בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מגזין עיניים

סִיפּוּרֵי חֲלוֹמוֹת

הַחֲלוֹם הוּא מִגְרַש הַמִשְׂחָקִים שֶל הַדִמְיוֹן שֶלָנוּ. כַּמָה מֵהַסִיפּוּרִים הַיָפִים בַּתָנָ"ךְ הֵם סִיפּוּרֵי חֲלוֹמוֹת

תגובות
שלג בוער

מֵעולם לא רְאיתם שלג בוער, נכון? האִם בַּחלום יכול להופיע מַראֶה מוזר שכּזה? בְּהֶחלט! למה לא? בַּחלום עשׂוּיִים להופיע מַרְאוֹת וקולות מוכּרים או חריגים מאוד דַווקא. החלום הוא מִגרַש המִשׂחקים של הדִמְיון שלנו. הוא יכול להיות מִגרש המִשׂחקים המְהַנֶה ביותר, הפָּרוע ביותר, המצחיק ביותר וּלְעיתים המשונֶה ביותר שֶיש.
כמה מהסיפורים היפים בַּתנ"ך הם סיפורי חלומות. בַּתנ"ך מְסַפּרים על חלומות שֶחָלמו דְמוּיוֹת חשובות, למשל, יַעֲקֹב ויוֹסֵף או שַליטים כְּפַרְעֹה, מֶלך מִצְרַיִם.
לַילה אחד, כְּשֶהָיה יַעֲקֹב בְּדַרכּוֹ אֶל חָרָן, מולֶדת סָבוֹ אַבְרָהָם, הוא נִרדם וחלם חלום. בחלומו ראה סולם וּמַלאכים עולים ויורדים בו. בְּרֹאש הסולם ניצב אלוהים. בחלום הִבטיח אלוהים ליַעֲקֹב לִשמור עליו וְלָתת בְּיָדָיו וּבִידֵי צֶאצָאָיו אֶת הַשליטה על האָרץ שהִבטיח גם לַאֲבוֹתָיו (בְּרֵאשִית כח).

שָנים רבּות אחַר כך חלם יוֹסֵף, בְּנו האהוּב של יַעֲקֹב, שני חלומות שהִרגיזו אֶת בני מִשפחתו. בחלום הראשון הוא ראה אֶת אֶחָיו מְלַקְטים איתו שיבולים בַּשָׂדֶה. לְפֶתע נֶעֶמדה אלוּמַת השיבולים של יוֹסֵף, ואִילו האלוּמוֹת של אֶחָיו הִשתַחֲווּ אלֶיה; בַּחלום השני ראה אַחד עשׂר כוכבים וגם אֶת השֶמש ואֶת היָרח מִשְתַחֲוִוים אליו (בְּרֵאשִית לז).
חלומות יוֹסֵף הם חלומות סִמלִיִים. גם האֲלוּמוֹת וגם הכוכבים מְסַמְלים דְבר־מה. אֶחָיו של יוֹסֵף הֵבינו מיד אֶת מַשְמָעוּת הסְמלים בחלומותיו. בִּיהִירוּתוֹ, חשבו האחים, יוֹסֵף חולם שהוא חשוּב מֵהם וּמֵהוֹרָיו ורָאוּי לִשלוט בהם. כַּעסָם של האחים על יוֹסֵף גָרם להם לַעשׂות מַעשֶׂה נורא. הם הִשאירו אותו בְּבוֹר עמוק וּלְבַסוף מָכרו אותו לִקבוצת אנשים שֶעשׂו אֶת דַרכּם לְמִצְרַיִם.

