מיהו הישראלי? לא ידידותי, ממש לא סקסי, אוחז בעוזי - חיים בניו יורק - הבלוג של חיים הנדוורקר - הארץ
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מיהו הישראלי? לא ידידותי, ממש לא סקסי, אוחז בעוזי

סקר העוסק במיתוג ובוצע ב-80 מדינות מדרג את ישראל גבוה בעוצמה צבאית ובריתות. בכל הקשור ליזמות וטכנולוגיה נדמה שהאופן שבו אנו תופשים את עצמנו רחוק מהתפישה בעולם

תגובות
לוחם ימ"מ אוחז בתת מקלע עוזי פרו

ישראל נתפשת כמדינה לא כיפית, לא ידידותית במיוחד, לא כל כך שמחה ובהחלט לא סקסית - כך מסיק דיוויד ריבשטיין, פרופסור לשיווק בבית הספר למנהל עסקים וורטון שבאוניברסיטת פנסילבניה, מסקר העוסק במיתוג והמנסה ללמוד כיצד מדינות שונות נתפשות על ידי שאר העולם. היכן ישראל כן מצליחה להרשים? בכוח צבאי היא זכתה ל-9.8 נקודות מתוך 10 ובקשרים פוליטיים זכתה ל-7.9 נקודות. עוד עולה מהמחקר כי המוצר המזוהה ביותר עם השם ישראל הוא תת המקלע עוזי.

הסקר, שנעשה בשיתוף עם המגזין "יו.אס אנד ניוז ריפורט" ו-"יאנג אנד רוביקן", בוחן דעות ועמדות על 80 מדינות וכלל 21 אלף נשאלים מ-36 מדינות. שליש מהנסקרים מוגדרים כאליטות, בעלי השכלה אקדמית ובאים מהמעמד הבינוני והגבוה. השליש השני כולל מנהיגים בתחום העסקי והשליש האחרון הוא מדגם כללי מייצג במדינות שנבדקו.

שווייץ דורגה ראשונה וזכתה בתואר המדינה שמשלבת בין כל המעלות שצויינו בסקר, ובכלל זה יזמות, מורשת, פתיחות לעסקים, אזרחות, כוח, הרפתקאות (כיף), השפעה תרבותית ועוד. קנדה תפסה את המקום השני ובמקום השלישי ניצבת גרמניה. לאחר מכן מדורגות בריטניה, יפן, שוודיה, אוסטרליה שהקדימה את ארה"ב וצרפת. ישראל תופסת את המקום ה-30 בין ברזיל למקסיקו. את רשימת 80 המדינות סוגרות אנגולה ואלג'יריה.

עיקרי הסקר התפרסמו לראשונה בוועידת דאבוס בתחילת 2018 וזכו אז לתשומת לב רבה, ואולם הם התמקדו בזוכים ובשינויים בדרוג המדינות הבולטות. כך למשל, ארה"ב ירדה מהמקום השביעי לשמיני וגרמניה החליפה מקומות עם בריטניה. החידוש בסקר, שהתקיים זו השנה השלישית ברציפות, הוא הכללת הפרמטר "המנהיגים המוערכים ביותר". בראש דורגו ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. דונלד טראמפ וולדימיר פוטין הרבה פחות מוערכים.

הקרנבל בריו דה ז'ניירו. ברזיל עם ציון מקסימלי בסקסיות
Leo Correa / AP

בישראל, באופן די מובן, הסקר לא זכה להתייחסות, אולם כשמפשפשים בו מגלים כי הוא מלא במספרים ובנתונים מרתקים. את הדרוג הגבוה ביותר קיבלה ישראל בקטגוריית העוצמה (מקום שמיני) אחרי מעצמות כמו ארה"ב, רוסיה, סין, גרמניה, בריטניה, צרפת ויפן. בסעיף הבריתות הבינלאומיות קיבלה ישראל דרוג נאה (6.2) אך במנהיגות, שנכלל כסעיף בקטגוריית העוצמה, ציון נמוך של 2.3 נקודות.

