בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מגזין עיניים

אוֹתָנוּ זֶה מַצְחִיק!

אַרְבָּעָה עָשָׂר עֶקְרוֹנוֹת שֶקָרִיקָטוּרִיסְטִים מִשְתַמְשִים בָּהֶם כְּדֵי לְהַפְתִיעַ וּלְהַצְחִיק

תגובות
איור

כְּדֵי לִיצור קָרִיקָטוּרוֹת משַעשְעות, חכמות וּמעורְרות מחשבה אנחנו, הקָרִיקָטוּרִיסְטִים, מִשתַמשים בְּעֶקְרון ההַפתעה. כדֵי להָבין איך המוח שלנו חוֹוֶה תְחוּשה של הפתעה צריך להַכּיר מילה חשובה מאוד: 'גֶֶשְטַלְט'. גֶשְטַלְט היא מילה בגרמנית, וּמַשמָעותָהּ 'תַבְנית'. המוח שלנו נוטֶה להָגיב על ההִתרַחשוּיוֹת שמִסביבֵנו בְּאופֶן אוטומָטי, תַבניתי וקבוע. קָרִיקָטוּרִיסְטִים מַכּירים את אופֶן הפְּעולה של המַנגָנון הזה וּמִשתַמשים בו כדֵי לבַיֵים וּלְאַיֵיר מַצבים שגורמים לנו להיות מוּפתעים. בְּעִקבות ההפתעה המוח משַחרֵר חומר שנִקרא אֶנְדוֹרְפִין. החומר הזה גורם לָחוש שִׂמְחה, צְחוק והנָאָה.
יש שיטות רבות להפתיע את המוח, ולא פעם קָרִיקָטוּרָה משַלֶבת יותר מֵעִיקָרון הוּמוֹריסטי אֶחד. הִנֵה כמה שיטות שבְּעֶזרתן הקָרִיקָטוּרִיסטים מַפתיעים את עֵינו ואֶת מוחו של הצוֹפֶה. חשוּב לציֵין שאֶת השיטות האלֶה אֶפשר לִמצוא גם אצל יוצְרים בִּתחוּמים אחֵרים כְּגון סופרים, יוצרֵי סרטים, בַּדרָנים וגם אצל כל מי שגורם לאחֵר לִצחוק בְּעִקבות תנועה שעָשׂה, משהו שאָמר או צליל שהִשמיע.
 

הִיפּוּךְ תַפְקִידִים
על ידי היפּוּך תפקידים בין שתי דְמויות המוח שלנו קולֵט את חוסר ההִיגָיון שבַּתמונה. אנחנו רגילים לִראות את היְחסים בין הדְמויות בְּדרך מסוּיֶמת וכאשר הדְמויות מַחליפות תפקידים נוצר מצב לא הֶגיוני אשר גורם לנו לחוש מוּפתעים וּמשוּעשָעים.
 

הַשְוָואָה וִיזוּאָלִית
כאשר הקָרִיקָטוּרָה מַציגה בַּד בְּבַד גם את השוֹני וגם את הדִמְיון החזוּתי בין חֵפֶץ לחַיָה או בין חֵפֶץ לאדם, אנחנו מופתעים. ההפתעה נוצֶרת מִשום שמִצַד אחד אנחנו רואים את המְכַנֶה המשוּתָף לִשנֵי 'גיבּוֹרֵי העלילה', וּמִצד שֵני אנחנו רואים את השוֹני ואת חוסֶר ההַתאָמה ביניהם.
 

איור

שִימוּש בִּקְלִישָאָה
קְלִישָאָה היא מַטבֵּעַ לָשון, בִּיטוי או דְפוס הִתנהגות, שנַעשָׂה שָחוּק מֵרוב שימוש מִצַד אחד, אך מוּכָּר וּמַצחיק מִצד שֵני. 'הכַּדור עָגול' וּ'מִשְׂחק נִמשך תִשעים דקות' הן דוּגמאות לִקְלִישָאוֹת מֵעולם הכַּדוּרגל; 'יש לי עינַיִים בַּגב' או 'הצִלצוּל הוא בִּשבילי' הן קְלִישָאוֹת מֵעולמם של המורים. כאשר 'שותלים' את הקְלִישָאָה המוּכֶּרת בִּסביבה שהיא אינה שַיֶיכת אֵלֶיהָ נוצֶרת הפתעה.
 

איור

יִתְרוֹן הַיְדִיעָה שֶל הַצוֹפֶה
הכַּוָונָה היא לְמַצב הוּמוֹרִיסְטִי שבּו הצופֶה יודע מה עומד לִקרות לְגיבּור העלילה של הקָרִיקָטוּרָה עוד לפנֵי שהגיבּור עצמו יודע על כך: עומדת להִתרחֵש הפתעה ורק אנחנו, הצופים, מנחשים את סוֹפהּ. יש בָּזֶה תְחוּשה קלה של מְציצָנות והִתרַגשות סמוּיָה לִקראת הבָּאות.
 

איור

הַקְצָנָה הֶגְיוֹנִית
כאן מדוּבָּר בְּהפתעה קצָת אחֶרת. בְּקָרִיקָטוּרָה מֵהסוג הזה ההִיגָיון וחוסר ההִיגָיון פועלים זה לְצד זה ונוצָר מַצב מבַלבֵּל מעט. מִצד אחד הַהִתרַחשות הֶגיונית וּמוּכֶּרת, וּמִצד שֵני הדְמוּיות או הנְתוּנים מוּקצָנים עד לְמַצב של אַבְּסוּרְד, כלומר עד למַצב שאינו מִתקבֵּל על הדעת.
 