בְּמִצְרַיִם נִמכּר יוֹסֵף לְעַבְדוּת, אך עִם הזמַן הִשתַנָה גוֹרָלוֹ לְטוֹבה. הַצעיר שאֶחָיו כִּינוּ בְּזִלזול "בעל החלומות" נֶהפך לִמְפַענֵח חלומותיו של המֶלך פַּרְעֹה. הוא שוחרר מֵהעַבדוּת וּמוּנָה לִהיות איש חשוּב מאוד בּחֲצַר המֶלך.
כמו יוֹסֵף, גם פַּרְעֹה חלם שני חלומות: בָּרִאשון חלם שֶשבע פָּרות שמנות עולות מֵהנהר, ושֶבע פרות רזות עולות בְּעִקבוֹתֵיהן וטורפות אותן. מֶלך מִצְרַיִם הִתעורר מֵחלוֹמו וּמיד נִרדם שוב וחלם חלום שני. הפּעם ראה שֶבע שיבולים בְּריאוֹת ואחריהן צומחות שבע שיבולים שְדוּפוֹת (רזות) וּבוֹלעות אֶת הבּריאוֹת (בְּרֵאשִית מא).
בַּתָנ"ך תֵיאור חלומות דומים שחולֵם אותו אדם הוא אֶמצָעִי סִפרותי. מַטְרתו לִרמוז שהחלומות אֵינם מִקרִיִים ושהמָקור שלהם אֱלוֹהִי. מסוּפּר שיוֹסֵף הוא הַיחיד שהִצליח לִפתור אֶת החלומות המוזרים של פַּרְעֹה. הוא הִדגיש שאלוהים הוא שאִפשֵר לו לִפתוֹר אותם וגם הִסבּיר לְפַרְעֹה שֶשנֵי חלומותיו הם, לְמַעשֶׂה, אותו החלום ושיש להם אותו פִּתְרון. שני החלומות מְנַבְּאים שאחרֵי שֶבע שְנות שִׂגְשׂוּג בְּאֶרץ מִצְרַיִם יגיעו שבע שנות בַּצוֹרֶת קשָה ורעָב. יוֹסֵף הִציע לְפַרְעֹה דֶרך להִתגַבֵּר על השָנים הקשות מִבְּעוֹד מועֵד. על פי הכָּתוב, הנְבוּאה שנִמְסְרה לְפַרְעֹה בחלומותיו הִתגַשְמה.

נְבוּכַדְנֶצַר  חולם

כְּכל שחולפים הדורות, המְסָרים המוּצָגים בַּחלומות נַעשִׂים עֲקִיפים יותר. בחלומו של יַעֲקֹב דיבר אליו אלוהים יְשירוֹת. אֶל יוֹסֵף הוּעבַר המֶסר בִּסְמָלים. וּכְשֶהַחולמים אֵינם בְּנֵי יִשׂרָאֵל אֶלָא מְלָכים זָרים, החלומות הסִמלִיִים נַעשׂים יותר ויותר מְשוּנים וּמְסוּבָּכים. הם דורשים פִּענוּחַ, ואֶת הפִּתרונות מְסַפְּקים אנשים שנֶעזרים באלוהים.
החלום על פָּרות צִמחוניוֹת רזות שטוֹרְפות פָּרות אחרות, שְמֵנות, נִשמע מוזר, אבָל החלומות שֶחָלם נְבוּכַדְנֶצַר השני, מֶלך בָּבֶל, מוזרים ממנו.
סֵפר דָנִיֵאל נִכתב לאחַר חוּרבַּן בֵּית המִקדש, בִּתקוּפת הגָלוּת של עַם יִשׂרָאֵל. מְתוֹארים בו שני חלומות שחָלם הַשַליט נְבוּכַדְנֶצַר. נְבוּכַדְנֶצַר הוא שהֶחרִיב אֶת בֵּית המִקְדָש הרִאשון בִּירוּשָלַיִם.

רוב הסֵפר כָּתוּב בַּשָׂפה האֲרָמִית, אך יש גם תרגומים שלו לְעִברית. דָנִיֵאל היה אחד מֵארבעה נערים שהוּבְאו מִיְהוּדָה אֶל בָבֶל, זָכוּ שָם לְחינוך מצוּין ונוֹעֲדוּ לְתפקידים חשובים בַּחֲצַר המֶלך.
אֶת פְּרָטֵי החלום הרִאשון נְבוּכַדְנֶצַר בְּעַצְמוֹ שכח, אך אֶפשר להבין שהחלום הִשאיר עליו רוֹשֶם עַז, שֶכּן לאחַר שהִתעורר פָּנה אֶל יועצָיו ודָרש מֵהם שיְסַפְּרו לו מה חָלם. היועצים היו נְבוֹכים. איך אֶפשר לָדעת מה חלם מישהו אחֵר? כשהִסבּירו לִנְבוּכַדְנֶצַר שאֵין להם שום דרך לָדַעת מה הוא ראה בחלוֹמו, הוא הֵגיב בְּזַעם. המלך לא היה רגיל לִשמוע שאי אֶפשר לְמַלֵא אֶת בַּקָשָתו ואִייֵם לַהרוג אֶת כל החכמים בַּחֲצֵרוֹ. האִיוּם הזה כּוּוַן גם לְדָנִיֵאל וּלחֲבֵרָיו.