ישראל נתפשת כבעלת היסטוריה עשירה (7.1) אבל בכל מה שקשור לאיכות המזון היא מקבלת 0.6 נקודות בלבד. ישראל נתפשת כמדינה לא שמחה (0.3), לא חברותית (0.8) ושאינה שומרת על זכויות האדם (0.8). העולם גם לא מתרשם מחופש הדת בארץ (0.7) ואינו רואה בה כמדינה שדואגת לשוויון בין המינים (1.5). ישראל דורגה במקום ה-64 בלבד בכל הקשור לפתיחות לעסקים. הביורוקרטיה הישראלית מקבלת ציון די מכובד - 4.0, אך אין מי שחושב שיש בישראל תנאי מיסוי המעודדים פעילות עסקית (0).

מצבה של ישראל די עגום בכל מה שקשור לצורה שבה היא נתפשת ביחס ל"הרפתקנות" והכוונה בעיקר לשמחת החייה במדינה. ברזיל, למשל, תפסה את המקום הראשון בסעיף זה עם 10 מ-10 במדד "הכיפיות". היא מאוד ידידותית (8.5) וגם הכי סקסית (10). ישראל זכתה רק ל-0.2 בציון המצטבר. היא לא ידידותית (רק 0.8) ובכל הקשור לסקס היא באמת בתחתית הסולם עם 0.1.  

שווייץ. המדינה שמשלבת את כל המעלות
Biovit / ויקיפדיה

כאשר שוחחתי עם פרופסור ריבשטיין הוא הדגיש במיוחד את התפישה השגויה, לדבריו, כלפי היזמות הישראלית. "זהו תחום שבו ישראל ללא ספק חזקה", הוא אומר, "אבל העולם רואה זאת אחרת". גרמניה ניצחה בקטגוריה הזו לפני יפן וארה"ב. ישראל מדורגת 25 בלבד כשלפניה מדינות כמו רוסיה, איחוד הנסיכויות, ספרד, איטליה אירלנד, ניו זילנד, אוסטריה, לוקסמבורג, פינלנד ועוד. רמת החינוך בישראל נתפשת אמנם כגבוהה בישראל -6.7 וגם בתחום המומחיות הטכנולוגית זוכה ישראל לציון נאה (5.7), אבל ביזמות היא יורדת ל-3.9 נקודות ובכושר המצאה ל-3.6 .

"הופתעתי מאד מכך שישראל לא קיבלה דרגה גבוהה בנוגע ליזמות והמצאות", אומר ריבשטיין. ״עשיתי בדיקה מדגמית בקרב קבוצה קטנה של כ-50 איש. בקשתי שיציינו מוצר כלשהו שבא מישראל. אף אחד לא ציין את אפליקציית ווייז, למשל. המון אנשים משתמשים בה בכל רחבי העולם. המוצר שהנשאלים ציינו שמגיע מישראל היה דווקא העוזי. ישראל עשתה דרך ארוכה מאז שהעוזי היה המוצר הבולט שייצאה. בהרבה מוצרים טכנולוגיים יש היום רכיבים ישראלים ואנשים לא יודעים זאת".

איך אתה מסביר את התופעה?

"על מוצרים שקשורים לישראל לא מציינים שהם יוצרו או פותחו בישראל. חבל מאד שהנהלות של חברות ישראליות או חברות בינלאומיות שפועלות בישראל מצניעות זאת. כאשר אינטל מפתחת רכיבים בישראל, היא לא מציינת שזה יוצר שם. הסיבה לכך היא שזה לא יעזור למכור אותו. יש תחושה של 'אל תספרו לאף אחד שהרכיב או המוצר באים מישראל'. אם תפרסמו זאת - לא תצליחו למכור. יש שחוששים שהגישה השלילית כלפי ישראל יכולה לדבוק גם במוצר".

ריבשטיין מוסיף כי קיים פער גדול מאד בין הדרך שהישראלים רואים את עצמם לבין הדרך שבה העולם רואה את מדינתם. "אין מדינה שקיים בה פיחות כה גדול בין האופן שבו העולם רואה אותה לבין המציאות ששוררת בה. זה חבל מאוד. לדרום קוריאה היה מוניטין מאד שלילי. האיכות של המוצרים שלה נחשבה לירודה. אבל אז סמסונג החליטה להדגיש את העובדה שהמוצרים שלה מגיעים מדרום קוריאה וכתוצאה מכך, במשך השנים, הגישה השתנתה לחלוטין. הגיע הזמן שיעשו זאת גם בישראל".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#