איור

מִיזוּג
זה אַחד העֶקרונות החביבים עלַיי. ההפתעה נוצֶרת על ידי חיבּוּר הָזוּי אך הֶגיוני של שני נְתונים שלא אמוּרים להופיע יחד בְּאותו אִיוּר. ככל שהנתונים מנוגדים יותר זה לָזה ההפתעה גְדֵלה והמוח מַפריש כַּמות גדולה יותר של אֶנְדוֹרְפִין. התוצאה: צְחוק מִתגַלגֵל וחסַר מַעצוֹרים. ואוּלַי לא.
 

איור

הַחְסָרָה
החיִים והניסָיון מלַמדים אותנו איך חפָצים, חיוֹת, צמחים ונופים נִראים, מה התְכוּנות הצוּרָניות שלהם, ואיך הם נוטים להִתנהֵג בכל מינֵי מצָבים. כאשר אנחנו מַחסירים לפָחות אֶחד מֵהחלָקים של נושֵׂא האִיוּר, המוח יודע שהמצב אינו הֶגיוני ולכן הוא מוּפתע.
 

איור

פָּרָדוֹקְס
פָּרָדוֹקְס בְּקָרִיקָטוּרָה הוא מצב שבּו יש סְתירה פְּנימית בין הנְתונים שבָּקָרִיקָטוּרָה, כלומר הקָרִיקָטוּרָה מַציגה דבָר והיפּוּכוֹ. מצב כזה מתוּחכם מִבְּחינה יצירָתית, אך כאשר הוא מוּצלח הוא גם מפתיע.
 

איור

הֲמָרָה
יש שֶקוראים לַתַחבּוּלה הזאת 'יְקוּם מַקבִּיל'. בְּשיטת ההמָרָה מִשתַמשים בְּמצב מוּכּר מֵחַיֵי היום־יום ושותלים אותו בּ'יְקוּם מַקבִּיל'. החוּקים הם אותם חוּקים, ההִתנַהלוּת היא אותה הִתנהלוּת, אבל שינוּי הסְביבה או ציר הזמן מוּזרים, מצחיקים ולִפעמים אפילו הֲזוּיִים. וזה בְּעצם כל הכֵּיף.
 

איור

 שִינוּי קְנֵה מִידָה
כאן מדוּבּר בְּתַעלול וִיזוּאָלי. אנחנו רגילים לִראות חפָצים, חיוֹת או אנשים בְּגודֶל מסוּיָם בְּיַחס לַסביבה, וכאשר אנחנו מַקטינים או מַגדילים את אַחד האֵלֵמֶנטים בַּקָריקָטוּרה וּמַשאירים את שְאַר הנְתונים בִּקְנֵה מידה רגיל, נוצָר מֵעֵין 'קֶצֶר וִיזוּאָלִי' בַּמוח שגורֵם לְבִלבּוּל, אבל מֵהסוג המשַעשֵע והמפתיע.
 

איור

הַשָלָב הַבָּא
כאשר אנחנו רואים נתונים בְּרֶצף עלילתי או חזותי, המוח מנסֶה בְּאופֶן אוטומטי 'להמשיך את העלילה'. כאשר השָלָב הבא בָּעלילה אינו מתאים לְמה שקָדם לו, אנחנו מופתעים אבל גם מְבינים את הכַּוָונה הנִסתֶרת של הקָריקָטוּריסט: הוא שִינה את הֶמשֵך העלילה בְּכַוָונה.
 

איור

עוֹמֶס נְתוּנִים, הַכְפָּלָה
לִפעמים עומֶס פְּרטים או חזרה קבועה של אותו דימוי בַּקָריקָטורה מַספיקים כדי להפתיע. הופָעתהּ של אותה דְמות מִספָּר רב של פְּעמים והצְפיפות שהדָבר גורם בַּקָריקָטורה מבַלבְּלות את העַין וּמזכִּירוֹת לנו שמדוּבָּר בְּמצב הֶגיוני וחסַר הִיגָיון בְּעֵת וּבְעוֹנָה אַחַת.
 

איור

כֶּפֶל עֲלִילָה
קשֶה ליַישֵׂם את העיקָרון הזה בְּקָריקָטורה, אבל כשֶמצליחים, השִׂמחה רבה. למעשֶׂה מדוּבּר בּעלילה אַחת שמחוּלֶקת לִשתֵי עלילות מִשנֶה. המוח מֵבין את העלילה הכְּללית וּלאחַר זמן־מה מזַהֶה את החלוקה הפְּנימית שיוֹצֶרת סוג של ניגוד, מֵעֵין סְתירה פנימית שמחַזֶקת את הרַעיון.
 

איור

מִשְׂחֲקֵי מִילִים
גם מִשְׂחקֵי מילים יכולים להפתיע. בִּמְקום אִיוּר מצחיק מִשתַמשים בַּקָריקָטורה בְּמִשְׂחקֵי מילים. המוח שלנו רגיל לִשמוע מילים או מִשפּטים מסוּיָמים בְּהֶקשֵרים קְבוּעים. שינוּי של מילה, מִבנֶה מִשפָּט או אפילו ניקוד מפתיעים וּמשַעשְעים.

איור

 

איור

מתוך המגזין לילדים 'עיניים', גיליון 204 בנושא 'הפתעה'. להזמנת מינוי וגיליונות קודמים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו