן גדול יותר בין סיום תוקף המבצע לבין מועד הפעלת כרטיס הסים".

לא מדובר בטעות תמימה של גולן טלקום. החברה יודעת היטב שכרטיסי הסים עלולים שלא להגיע ללקוחות בזמן. לקוחות מתלוננים לנציגי החברה בפייסבוק ובטלפון. החברה נתבעה על כך על ידי בתביעות קטנות, הפסידה, נפסק שמדיניותה מטעה ופסולה, והיא לא ערערה. יתר על כן, נגד גולן תלויה ועומדת תביעה ייצוגית על הטעיית לקוחות בנושא זה ממש. עו"ד עומר פיינטוך שמייצג את העותרים אומר שמאחר ו"לא מדובר במבצע חד פעמי, והמבצע ממשיך במשך תקופה ארוכה, לגולן אין כל סיבה לקבוע תנאים שכאלו". ובכל זאת גולן טלקום ממשיכה בשלה כי היא מרוויחה בטווח הקצר ואינה חושבת לטווח הארוך.

מיכאל גולן
מיכאל גולן. לא מדובר בטעות תמימה של גולן טלקום אלא במדיניות מכוונת. החברה יודעת היטב שכרטיסי הסים לא מגיעים ללקוחות בזמן. לקוחות מתלוננים לנציגי החברה בפייסבוק ובטלפון צילום: אייל טואג

ניתן להסיק מכך שגולן טלקום היא חברה שנועדה להתעשרות מהירה של מייסדיה ולמכירה מהירה של לקוחותיה לספק סלולר אחר, כפי שכבר ניסו לעשות. גולן היא חברה בקריסה שלבעליה אין יכולת או כוונה להישאר שחקנים בשוק הסלולר. לכן הם לא משקיעים בפיתוח תשתית סלולר. הם גם לא משלמים את חובותיהם לספקי התשתית עליהם הם רוכבים. הם עושים מבצעים מידי כמה חודשים שתכליתם להגדיל את מאגר המשתמשים כדי שיוכלו למכור אותם אחר כך לספק סלולר אחר. לכן הם עוקצים מצטרפים חדשים במחיר שהוא יותר מפי שלושה ממה שמפורסם. שביעות הרצון של הצרכנים אינה חשובה כאשר אתה מתכנן למכור את החברה על מנוייה למען רווח קצר טווח.

אל תהיו פראיירים של גולן טלקום. ואם כבר נפלתם בפח, תיבעו אותם בתביעות קטנות.

חומרי עזר למעוניינים: פסק דין בתביעות קטנות, שולצינר נגד גולן טלקום.

הבהרה: הכותב אינו חלק מהתביעה הייצוגית נגד גולן טלקום.

תגובת גולן טלקום

"המבצעים האיכותיים והתחרותיים שמפרסמת גולן טלקום מעת לעת, הם מבצעי הנחה על חבילת הכל כלול בסך 99 ש"ח בחודש, ומנוי שאינו מצטרף בזמן למבצע על חבילה זו או שהמבצע שלו הסתיים - חוזר חזרה לחבילה הקבועה של 99 ש"ח בחודש. מסמכי ההתקשרות של גולן טלקום עם כל מנוי במבצע כלשהו, לרבות תקנון המבצע ומסמך עיקרי פרטי התכנית, כוללים הבהרה ברורה בדבר המועד האחרון שבו ניתן להצטרף לכל מבצע. הבהרה זו מופיעה גם באתר האינטרנט של גולן טלקום וכן בתהליך ההרשמה שעובר מנוי שמצטרף באופן מקוון. למנויי גולן טלקום ניתנת שהות ארוכה של מספר שבועות להצטרף למבצע, מועד ההצטרפות האחרון לכל מבצע ידוע מראש ומפורסם בשלל מקומות שונים, ומנוי שמעוניין להצטרף למבצע סמוך למועד האחרון להצטרפות יכול לבחור לקבל את כרטיס הסים לביתו עם שליח תוך יום עסקים אחד בעלות סמלית או לחלופין לגשת לאחת מנקודות המכירה של גולן טלקום ברחבי הארץ ולאסוף מיידית את כרטיס הסים. מנוי שמעוניין להצטרף למבצע סמוך למועד ההצטרפות האחרון שידוע מראש, ובוחר לקבל את כרטיס הסים בדואר ישראל - לוקח מטבע הדברים את הסיכון שהכרטיס לא יגיע לביתו לפני תום מועד ההצטרפות האחרון למבצע ואזי המנוי מחויב כרגיל עבור חבילת הבסיס של 99 ש"ח לחודש, אלא אם כן המנוי מצטרף למבצע אחר. גולן טלקום נוהגת אפוא כדין ובהגינות מלאה עם מנוייה. גולן טלקום מספקת שירות למאות אלפי לקוחות מרוצים, ובכלל זה, לעשרות אלפי לקוחות שהצטרפו למבצע הספציפי הנזכר בכתבה של 29 ש"ח לחודש שמובטח למנויים למשך שנתיים".

דורון שולצינר

דורון שולצינר | |למען הדמוקרטיה

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