בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מגזין עיניים

קֵיסָר שָמֵן הוּא קֵיסָר טוֹב

טֶקֶס שְקִילָה וַחֲלוּקַת צְדָקָה בַּמַמְלָכָה הַמוּגוּלִית שֶהִתְקַיְימָה עַד לִפְנֵי כְּמֵאָה וַחֲמִישִים שָנָה בְּתַת־הַיַבֶּשֶת הַהוֹדִית

5תגובות
איור של מרינה אנדרייב

הַמוּגוּלִים הם בני שוֹשֶלת מוּסְלְמית מפוֹאֶרת שֶשָלטה מאות שָנים בְּחֵלק מִתַת־היַבֶּשת ההוֹדית. תחילת השוֹשֶלת בַּמאה השֵש עֶשׂרה, וסוֹפהּ בְּאֶמצע המאה התְשע עֶשׂרה. השֵם 'מוּגוּלִים' הוא שִיבּוּש של המילה 'מוֹנְגוֹלִים', שהיו אבות־אבותֵיהם של מְיַיסְדֵי השושֶלת. אֶת אַחד המִבנים שהקים בן השושלת הזאת, הקיסר החמישי שַאה גַ'הַאן, אתם ודאי מַכּירים: זֶהו הטַאג' מַהַאל המְפָאֵר אֶת הָעיר אַגְרָה שבהוֹדוּ.

מְיַיסֵד השושלת, בַּאבּוּר, היה צֶאצָא לְמנהיגים מוֹנְגוֹלים גדולים ונועזים, שהמפורסם בהם הוא גֵ'ינְגִיס חָאן. בַּאבּוּר לא הִצליח לנצֵח אֶת אוֹיְבָיו בְּמוֹלַדְתו שבְּמֶרכַּז אַסְיָה, ולכן נדד עד צְפון הוֹדוּ והִתיַישֵב שָם. צֶאצָאָיו הִרחיבו אֶת גבולות הממלכה שהקים וְיִיסְדוּ אִימְפֶּרְיָה מפוֹאֶרת ועשירה.

איור של מרינה אנדרייב

בַּאבּוּר וּמַמשיכָיו היו מיעוט בְּקֶרב האוּכְלוּסִייה הכְּבוּשה וְנִבְדְלו מִמנה בִּשְׂפָתם, בְּמוֹצָאם וּבְדָתם: המוּגוּלים היו מוּסְלְמים, ואִילו רובָּם המַכְריע של תושָבֵי מַמלַכתם הִשתַייכו לִזרמים הִינְדוּאִיִים. המוּגוּלים הֵבינו שֶכְּמִיעוּט יִתקַשוּ לבַסֵס לְאורֶך זמן אֶת שִלטונם על האוּכְלוּסִייָה ההודית הגדולה, ולכן בְּדֶרך כלל הִשׂכּילו לִנהוג בְּסובלנות תַרבּותית ודתית, שִיתפו בְּשִלטונם אֶת האֵלִיטוֹת המקומיוֹת (אֶת השִכבָה העִילִית בַּחֶברָה) ואימצו מִנהגים מְקוֹמִיִים כדי לרכּוש גם אֶת לב העם.

דוגמה יפָה לְאימוץ מסורת שכּזאת היא מִנהג מתן תרוּמה כְּמִשקל גופו של השַליט. לפי המסורת ההִינְדוּאית, האיש רם המעלָה היה יושב על כף מֹאזניים ענקיים, שנִבנו בִּמיוחד לְשֵם כך, ועל הכף השנייה הוּנְחו שַׂקֵי זהב, כסף, אבנים יקרות וּבדים מיוחדים, וּלְעיתים גם מינֵי דגנים וּתְבוּאוֹת. השׂקים הונחו עד שמִשקָלם היה זֵהֶה לְמִשקל גופו של הקֵיסָר וְכַפּות המֹאזניים הִתאַזְנו. לאחַר טֶקס הַשקילה חוּלקו לאנשֵי דת חֶפְצֵי העֵרך או סכום כסף שְוֵוה עֵרך לחפצים. המוּגוּלים הִמשיכו אֶת המִנהג המקומי, ואף ניצלו אותו לְהַגבַּרת האֲהָדה אליהם: הם היו שוקלים אֶת הקֵיסָר, ואֶת כל העושֶר שנֶערַם על כף המאזניים השנייה תרמו לענִיִים ולא לאנשי הדת.

הַקיסר היה נִשקל בְּרֹאש השנה וגם לְרֶגל אֵירועים דְרָמָטִיִים כמו לִיקוּי חמה או כאשר אחד מִבּנֵי מִשפַּחת המלוכה חלה בְּמחלה מסוכֶּנת. המַטרה של כל האֵירועים האלֶה הייתה להציג אֶת פְּאֵר חֲצֵרָם של השַליטים המוּגוּלים, אֶת נְדיבוּתם ואֶת הֱיוֹתָם קַשוּבים לַמָסוֹרות המקומיוֹת. הטקסים מְתוֹעדים בְּחיבורים מאותה העֵת וגם בְּאיורים יְפֵהפִיִים, פְּרי לִבְלוּבָה של אומנות הציור בַּתקופה המוּגוּלית.  

איור של מרינה אנדרייב

עִם הזמַן נשקלו לא רק הקיסרים: הוּנְהֲגה שְקילה של יַלדֵי הקיסרים, הנסיכים המוּגוּלים, בִּימֵי ההולדת שלהם, ומְתוֹעדים טקסים שבּהם נִשְקְלו אנשים חשובים בַּחֲצַר הקיסר, כגון רופא שהֵיטִיב לטפּל בְּבת משפחה חולָה או אַסְטְרוֹלוֹג שנִטען כי רבּוֹת מִתַחֲזִיוֹתָיו הִתגַשְמו.

בִּתקופות מסויָמוֹת נֶערך טקס הַשקילה גם לְציוּן חגים לא־מוּסְלְמִיִים, כחג האביב הפָּרְסִי הָעתיק. בִּתקופות אחרות, כְּשֶהאֲדִיקוּת המוּסְלְמית גָברה, הוּחלפו שַׂקֵי הזהב והכּסף שהוּנְחו על הכּף בְּשַׂקֵי מזון, כדי להדגיש שהשליטים הם שוחֲרֵי צְדקה וּצניעוּת — המידות הטובות הרְאוּיוֹת על פי ההלכה המוּסְלְמית.

ואולי אֶפשר לִראות בְּאימוץ טקס הַשקילה סֵמל לַיכולֶת המַרְשימה של השַליטים המוּגוּלים לָשׂים על כּפּות המאזניים אֶת הכוחות המנוגדים בַּחֶברָה הרב־גוֹנית של מַמלַכתם. יִיתָכֵן שזה היה אֶחד מִסודות הַצלָחתם לקַיֵים אֶת האִימְפֶּרְיָה שָנים רבּות כל כך.

__________________________

מתוך המגזין לילדים "עיניים", גיליון 209 בנושא "משקל". להזמנת מינוי וגיליונות קודמים - לחצו כאן.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו