הרי ברור שבלי תחתונים לוהטים את לא מוכנה לוולנטיין דיי - ברוך שעשני אשה - הבלוג של גפן גיל - הארץ
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הרי ברור שבלי תחתונים לוהטים את לא מוכנה לוולנטיין דיי

חברות אופנה ובוטיקים דואגים להזכיר לנשים שמאורעות זוגיים, כמו יום האהבה הבינלאומי, צריכים להתבטא ב"מראה אטרקטיבי". הדיכוי הסקסיסטי והסטריאוטיפיים מוטמעים באסטרטגיית השיווק הזו

תגובות
"שנה אחר שנה אסטרטגיית השיווק של רשתות האופנה בוחרת להפחית מערכן של נשים"
Edgar Su / REUTERS

"רוצה להרגיש מושכת ונשית"? - פנתה אלי מודעת פרסום ממומן בעודי גוללת את קיר הפייסבוק בעצלתיים. צילומים של דוגמנית לבושה בפרטי לנז'רי מרשימים ליוו את המלל המצורף. "מתנות לוולנטיינס שהכי תשמחי לקבל" - נכתב במודעה אחרת מטעם רשת אופנה המציעה בדרך כלל בגדים ואקססוריז. גם אליה הצטרפו תמונות של מודליסטית בהלבשה תחתונה שלא תבייש אף אחת מהמלאכיות של ויקטוריה סיקרט. "עדיין לא מוכנה לדייט בוולנטיין?", שאלה מודעה שלישית שהציעה לי מוצרי איפור.

סגרתי את האפליקציה בגלגול עיניים. אין זה מפתיע שמטרגטים אותי לפני ולנטיין דיי, אבל האם זה חייב להיות כך? רשתות האופנה בכלל ובוטיקי ההלבשה התחתונה בפרט דואגים מדי שנה "להזכיר" לנשים שללא איפור שיסתיר את מה שלא צריך או זוג תחתונים שמסתיר מעט מאוד - הן לא אטרקטיביות לקראת יום האהבה. עליהן להיות סקסיות ומדליקות במיוחד במאורעות הנחשבים כזוגיים, שהרי אם לא יתייפיפו עבור אובייקט חיצוני - אין צורך ממשי לטרוח

הקולנוענית ג'ין קילבורן אמרה פעם שהרבה מהכוח של הפרסומות נובע מהאמונה שהן לא משפיעות עלינו. התעמולה האפקטיבית ביותר היא זו שלא נחווית ככזו. וכך, בעוד שאנו רואות פרסומת מטופשת או טריוויאלית - אנחנו פחות "על המשמר", פחות ביקורתיות. הפרסומת מוגשת בצורה כיפית או מגוחכת ובזמן שאנו צוחקות, לפעמים מלגלגות, היא עושה את שלה.

בטוחני שאינני היחידה ובכל זאת: האם ייתכן שאני מרגישה מושכת ונשית דווקא בתחתונים רגילים, אלו המכונים "תחתוני סבתא" שלא בצדק, ובסוודר כחול גדול ורך? אם בחור לא ימצא אותי מושכת כי אינני לבושה לפי האידאל הפורנוגרפי שמתודלק כל הזמן - זה עניין שלו. הוא אינו משליך עלי. האם אין שום אפשרות שהייתי שמחה לקבל את אחד מספרי השירה של עדית ברק או אולי איירפודס חדשות? למה ברור כל כך שהדבר שאשה הכי תשמח לקבל בוולנטיין דיי הוא בייבי דול או ביריות מסורבלות?

אינני יוצאת בוולנטיין דיי מתוך אידאולוגיה, אבל אם הייתי - אז הייתי עושה זאת גם ללא שכבות מייק-אפ. אני אוהבת מאוד איפור ולעתים בהחלט מרגישה "יפה יותר" כשאני משתמשת בו, אבל זהו איננו מצרך חובה. נשים לא חייבות לצבוע את פניהן ולשוות לעצמן מראה שאין בו רבב. אין כל פסול בלהיות טבעית.

בפועל, הפנייה של חלק גדול מרשתות האופנה טומנת בחובה רבדים של דיכוי סקסיסטי, אלמנטים מגדריים, צפויים, סטריאוטיפיים, ואף לא מסר מעצים אחד על אהבה עצמית או העצמה נשית. התחושה היא שהקול הפמיניסטי פסח מעל ראשם של משרדי הפרסום שעובדים עם חברות האופנה. פעם אחר פעם, שנה אחר שנה, אסטרטגיית השיווק שלהם בוחרת להפחית מערכן של נשים. בשיווק, כידוע, על הסיסמה להיות מדויקת וברורה ככל האפשר, וזו אכן מדויקת בכיעורה: ללא איפור והלבשה תחתונה מגונדרת נשים אינן נשים. אין לגיטימציה למראה טבעי. הוא אינו מספיק, אינו נאהב. 

לצערי, גם רוב הנשים לא יעצרו וישקיעו מחשבה בקודים הסמויים וחסרי השחר שמועברים אליהן וימהרו אל החנות לרכוש. זה רדיקלי מדי עבורן. הן רגילות כבר לידיעה שהפריטים הללו מגדירים את עצם היותן כנשים. יש שיאמרו שהמהפכה הפמיניסטית כבר השיגה המון. בעיניי זו דוגמה לכך שהיא עדיין סבוכה בחבלי לידה. "זו לא האחריות שלי להיות יפה. אני לא חיה עבור המטרה הזו. הקיום שלי אינו מותנה בכמה אני מושכת בעיניך", כתבה פעם המשוררת ורסאן שייר, ואני עודני תוהה: כמה זמן יחלוף עד שמספר הנשים המאמינות בכך יעלה על אלה שלא.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#