דָנִיֵאל הִתפּלל לאלוהים שיַעזור לו. לפי המסוּפּר, בַּקָשָתו נֶעֶנְתה, וּבְאותו הלילה הוא חלם אֶת חלומו של נְבוּכַדְנֶצַר וכך היה יכול לבוא אֶל המלך וּלספֵּר לוֹ אֶת מה שֶחָלם: בַּחלום נִראָה פֶּסל גדול, רֹאשו עשׂוּי זהב וחֲלָקָיו האחרים עשׂוּיִים כסף, נְחוֹשֶת, ברזל וחֶרֶס. אבן מיוּחֶדת היכְּתה בַּפֶּסל וכל חֲלָקיו הִתפּוֹרְרו לאבָק. האבק נישָׂא בָּרוּח, והאֶבן נֶהֶפכה להר (דָנִיֵאל ב). דָנִיֵאל הִציג גם פִּתְרון לַחלום, וגם הוא, כמו יוֹסֵף, הִדְגיש שאלוהים הוא שמְאַפְשֵר לו וּמְסַיֵיע לו לִפתוֹר חלומות. הוא הִסבּיר שחֲלָקָיו של הפֶּסל מְסַמְלים אֶת המַלְכוּיוֹת של נְבוּכַדְנֶצַר ושל יוֹרְשָיו, ושהאֶבן מְסַמֶלת אֶת מַלכוּתוֹ של אלוהים בֶּעתיד, בְּאַחרית היָמים.
נְבוּכַדְנֶצַר חלם עוד חלום, אבָל אותו לא שכח. בַּחלום הזה הוא ראה אילן גָבוה, רֹאשו בַּשָמַים, וּמִתחת לעֲנָפָיו מִתגוררים בַּעלֵי חיים. לְפֶתע הופיע מלאך והוֹרָה לִכְרות אֶת העץ. הוא גם הודיע שֶשוֹרָשָיו של העץ יִישָארו בָּאדמה, וְשֶלִשְׂרִידֵי העֵץ יִינָתֵן לב של חיה (דָנִיֵאל ד).

דָנִיֵאל פָּתר גם אֶת החלום הזה. הוא הִסבּיר שהאילן מְסַמֵל אֶת נְבוּכַדְנֶצַר, וְשֶהוֹדעת המלאך היא עונש מִשָמַים. המלך החוֹטֵא יַהפוך לְחַיה וִיגוֹרַש מֵחֶברת בְּנֵי האדם. חֶטְאוֹ של נְבוּכַדְנֶצַר היה חֵטְא היוּהֲרה. הוא לא הֶאמין שֶרק אלוהים יכול לִקבּוע מי יִזְכּה לְחֶסד וּמי יֵיעָנֵש, ושאלוהים הוא הַשַליט העֶליון.
לפי המְסוּפּר, שנה לאחַר שֶחָלם נְבוּכַדְנֶצַר אֶת חלום האילן, בְּעֵת שהִילֵך בְּאַרמוֹנו והִתפָּאֵר בִּבְנִייַת עִירוֹ בָּבֶל, נִשמע לְפֶתע קוֹל. הקול הודיע לִנְבוּכַדְנֶצַר על עוֹנְשו. המלך נֶהפך לחיה. הוא הֵחל לֶאכול עֵשׂב וְלִשתות טַל, גוּפוֹ נִרטב וְציפּוֹרנָיו וּשְׂעָרוֹ גָדְלו פֶּרֶא. שֶבע שָנים חלפוּ עד שֶחָזר להיות אדם והוּשַב אֶל כֵּס המַלְכוּת, אך אז הוא כבר הִכּיר בְּעֶלְיוֹנוּתוֹ של אלוהים.

חלוֹמו השני של נְבוּכַדְנֶצַר הוא אולַי המוזר ביותר מִכּל סיפּורֵי החלומות בַּתנ"ך. כָּאָמוּר, בַּחלום הדִמְיון שלנו יודע 'לִבעוט' בַּמוּסכָּמות וּבַכְּללים; היוצֵא דופֶן בּחלוֹמו השני של נְבוּכַדְנֶצַר הוא דֶרך הִתְגַשְמוּתוֹ. שלא כמו שֶבע הפרות הרזות, שסִימְלו שבע שְנות בַּצוֹרֶת, העֵץ הכָּרוּת שניתַן לו לב של חיה מַדְגים מצב שבּו הגבול בין המציאוּת לחלום מיטַשְטֵש לַחֲלוּטין. המַראות המוזרים שהופיעו בחלומו של נְבוּכַדְנֶצַר הִתגַשמו בַּמציאוּת בְּאוֹפֶן שֶאף עולֶה על החלום: המֶלך האָדם נֶהפך לְחַיית השָׂדֶה.

 

מתוך המגזין לילדים 'עיניים', גיליון 192 בנושא 'מוזר'. להזמנת מינוי וגיליונות קודמים

 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו